Sammendrag
Bærekraftig og lønnsomt
Virksomhetene som har et business case for bærekraft, er de som har kommet lengst i den bærekraftige omstillingen. Business caset må ta for seg alle de tre pilarene i den triple bunnlinjen – mennesker, planet og profitt. Det som ikke er lønnsomt, er ofte heller ikke bærekraftig.
Alle ombord
Alle må være på samme lag i arbeidet med å nå bærekraftsmålene. Virksomheter som har lykkes med å gjøre bærekraft til noe «alle» i virksomheten har et forhold til, har også i størst grad lykkes med å gjennomføre bærekraftstiltak med målbar effekt. De fleste av disse virksomhetene har inkludert bærekraft i virksomhetsstrategien, og jobbet aktivt for å skape en kultur for bærekraft.
Digitalisering + bærekraft = sant
Virksomheter som har kommet lengst med digitalisering, ser vi også at har kommet lengst med bærekraftsarbeidet. Virksomheter som har gjennomgått en større digitaliseringsprosess, har ofte effektivisert måten de jobber på, og styrket sin digitale innovasjonsevne. Dermed får virksomhetene mer verdi av dataene sine. Samtidig skaper de en kultur for samarbeid og endringsvilje.
Smart databruk
Virksomheter som har kommet langt i bærekraftsarbeidet, har ofte investert i digitale løsninger for datafangst og analyse, og bruker datagrunnlaget i sine beslutningsprosesser. Virksomhetene tar også i bruk systemer som støtter smart databruk.
Digital ryggrad
Mange virksomheter er modne når det gjelder bruk av avansert teknologi slik som IoT, droner og VR-løsninger, i hvert fall i deler av virksomheten. Et mindretall har imidlertid bygget en teknologisk ryggrad som gjør det mulig å ta ut det fulle potensialet i dataene som er tilgjengelig for virksomhetene. Virksomheter som har investert i en gjennomtenkt og veldesignet IT-arkitektur, har oppnådd best innsikt og gevinster i bærekraftsarbeidet.
Ja til sirkulærøkonomi – men hvordan?
Samtlige ledere i studien mener at sirkulær økonomi er fremtiden. De fleste av virksomhetene har en ambisjon om å basere sine virksomheter på sirkulære prinsipper, men veldig få vet hvordan de skal få det til i sin virksomhet. Det er imidlertid enighet om at digitalisering er avgjørende for å få til den datafangsten og innsikten som er nødvendig for å skape fremtidens sirkulære forretningsmodeller.