Illustrasjonsbilde_tepose som veske

Handel og service

En bransje i radikal endring

Vi opplever en bransje i sterk endring med tøffere konkurranse, endrede spilleregler, internasjonalisering av markedet og pressede marginer. Et sammensatt bilde. Kundenes forventning til digitale tjenester stiller krav til effektiv netthandel og digitale løsninger i butikk. Teknologien bidrar til at prisbildet er transparent for forbrukeren. Samtidig er det fortsatt slik at den største omsetningen kommer fra salg gjennom fysiske butikker. Utfordringen er derfor å rigge verdikjeden i virksomheten til å kombinere salg gjennom de ulike kanalene slik at de blir konkurransedyktige, lønnsomme og bærekraftige over tid.

Dette stiller nye krav til hele verdikjeden. En forutsetning for å lykkes er evnen til å strukturere og håndtere store mengder data for å sikre optimal styring, økt grad av automatisering i verdikjeden og raske, riktige og faktabaserte beslutninger. Det å effektivt kunne utnytte data gir også betydelige konkurransefortrinn og krever kunnskap om kundene, innsikt i hva som påvirker deres handlevaner og dermed kunne forutsi trender og etterspørsel. Dette øker sannsynligheten for å treffe rett kunde med rett markedsføring, tjeneste eller produkt akkurat til rett tid.

Det er imidlertid kritisk å kunne gjøre de rette tilpasningene i forretningsmodellen, organisere virksomheten for innovasjon og endring, og bygge kompetanse og kultur for å sikre at virksomheten er rigget for å vinne i fremtidens konkurranse. 

Hva bidrar vi med?

Sopra Steria er oppdatert på utvikling og trender i varehandel, grossistvirksomhet og næringsmiddelproduksjon. Vi har i en årrekke hjulpet våre kunder med å realisere muligheter og løse utfordringer i spekteret fra strategiske veivalg, forretningsutvikling, digital innovasjon til kjernesystemer og infrastruktur. For våre kunder gir dette økt konkurransedyktighet, realiserte gevinster og økt avkastning på investeringer, realisering av nye forretningsmuligheter, operasjonell effektivisering og digital handel på nett og i butikk.

I tillegg til å løse oppdragene vi er leid inn for, legger vi alltid stor vekt på å dele og legge igjen kompetanse og kunnskap hos våre kunder, i tråd med vårt prinsipp: Power of Sharing.

Internasjonalt bistår Sopra Steria velkjente handelskjeder som Marks & Spencer og Tesco i tillegg til merkevarekonserner som Kraft og Nestlé. I Norge løser vi oppdrag hos noen av de største aktørene innen dagligvare, apotek, faghandel og næringsmiddelproduksjon.

Prosjekter

Løsninger for REMA 1000

REMA 1000: Enkle digitale prosesser er ofte det beste

Kvinne betaler med kredittkort på mobil

Gullfunn: Snarrådig hjelp med ytelsestest

Blogger

Et postbud leverer pakker

Omnikanal: Butikkenes middel for å stoppe kundeflukten

| Trond Johnsen

Nyheter

Vil du vite mer?
Marte Røijen-Hammer
Marte Røijen-Hammer Direktør for forretningsutvikling, bank og forsikring/handel og service/telekom/medier, Norge

Kontakt oss

Kryss av i boksen for å bekrefte*