|
minutter å lese
Kortversjonen: - Jernia ønsker å omstille seg til en mer sirkulær forretningsmodell.
- Footprint i Sopra Steria fungerte som rådgiver og hjalp med prioritering av endringsprosjekter.
- Prosjektet har ført til lansering av nye tjenester, som reparasjon og gjenvinning av produkter.
|
Vi har bistått Jernia og toppsjef Espen Karlsen med å skape økt lønnsomhet og entusiasme for Jernia-kjeden i overgangen fra bruk-og-kast-samfunnet til sirkulære forretningsmodeller i varehandelen.
Bakgrunn: Overgang til sirkulære forretningsmodeller
Jernia er et selskap med historie som strekker seg helt tilbake til 50-tallet. I dag er de pådrivere for å tilby kunden gode løsninger både i fysiske butikker og digitalt – samtidig som de ønsker å posisjonere seg innen bærekraft i varehandelen.
Jernia fikk hjelp av oss til å fortsette å skape vekst i selskapet, samtidig som de omstiller seg til en mer sirkulær forretningsmodell.
Vi jobber med Footprint fordi de er knallsterke klimafaglig, og har en klar agenda om å bidra til raskere, lønnsom grønn omstilling. De har stor faglig bredde og variert ekspertise, noe som gjør dem til gode rådgivere hele veien fra strategi til gjennomføring.
Espen Karlsen, administrerende direktør i Jernia
Hva bidro vi med?
I nært samarbeid med kunden har vi jobbet aktivt med topplederposisjonering. Vi har også bidratt med rådgivning, og lagt til rette for prioriteringer av noen få, men kraftfulle endringsprosjekter. Prosjektene har fungert som drivkraft for grønn nyskaping og klimavennlige løsninger internt i Jernia.
Vårt arbeid for en mer sirkulær drift har ført til en endring i hva Jernia tilbyr sine kunder. Gjennom prosjektet har Jernia fått bistand med å innføre nye måter å jobbe på. De har blant annet introdusert utleietjenester, reparasjonstjenester og gjenvinningstjenester på alt fra stekepanner til brannslukkere. Disse kan leveres hos Jernia mot «pant», og blir så sendt videre til resirkulering.
(Saken fortsetter under bildet)
Verdi: Pådriver for grønn omstilling
Footprint som er en del av Sopra Steria, har vært med Jernia siden Espen Karlsen tok over som toppsjef. I denne perioden har Jernia snudd omsetningssvikt og tap, til vekst og grønne tall. Selskapet har lykkes med å snu negativ omsetningsutvikling til økt lønnsomhet.
Jernia og toppsjef Espen Karlsen har etablert seg som en viktig pådriver for grønn omstilling og sirkulær handel i bransjen. Karlsen har opparbeidet seg høy troverdighet og er en tydelig stemme for det grønne skiftet i varehandelen.