Et eksempel kan være en ambisjon om «Vellykket lansering av app for sykkel-leie». La oss si at to team jobber mot denne ambisjonen. Teamenes effektmål er tilpasset teamenes kompetanse og mulighet til å gjøre en forskjell, slik at f.eks. et markedsteam vil ha mål om «2500 nye kunder innen Q3». Spesielt viktig er fokuset på effekter, ikke aktiviteter. I stedet for å ha som mål å gjennomføre en markedskampanje, fokuserer teamet på oppnådd effekt. Dermed jobber de mot samme mål som resten av selskapet, men med frihet til å finne den beste veien til å omsette selskapets strategiske mål til resultater. Teamene «svarer ut» selskapets ambisjon for perioden basert på deres kunnskap, kompetanse og innsikt. Til slutt synkroniserer alle teamene sine ambisjoner og effektmål med hverandre. Gjennom disse aktivitetene operasjonaliseres strategien.
Brukt riktig, skaper OKR eierskap og engasjement. Både ledere og ansatte ser og forstår hvordan de kan bidra til at selskapet når sine mål og ambisjoner. Det skapes eierskap til oppgavene og resultatene ved å la teamene selv finne ut hvordan målene skal nås. Når lederne fokuserer på retning og resultat, bygger de samtidig tillit til og rom for at teamene og medarbeiderne kan ta beslutninger selv. Dette bidrar til økt engasjement, eierskap og tilpasningsdyktighet – alle viktige «krefter» som bidrar til konkurransefortrinn i markedet og fart på digitaliseringsreisen.