Digitaliseringseffekten
Digitalisering har gått fra å være et mål, til et middel for å lykkes med virksomheten. Og totalt sett har digital modenhet økt drastisk de siste årene. Både de digitale begynnerne og de digitale spydspissene er opptatt av å få effekter ut av digitaliseringen. Det som skiller dem, er hvor langt de er kommet i å høste effektene.
Effektivisering og optimalisering
Effektivisering ligger fortsatt i ryggmargen til norske virksomheter, offentlige så vel som private. Det er fortsatt viktig å løse oppgavene i virksomheten rimeligere og smartere.
«Det er klart vi er i en bransje som er under vanvittig press når det gjelder å kutte kost.»
– Telenor
For de digitale begynnerne handler det om å effektivisere dagens prosesser, men også i stor grad om få kontroll på egen virksomhet, samt oversikt over samtlige prosesser.
Vi ser at både de digitale spydspissene og de digitale begynnerne har tatt i bruk ny teknologi som kunstig intelligens (AI), virtuell virkelighet (VR) og roboter for å effektivisere dagens prosesser. Skillet mellom «de digitale spydspissene» og «de digitale begynnerne» er kompetanse og kunnskap om bruken av teknologien, samt evnen til stor skala-bruk og dermed også gevinstrealisering.
Flere av de digitale spydspissene er allerede i gang med å effektivisere og optimalisere enkelte eller samtlige av sine prosesser, og noen ser videre på den totale verdikjeden i virksomheten.
Økt verdi for bruker
Sluttbrukeren blir stadig viktigere, uavhengig av bransje. Enkelte toppledere mener derfor at det i stor grad er brukerne som driver den digitale agendaen.
«Overfor kunder mener jeg vi har blitt tydeligere på at vi har en rolle om å bli med på kundenes digitaliseringsreise, det betyr gjerne så nært kjernen som mulig.»
– Telenor
Både de digitale spydspissene og de digitale begynnerne mener at enkle, raske og selvbetjente løsninger er viktig for brukerne. Flere har et mål om å bli mer brukervennlige, og at teknologien skal gi kundene verdi gjennom intuitive og effektive tjenester.
Den største forskjellen mellom de digitale spydspissene og de digitale begynnerne, er i hvilken grad de har integrert kundens behov i egen virksomhetsmodell, organisering, strategi og prosesser.