Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering, innovasjon og bærekraft

  • 3300
    medarbeidere i Norge
  • 55 000
    medarbeidere i 30 land
  • En av
    Norges beste arbeidsplasser

Arendalsuka: Vi setter kunstig intelligens, digital inkludering og bærekraft på agendaen 

I egen regi og sammen med nære samarbeidspartnere inviterer vi til flere interessante debatter med spennende gjester.

Se arrangementene våre

ONS (Offshore Northern Seas) 2024

"Imagine” er hovedtema for ONS 2024, og den kommende energiomstillingen og kunstig intelligens vil trolig i stor grad forme den nye energiframtiden. 

Se arrangementene våre

På lag med kunden

Sopra Steria hjelper store private selskaper og offentlige virksomheter med å ta digitalt lederskap, og er opptatt av å skape verdi for kundene og samfunnet.

Kongsberg Maritime: Beslutningsstøtte for optimalisering av fartøyoperasjoner

ReIT: Digitaliseringssamarbeid i renovasjonsbransjen setter ny standard

HK-dir: Nye, raske nettsider og felles innholdsplattform

Bladebug: Sikker og effektiv inspeksjonsrobot for vindturbiner

Tema: Kunstig intelligens

Hvordan integrere KI i virksomheten, og hvordan ta det i bruk? Ekspertene våre kan bistå dere i prosessen.

Nyheter

Rett fra skolebenken til lederjobb
2024
Offentlig
Nyhet

Statnett styrker samarbeidet med Sopra Steria
2024
Nyhet

Nytt sporings- og analyseverktøy skal bekjempe fiskerikriminalitet globalt
2024
Nyhet

Meninger

Apple endrer virkeligheten

av Scott Leaman - Leder for blandet virkelighet
| minutter å lese

Apple Vision Pro er ingen VR-brille, men en «romlig datamaskin» som lar deg plassere digitale elementer oppå verden rundt deg. Et vendepunkt for utvidet virkelighet (AR) og måten vi konsumerer innhold på? Mye mulig! 

«Spatial computing» eller «romlig databehandling» foregår i den virkelige verden, i stedet for på en skjerm. Både virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) passer inn under paraplyen, hovedforskjellen er hvordan den fysiske verden inkluderes. Apple Vision Pro fanger omgivelsene dine med høyoppløselige kameraer – og strømmer bildet til høyoppløselige skjermer. Digitale objekter eller komplette virtuelle verdener kan settes inn i feeden, med inntrykk av at disse er fysisk til stede.  

Ikke den første, men den beste 

Verdens første VR-enheter ble oppfunnet på 60-tallet. Etter opp- og nedturer, har VR hatt en enorm utviklingsboom det siste tiåret. I dag er enheter som Meta Quest-headsets vellykkede forbrukerprodukter, men har begrenset suksess sammenliknet med spillkonsoller, nettbrett og smarttelefoner. Og AR har vært forbeholdt bedriftsmarkedet, pga. høy pris. 

Apple går nå inn i markedet med en enhet som skal bevise at miksen av digital virkelighet og den virkelige verden, er verdifullt for målgrupper utenfor gaming- og bedriftsindustrien. Med pris på $3500 USD, legger Apple kvalitetslista høyere enn tidligere.  

Verden utenfor skjermen 

Da iPad først ble annonsert mente flere at den ikke revolusjonerte som påstått, men i grunn bare var fire iPhones teipet sammen. Skeptikere kan nå påstå lignende, at Apple Vision Pro bare er uendelige iPader teipet sammen. 

I promoteringen har Apple unngått all VR- og AR-hype. I stedet har de fremhevet evnen til å lage digitale skjermer hvor som helst, både i antall og størrelse. Svaret på "hva gjør du med den?", er trolig "det du allerede liker å gjøre". Apples nye enhet kan likevel grunnleggende endre måten vi ser og samhandler med innhold på. Blandingen av det digitale og virkeligheten vil stadfeste verdien av Apple Vision Pro – for enheten muliggjør opplevelser som ikke er mulig med noen annen datamaskin. 

