Sammen med våre kunder skaper vi fremtidens virksomheter.

  • 3300
    medarbeidere i Norge
  • 56 000
    medarbeidere i 30 land
  • En av
    Norges beste arbeidsplasser

På lag med kunden

Sopra Steria hjelper store private selskaper og offentlige virksomheter med å ta digitalt lederskap, og er opptatt av å skape verdi for kundene og samfunnet.

Kripos: Bare en chat unna hjelp

Grønt Punkt: Gjenvinningskalkulator for emballasjedesign

Redd Barna: Det magiske klasserommet og Rettighetsslottet - digitale læremidler

Sporveien: Et langsiktig partnerskap for digitalisering

Kongsberg Maritime: Beslutningsstøtte for optimalisering av fartøyoperasjoner

Tema: Kunstig intelligens

Hvordan integrere KI i virksomheten, og hvordan ta det i bruk? Ekspertene våre kan bistå dere i prosessen.

Nyheter

Lyse velger Sopra Steria som partner for fremtidens IT-tjenester
2024
Energi
Nyhet

200 nyutdannede med fast konsulentjobb
2024
Nyhet

Meninger

Slik lukker du KI-gapet

av Caspar Lund - Leder for KI i Sopra Steria
| minutter å lese

Flere av Norges største virksomheter sliter med å holde tritt med det raske tempoet innen kunstig intelligens (KI). Sjekk hvordan du kan dra innpå.  

For ja, det finnes noen grep å ta for å minske forspranget og henge med i KI-utviklingen. Virksomhetene som klarer det, vil fort bli mer konkurransedyktige. Her er fem prioriteringer for å komme i gang på riktig måte.  

1. KI-kunnskap i ledelsen 

Ledelsesstøtte er avgjørende. Flere av selskapene jeg har snakket med, som ennå ikke har tatt i bruk Generativ KI, sier at mangel på kunnskap blant ledere er en av barrierene for å komme i gang. Ledere må skaffe seg kunnskap om den potensielle verdien KI kan gi, og presse organisasjonene til å omfavne teknologien. Bli inspirert av hvordan andre bransjer og virksomheter tar i bruk KI, og skap fora for kunnskapsheving og -deling. 

2. Kom i gang med KI-prosjekter 

Å starte med få og prioriterte applikasjoner er også viktig. Alle selskaper trenger ikke å starte fra bunnen av. De mest relevante KI-applikasjonene i ulike sektorer er allerede godt kjent. Velg de som er mest aktuelle for organisasjonens behov, og bruk smidig tilnærming til å utvikle de. De første prosjektene har mål om å lære, mens de mer modne virksomhetene har KI-ambisjoner som skal gi effektiviseringsgevinster eller posisjoneringsmuligheter. 

3. Jobb med partnere  

Å jobbe med eksterne partnere og leverandører kan også være gunstig. Særlig om mangelen på moderne teknisk infrastruktur er en barriere. I stedet for å vente på å oppgradere IT-infrastrukturen, kan selskaper jobbe med eksterne partnere og stole på nøkkelferdige KI-plattformer for å få løsninger på plass raskt. 

4. Ta styring  

Set er avgjørende å tilpasse KI-prosjekter til behovene virksomheten har. KI-piloter kan raskt spore av, dersom de ikke styres godt fra start. Selskaper bør derfor opprette skreddersydd styring spesielt for KI-prosjekter. På den måten blir det enklere å ta raske beslutninger og komme med innspill underveis, samtidig som prosjektet opprettholder fremgang. Kryss-funksjonelle team med glødende interesse for teknologi og verdiskaping er et godt sted å starte. Endringsdyktighet og -vilje er gode egenskaper.  

5. Etabler en operasjonsmodell for KI 

Alle KI-prosjekter gir læring og det er essensielt at denne læringen dokumenteres. Nye problemstillinger vil dukke opp og disse må besvares. Gjentagende problemstillinger er for eksempel personvern, kunnskap, immaterielle rettigheter, datakvalitet – og tilgang, teknologivalg, verdiforslag/ROI, styring og ledelse. Det bør derfor etableres en operasjonsmodell for KI som utvikles kontinuerlig, og som gjør virksomheten klar for å skalere KI. 

KI er ikke et valg, men en nødvendighet 

KI er en kraftfull teknologi som har potensiale til å forandre spillereglene for virksomheter i alle bransjer. De som aktivt tar i bruk KI i dag, får en betydelig fordel i morgen. Selskaper som har vært passive med å omfavne KI, må ta avgjørende grep for å lukke gapet. De som klarer det, vil også lede an i den videre sprinten.       

Artikkelen ble først publisert i Computerworld 27. mai 2024.

Search