|
minutter å lese
Kortversjonen: - Politiets IT-enhet (PIT) har sammen med Sopra Steria kartlagt gevinster og verdiskaping fra fem prioriterte digitale initiativer.
- Gevinstpotensialet for fem ulike initiativer er over 50 millioner kroner i året for politiet og 10 millioner for samfunnet, med potensial for mer enn 500 millioner kroner ved videre oppskalering.
|
Hvordan måle gevinster?
Politiets IT-enhet (PIT) er politiets IT-organisasjon og internleverandør for IT-tjenester i politiet. De ønsket å bli mer bevisste på gevinstene som blir skapt gjennom PIT sine leveranser til politiet, både internt og i kommunikasjon ut i politietaten og samfunnet for øvrig.
Hvilke gode leveranser tilfredsstilte én eller flere av kriterier, og hvordan kunne PIT få innspill på:
- Noe PIT vil gjøre mer av: Skape en økt forståelse for hvordan arbeidet med systematisk gevinstrealisering gjøres.
- En god historie: Øke engasjement og innsikt i felles suksesshistorier – slik at politiet kan fortelle om leveranser som skaper engasjement utover IT.
- Kan skaleres: Skape innsikt i områder som kan skaleres enten i Politiets IT-enhet, eller på tvers av politidistrikt/spesialavdelinger for å oppnå flere suksesser
Verdi for kunden
Etter prosjektet har Politiets IT-enhet fått en sluttrapport som oppsummerer gevinster og gevinstpotensial for fem ulike initiativer.
Analysen viser at:
- Gjennom de fem initiativene har Politiet over 50 millioner i årlige gevinster for Politiet og 10 millioner kroner for samfunnet.
- Ved en ytterligere oppskalering av initiativene kan de gi gevinster for mer enn 500 millioner kroner i årlige besparelser.
- Dette kommer i tillegg til direkte effekter for PIT på over 25 millioner kroner.
Oppsummeringen er gitt både på et overordnet nivå og mer detaljert per initiativ, og skal bidra til bevisstgjøring og kommunikasjon til politietaten og samfunnet for øvrig.
I tillegg har Politiets IT-tjenester fått konkrete anbefalinger for veien videre, spesielt knyttet hvor de bør skalere og hvordan de kan ta ut gevinster og finansiere. Analysen peker på gevinster som initiativene har realisert, men som ikke tidligere har vært dokumentert eller fulgt opp, samt gevinstpotensial ved videre skalering av initiativene.
Analysen kom også med klare anbefalinger på hva som skal til for å kunne jobbe mer målrettet med gevinster - også for å finansiere fremtidige digitale initiativer.
Sopra Sterias bidrag
Politiets IT-enhet engasjerte Sopra Steria for å kartlegge gevinster og verdiskaping i pågående og ferdigstilte initiativer. Vi har stilt med prosjektledelse og utarbeidet alt av underlag og rapporter. Oppdragseier og controller i PIT har jobbet tett sammen med oss og deltatt på intervjuer, statusmøter og kvalitetssikring.
Fem initiativer ble prioritert og forankret med ledelsen i PIT, og vi tok utgangspunkt i disse for videre arbeid. Initiativene varierer i omfang, fase og potensial.
Teamet i Sopra Steria har samlet informasjon om initiativene gjennom semistrukturerte intervjuer med nøkkelpersoner. Vi har også analysert dokumentasjon og økonomiske data, og beregnet gevinster.
Midtveis i prosjektet hadde vi workshop med kundens ledergruppe for å presentere foreløpige funn og refleksjoner. Sluttrapporten gir oversikt gevinster og potensial for gevinstuttak, investering, beskrivelse av utfordring og løsning og muligheter. Den beskriver også prosjektet og gir anbefalinger videre.
Om kunden
- Politiets IT-enhet (PIT) er fellesleverandør av IKT-tjenester til hele politi- og lensmannsetaten.
- Mer enn 800 ansatte over hele landet med hovedkontor på Majorstua i Oslo.
- PIT er et selvstendig særorgan direkte underlagt Politidirektoratet.
- PIT drifter, utvikler og forvalter mer enn hundre IKT-systemer i politiet for mer enn 19 000 brukere i politiet, Tollvesenet, Kriminalomsorgen og Den høyere påtalemyndighet.