Voice: Bærekraftsrapportering – mer enn bare tall

| minutter å lese

 

Kortversjonen:

  • Hvordan kan Voice bruke bærekraftsrapporteringen til å inspirere til omstilling i takt med nye lovkrav?
  • Vi har i tett samarbeid med Voice, utviklet og designet en rapport som nettopp tar for seg dette.

Utfordringen: Designe en rapport som faktisk blir lest

Mange bærekraftsrapporter er nøye skrevet og produsert, men ender likevel oppi en skuff der de samler støv. Voice hadde et klart mål for sin første rapport: sikre at den tiltrakk seg oppmerksomhet, ble lest og – viktigst av alt – inspirerte til handling. De ville fortelle historien om hvordan bærekraft nå er en del av målene, strategien og tiltakene selskapet har satt seg.

Vi lot designet, layouten og visualiseringene i rapporten bli inspirert av estetikken i et motemagasin, og brukte eksempler fra Voice.

Verdi for kunden: En historie som inspirerer til forbedring

Ved å samle pålitelig data og innsikt om Voices bærekraftsarbeid, inkludert tiltakene og strategien bak, samt pågående initiativer, har vi sikret full åpenhet om temaet. Informasjonen er presentert i et gjennomtenkt og engasjerende design som skiller seg fra tradisjonell rapportering. Dette har potensial til å inspirere ikke bare medarbeiderne, men også kunder og konkurrenter. Rapporten er også et solid utgangspunkt for videre arbeid når rapporteringen må tilpasses de strengere kravene i CSRD-regelverket.

Vi er veldig fornøyde med å ha laget en rapport som er både visuelt spennende og forteller historien om hvordan vi jobber med bærekraft på en mer fullstendig og tilgjengelig måte. Dette skaper stolthet internt og forsikrer kundene våre om at vi tar dette på alvor. 

Jan Thomas Hagen, Head of Sustainability, VOICE.

 

Resultatet: En engasjerende og visuell rapport med grundige analyser

Fra begynnelse til slutt samarbeidet Sopra Steria Footprint tett med Voices bærekraftsavdeling for å utvikle rapporten. For å sikre at innholdet og analysen fulgte GRI-standardene (Global Reporting Initiative), sørget ekspertene fra Sopra Steria Footprint for å anvende riktige metoder. Dette inkluderte å følge sentrale prinsipper som materialitet, nøyaktighet og sammenlignbarhet, samtidig som vi sikret transparens og tydelighet i kommunikasjonen av resultatene.

Resultatene ble presentert på en visuelt tiltalende måte som gjorde rapporten både interessant og lett å lese. Det var viktig for oss å gjøre informasjonen tilgjengelig uten å forenkle den for mye. Den visuelle historiefortellingen, med bruk av modeller, infografikk og bilder, harmonerte godt med innholdet og funnene, slik at rapporten fremstod som sammenhengende, tydelig og inspirerende. 

Voice har nå fått en omfattende og komplett, men samtidig lettlest rapport, som formidler deres bærekraftige utvikling i et magasin-lignende layout. Rapporten kan leses både på trykk og digitalt.

Vi sørget også for at rapporten gjenspeiler Voices merkevare ved å utvikle en visuell profil for bærekraftsrapporten, basert på deres eksisterende fargepalett. 

Les hele rapporten

På EGGS  - en del av Sopra Steria sine nettsider, kan du kan se flere bilder og lese saken på engelsk.

Om kunden

Voice Norge AS er et norsk klesselskap som designer og selger klær, og et ledende selskap innen norsk mote og tekstilhandel. De har enn 200 butikker. Som mange andre virksomheter i detaljhandelen, må de drive mer bærekraftig samtidig som konkurransen øker, og lovkravene blir stadig strengere.

Johanna Barcia

Johanna Barcia

Rådgiver bærekraftsstrategi og rapportering

Se alle prosjektene til Sopra Steria

Se alle