|
minutter å lese
- Sopra Steria har bidratt til ny innholdsplattform med Sanity native headless CMS og nye nettsider for Møller Bil gjennom flere faser og med ekspertise fra flere fagfelt.
- Prosjektet ble gjennomført i tråd med Sopra Sterias brukerorienterte, designdrevne og smidige metodeverk Lean NEXT.
|
Digitale kanaler møter kundebehov
Møller Bil er Norges største bilforhandlerkjede, og et datterselskap av Møller Mobility Group (MMG). De har 41 bilforhandlere og 15 spesialiserte skadeverksteder spredt over hele landet. Deres egne digitale kanaler skal bidra til å forenkle og forbedre bilhverdagen for kundene.
Fremtidsrettet innholdsløsning
Møller Bil har fått en ny fremtidsrettet nettside og innholdsplattform med Sanity headless CMS der informasjon skapes, gjenbrukes og distribueres langt mer effektivt enn med et tradisjonelt CMS. En «headless»-løsning betyr at innholdet og presentasjonen ikke er låst til hverandre, men håndteres hver for seg. Det er faktisk ingen grenser for hvor, eller hvordan, Møller Bil kan gjenbruke og vise innholdet sitt i fremtiden.
Løsningen er bygget etter en innholdsmodell med tydelige innholdstyper og felter som gjør det lettere for redaktører å produsere innholdet på en konsekvent måte, si det viktigste først og gjøre innholdet oversiktlig og lett å forstå.
Nytt design og en moderne brukeropplevelse
Nytt design som støtter opp under merkevarebyggingen og er i tråd med ambisjonene om en helhetlig kunderopplevelse på tvers av alle kanaler. Universell utforming er også ivaretatt. Navigasjonen (innholdsarkitekturen) på siden har blitt tydeligere og tettere knyttet mot brukerens toppoppgaver, og informasjonen som er viktigst for brukeren er prioritert.
Bedre innsikt om brukernes adferd og effekten av egen kommunikasjon
Systematisk og strategisk sporing som viser hvordan sluttbrukerne navigerer seg på inn på, rundt på, og ut av møllerbil.no. Dette har gitt bedre innsikt, blant annet for kampanjeaktiviteter, der sluttbrukerne gjerne navigerer seg på tvers av Møller Bil sine domener.
Effektiv styring av kampanjer
Kampanjer en viktig funksjon på nettsiden. Tidligere måtte redaktørene ofte produsere egne kampanjesider som dupliserte mye av informasjonen fra andre sider. Dette medførte dobbeltarbeid og at betalte annonser drev trafikk til en midlertidig kampanjeside, i stedet for å bidra til å øke synligheten til den permanente siden.
Raske og søkemotoroptimaliserte nettsider
Løsningen bruker rammeverket Next.js som genererer statiske sider av innholdet. Dette betyr at sidene laster og vises for sluttbrukerne veldig raskt. Statiske nettsider er også viktig for søkemotoroptimaliseringen av sidene, og bidrar til god synlighet og treff i søkemotorer. Fordi løsningen er satt opp med en semantisk innholdsmodell, med detaljerte innholdstyper som behandler innholdet som data, får søkemotorene også masse metadata om innholdet, som bidrar til synlighet og treff.
Hva har Sopra Steria bidratt med?
Sopra Steria har bidratt med et stort, tverrfaglig team med ekspertise innen prosjektledelse, endringsledelse, web-analyse, markedsføring, innholdsdesign, UX-/UI-design og utvikling. Flere av aktivitetene var i samarbeid med sentrale personer hos Møller Bil.
Prosjektet ble gjennomført etter Sopra Sterias brukerorienterte, designdrevne og smidige metodeverk Lean NEXT.
Vi har levert:
- Ny teknisk plattform med bytte fra Episerver/Optimizely til Sanity og Next.js
- Innsikt, videreutvikling, optimalisering og nytt design
- Innholdsmodell, klarspråk og målrettet innhold
- Forvaltning og kontinuerlige forbedringer
Fakta om kunden
Møller Bil er Norges største bilforhandlerkjede. De har 41 bilforhandlere og 15 spesialiserte skadeverksteder spredt over hele landet. Deres ambisjon er å være Norges ledende leverandør av bil og bilhold. Møller Bil er et datterselskap av Møller Mobility Group som er en ledende aktør i bilbransjen i Norge, Sverige og de baltiske landene.
Om løsningen
- Nettsiden er bygget med Next.js som er basert på bransjestandarden React, og passer spesielt godt sammen med innholdsplattformen Sanity.
- Sanity er en «headless» innholdsløsning (CMS) i skyen, som innebærer at innholdet er frikoblet fra nettsiden, med alt innhold samlet ett sted og én «fasit» for innholdet.
- Sanity gjør det mulig å jobbe med innhold som data, ved å strukturere innholdet opp i meningsfulle bestanddeler, med semantiske «navnelapper». Det gjør det mulig å gjenbruke data i flere kanaler og kontekster, med referanser i stedet for duplikater.
- Sanity har også en god og enkel redaktøropplevelse som kan skreddersys, slik at det er lett for alle å skape godt innhold.
- Løsningene til Sanity driftes i en moderne skyarkitektur levert av Google Cloud Platform, som gir svært gode muligheter for å skalere løsningen etter behov.