|
minutter å lese
Mål om omsetning og konverteringsrate
VITA er en av Norges største aktører innen skjønnhet og
velvære med sine 114 butikker i Norge, og ikke minst gjennom handel på
nett. Sopra Steria samarbeidet med blant
andre Avensia som implementeringspartner, for å
bygge VITAs moderne e-handelsplattform på bare 11 uker. Kampen om kundene
innenfor skjønnhet og velvære er som ellers i retailbransjen hard, og
da spesielt på nett. I tillegg ser man en stadig mer
tilspisset konkurranse fra globale aktører som Amazon. Gode
nettsider er avgjørende for å ta en større markedsandel på nett.
Ettersom VITA sin
tidligere nettbutikk ikke ville bli støttet etter
midten av 2020, ble dette et naturlig tidspunkt for å sette i gang et
prosjekt for implementering av en ny e-handelsløsning. Med den
kraftige veksten i netthandel i 2020, så VITA også at det
kunne være store gevinster knyttet til en oppgradering.
VITA hadde mål om å øke omsetning og
konverteringsrate i den nye nettbutikken allerede i
2020. En annen viktig målsetning var å automatisere manuelle og
repetitive oppgaver, slik at VITA kan fokusere på verdiskapende
oppgaver. Videre var det et uttalt mål å
klare og levere en ny e-handelsløsning innen Black Week, årets
viktigste uke for mange retailaktører. Dette innebar å gjennomføre
implementering på kun 11 uker. Det var derfor viktig med et team som
jobbet tett og
effektivt fra VITA, Sopra Steria og leverandører.
Verdi: Ny e-handelsløsning
Den 28. oktober 2020 gikk VITA live med sin toppmoderne e-handelsløsning, på VITA.no. Altså i god tid før Black Week. Den nye e-handelsløsningen gir VITA plattformen og fleksibiliteten de trenger for å nå sine ambisiøse mål om økt omsetning på nett. Dette gjør VITA i stand til å kunne svare på kundenes økte krav til gode kundeopplevelser på nett og økt endringstakt i netthandelsmarkedet.
Gjennom den nye løsningen kan VITA ta i bruk avanserte metoder for personalisering og anbefalinger. Slik kan nettbutikken tilby produktene den enkelte kunden ønsker, basert på faktiske data. Samme motor, som tar i bruk kunstig intelligens og maskinlæring, sørger også for at søk og navigering i den nye nettbutikken tilpasses den enkelte kunde, og baseres på kundens handlemønster.
Den nye løsningen sørger for intern effektivisering i VITA ved at flere prosesser som tidligere ble gjort manuelt, nå kan automatiseres.
I den nye nettbutikken er det lagt til rette for en sømløs kundeopplevelse fra start til slutt. Både med tanke på navigasjon, produktvisning, handlekurv og ikke minst fleksibilitet for kunden knyttet til valg av ønsket betalingsløsning og fraktalternativ. Dette ser VITA allerede resultater av i form av økt konverteringsrate og omsetning i ny nettbutikk.
Løsningen legger et godt grunnlag for neste etappe for VITA, nemlig videreutvikling og optimalisering for fremtidig vekst i en bransje med knallhard konkurranse!
Hva bidro Sopra Steria med?
Sopra Steria sitt team har vært med fra A til Å i prosjektet. Vi hadde ansvar for anskaffelsesprosessen og sikret at valg av leverandør og løsning svarte til virksomhetens behov og forretningsstrategi. Anskaffelsesprosessen ble gjennomført før sommeren, og prosessen fra innsikts- og behovskartlegging, via styregodkjenning og til kontraktsignering med leverandøren Avensia, ble sluttført på én måned. Etter sommeren ble implementeringsprosjektet startet, og i løpet av 11 uker leverte vi VITA sin nye nettbutikk. Sopra Steria leverte på områdene knyttet til strategi, anskaffelse, kontraktsforhandling, prosjektledelse- og eierskap, produkteierskap, funksjonell arkitektur, løsningsarkitektur og testledelse.
Med fortsatt høyt smittetrykk og koronarestriksjoner ble brorparten av prosjektet gjennomført via digitale kanaler. Vi tok derfor i bruk moderne samhandlingsverktøy og kjørte daglige samkjøringsmøter med alle parter i prosjektet for å sikre tett samarbeid på tross av at det meste skjedde digitalt. Prosjektet ble gjennomført i sprinter for å kontinuerlig kunne tilpasse oss endringer, lansere ny funksjonalitet til produksjon og gjennomføre tester av løsningen på en god måte.
VITA sin e-handelsløsning er basert på rammeverket Avensia Storefront Nitro, og er bygget på Episerver Cloud (Episerver DXP med CMS og Commerce). Videre tok vi i bruk Apptus eSales for navigasjon, søk og personalisering. I tillegg til integrasjoner mot VITAs forretningskritiske systemer, ble det også tatt i bruk en rekke tredjepartsleverandører for å kunne gi en god kundeopplevelse i nettbutikken. Denne kombinasjonen gir VITA den nødvendige startpakken for nettbutikken, slik at prosjektet tidlig kunne prioritere design og brukeropplevelse både på desktop og mobil.