Medarbeider jobber foran skjermen

Data og innsikt

 

Det gjelder å skape verdi ved å utnytte data til å ta bedre beslutninger, øke effektivitet, realisere gevinster og styrke konkurransekraft.

 

Forretningsverdi

  • Øke produktivitet gjennom smartere ressursbruk og mer effektive prosesser
  • Ta bedre beslutninger med presise data og innsikt
  • Bygge konkurransefortrinn og styrke strategisk posisjon med data

 

 

Helhetlig strategi gir forretningsverdi

Virksomheter står overfor et strategisk valg om hvordan de forholder seg til data og KI. De som ikke investerer, risikerer å sakke akterut, mens de som prioriterer en datadrevet tilnærming, oppnår bedre beslutningsgrunnlag, økt innovasjonstakt og sterkere konkurransefortrinn. Mange sliter med silobasert data, manglende innsikt og ustrukturerte systemer – utfordringer som krever en helhetlig strategi der data kobles direkte til forretningsverdi.

Vi har data overalt, men det er som å lete etter nåla i høystakken. Vi trenger dataanalyse som kan gi oss
en helhetlig oversikt.

Kunde i industrisektoren

Vår tilnærming

  • Strategisk datasatsing: Utvikling av datastrategi på konsernnivå, forretningsenhetsnivå og operativt nivå
  • Data Governance: Etablering av prosesser og systemstøtte for datastyring, med mål om økt datakvalitet, datasikkerhet og etterlevelse
  • Design og implementering av skalerbar dataarkitektur som sikrer sømløs integrasjon og kommunikasjon mellom systemer
  • Analyse og innsikt: Utvikling og forvaltning av avanserte løsninger for dataanalyse, BI og KI-drevet innsikt.
  • Forretningsverdi og gevinstrealisering: Implementering av datadrevne initiativer med mål om raske verdiuttak og kontinuerlig forbedring

KI-praten

Vi trenger data governance for å få både innsikt og KI til å fungere. Hør praten med Marthe Moengen, dataarkitekt i Sopra Steria.

– Data governance kommer til å bli skikkelig sexy

Prosjekter innen data og innsikt

Kreftforeningen: Fra målstyring til Debatten på NRK

Coop: Obs Analytics – forretningsverdi gjennom avansert dataanalyse

Mesta: På god vei til å bli en datadrevet virksomhet

Mimiro: Løsninger for morgendagens matproduksjon

Meninger om data og innsikt

| Erik Lervåg

Hvor modent er OT-miljøet ditt?

Hva er Scope 1, 2 og 3, og hvordan gjøre det datadrevet?

| Trine Neumann-Larsen

OKR: Smidig målstyring for ekstraordinære resultater

Datadeling i transportsektoren

| Andreas Ahlgren

Vil koronapandemien bane vei for kvantedatamaskiner?

Hva er egentlig rett og galt for roboter?

Nyheter innen data og innsikt

ChatGPT for bedrifter: – Tror mange norske kommer til å bruke andre alternativer
2023

Mesta, REMA1000 og Autostore: Datainnsikt i verdensklasse
2022
Nyhet