Romlig databehandling i praksis 

Opplevelsen begynner gjerne med at du plasserer batteripakken i lomma, og tar på deg brillene av glass og aluminium. Du ser verden rundt deg, og selv om det ikke kan forveksles med den virkelige verden, er inntrykket svært overbevisende. Du kan bevege deg fritt og selvsikkert, ...hvis du har husket batteripakken.  

Apple posisjonerer produktet som en personlig enhet. Lysforseglingen velges etter en 3D-måling av ansiktet du gjør med din smarttelefon, og du kan velge ulike bånd for å feste den rundt hodet. Individuell tilpasning optimaliserer for eieren av enheten, men gjør den samtidig mindre gunstig å dele. Enheten støtter heller ikke bruk av briller, så innlegg med riktig synsstyrke må til for en god opplevelse. Begge aspekter er åpenbare kompromisser. 

Hjemmevideokamera av 2024 

Når jeg ser familiens gamle videoer fra 80-tallet, slår det meg hvor stor verdien av å ta opp slike øyeblikk var. Jeg blir ydmyk av å tenke på hvor sjeldent det pleide å være. Det å forevige viktige bilder har endret seg i takt med den digitale utviklingen. Jeg har sannsynligvis tatt flere bilder av datteren min enn antall dager hun har hatt på jorden. Men for faren min var det å kjøpe et hjemmevideokamera en stor investering, både økonomisk – og i tid og innsats. 

I dag lager vi fortsatt 2D-bilder av verden, en nesten 200 år gammel tradisjon. Nye metoder bergtar ikke menneskeheten ofte, men vi står nå på kanten av helt nye måter å ta inn verden på – uten å flate den ut. Kanskje er Apple Vision Pro like revolusjonerende som hjemmevideokameraet? Apple fant ikke opp 3D, men er de første til å la oss fange det på praktisk vis. Kanskje vil dagens generasjon føle på selvbevissthet ved å ta opp video med et ansiktskamera, mens min far kanskje vil føle på déjà vu? 

Hvem eier virkeligheten 

Den største ulempen (og samtidig fordelen) med virkeligheten, er at det er kostbart å flytte den. Ta det å reise, for eksempel. Internett løste noe, ved å muliggjøre transport av informasjon nesten øyeblikkelig og kostnadsfritt. Økonomien knyttet til tjenester og produkter har endret seg drastisk, og kanskje er den nå i ferd med å endre seg igjen? I flere hundre år har 2D-materiale vært tilgjengelig, men romlig databehandling gjør steder og mennesker portable på måter vi aldri før har sett. Lyst på «fysisk» livekonsert i stua med Elvis Presley? Lett! 

Internett-dilemmaer som allerede utfordrer, kan dermed treffe oss på nye måter. Kroppsbildeutfordringer kan bli forsterkede når perfekte, digitale kropper blir en del av våre omgivelser. Og generasjonen som tok lett på pornoboomen, kan trolig bli både ukomfortabel og konservativ når hologram-orgier plutselig finner sted i deres eget hjem. Samfunnsproblemer blir altså ikke vennligere av å frigjøres fra skjermens grenser. '

Telepati og optimisme 

Apple Vision Pro tilbyr et nærmest telepatisk brukergrensesnitt, og da hjelper det å ha et personvern-omdømme som gjør at folk faktisk tør å prøve. Apple formidler aktivt at de ikke selger dine innerste tanker til høyeste budgiver, men prisen du selv må betale er høy – nærmere bestemt $3500 USD. Konkurrenter som presenterer alternative forretningsmodeller, vil dukke opp.  

For dem som har profittert på internett som et lovløst rom, vil våre private stuer bli et stadig mer attraktivt sted. Her må vi sørge for en motsats! Hvordan? Ved å kreve at myndighetene sikrer god lovgivning innen virtuell virkelighet (VR), kunstig virkelighet (AR) og blandet virkelighet (MR). Som teknologioptimist, er jeg overbevist om at digitale løsninger vil gjøre livene våre bedre. Og forhåpentlig vil gjestene vi inviterer inn i vår nye virkelighet, oppføre seg bra. 

Search