Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering, innovasjon og bærekraft

  • 3300
    medarbeidere i Norge
  • 55 000
    medarbeidere i 30 land
  • En av
    Norges beste arbeidsplasser

Arendalsuka: Vi setter kunstig intelligens, digital inkludering og bærekraft på agendaen 

I egen regi og sammen med nære samarbeidspartnere inviterer vi til flere interessante debatter med spennende gjester.

Se arrangementene våre

ONS (Offshore Northern Seas) 2024

"Imagine” er hovedtema for ONS 2024, og den kommende energiomstillingen og kunstig intelligens vil trolig i stor grad forme den nye energiframtiden. 

Se arrangementene våre

På lag med kunden

Sopra Steria hjelper store private selskaper og offentlige virksomheter med å ta digitalt lederskap, og er opptatt av å skape verdi for kundene og samfunnet.

Kongsberg Maritime: Beslutningsstøtte for optimalisering av fartøyoperasjoner

ReIT: Digitaliseringssamarbeid i renovasjonsbransjen setter ny standard

HK-dir: Nye, raske nettsider og felles innholdsplattform

Bladebug: Sikker og effektiv inspeksjonsrobot for vindturbiner

Tema: Kunstig intelligens

Hvordan integrere KI i virksomheten, og hvordan ta det i bruk? Ekspertene våre kan bistå dere i prosessen.

Nyheter

Rett fra skolebenken til lederjobb
2024
Offentlig
Nyhet

Statnett styrker samarbeidet med Sopra Steria
2024
Nyhet

Nytt sporings- og analyseverktøy skal bekjempe fiskerikriminalitet globalt
2024
Nyhet

Meninger

Slik lukker du KI-gapet

av Caspar Lund - Leder for KI i Sopra Steria
| minutter å lese

Flere av Norges største virksomheter sliter med å holde tritt med det raske tempoet innen kunstig intelligens (KI). Sjekk hvordan du kan dra innpå.  

For ja, det finnes noen grep å ta for å minske forspranget og henge med i KI-utviklingen. Virksomhetene som klarer det, vil fort bli mer konkurransedyktige. Her er fem prioriteringer for å komme i gang på riktig måte.  

1. KI-kunnskap i ledelsen 

Ledelsesstøtte er avgjørende. Flere av selskapene jeg har snakket med, som ennå ikke har tatt i bruk Generativ KI, sier at mangel på kunnskap blant ledere er en av barrierene for å komme i gang. Ledere må skaffe seg kunnskap om den potensielle verdien KI kan gi, og presse organisasjonene til å omfavne teknologien. Bli inspirert av hvordan andre bransjer og virksomheter tar i bruk KI, og skap fora for kunnskapsheving og -deling. 

2. Kom i gang med KI-prosjekter 

Å starte med få og prioriterte applikasjoner er også viktig. Alle selskaper trenger ikke å starte fra bunnen av. De mest relevante KI-applikasjonene i ulike sektorer er allerede godt kjent. Velg de som er mest aktuelle for organisasjonens behov, og bruk smidig tilnærming til å utvikle de. De første prosjektene har mål om å lære, mens de mer modne virksomhetene har KI-ambisjoner som skal gi effektiviseringsgevinster eller posisjoneringsmuligheter. 

3. Jobb med partnere  

Å jobbe med eksterne partnere og leverandører kan også være gunstig. Særlig om mangelen på moderne teknisk infrastruktur er en barriere. I stedet for å vente på å oppgradere IT-infrastrukturen, kan selskaper jobbe med eksterne partnere og stole på nøkkelferdige KI-plattformer for å få løsninger på plass raskt. 

4. Ta styring  

Set er avgjørende å tilpasse KI-prosjekter til behovene virksomheten har. KI-piloter kan raskt spore av, dersom de ikke styres godt fra start. Selskaper bør derfor opprette skreddersydd styring spesielt for KI-prosjekter. På den måten blir det enklere å ta raske beslutninger og komme med innspill underveis, samtidig som prosjektet opprettholder fremgang. Kryss-funksjonelle team med glødende interesse for teknologi og verdiskaping er et godt sted å starte. Endringsdyktighet og -vilje er gode egenskaper.  

5. Etabler en operasjonsmodell for KI 

Alle KI-prosjekter gir læring og det er essensielt at denne læringen dokumenteres. Nye problemstillinger vil dukke opp og disse må besvares. Gjentagende problemstillinger er for eksempel personvern, kunnskap, immaterielle rettigheter, datakvalitet – og tilgang, teknologivalg, verdiforslag/ROI, styring og ledelse. Det bør derfor etableres en operasjonsmodell for KI som utvikles kontinuerlig, og som gjør virksomheten klar for å skalere KI. 

KI er ikke et valg, men en nødvendighet 

KI er en kraftfull teknologi som har potensiale til å forandre spillereglene for virksomheter i alle bransjer. De som aktivt tar i bruk KI i dag, får en betydelig fordel i morgen. Selskaper som har vært passive med å omfavne KI, må ta avgjørende grep for å lukke gapet. De som klarer det, vil også lede an i den videre sprinten.       

Artikkelen ble først publisert i Computerworld 27. mai 2024.

Search