Bygg kode som bygger Drammen – og Norge

Det er ikke teknologien i seg selv som er spennende, men verdien vi kan skape ved å utnytte den. Samfunnet vårt er helt avhengig av gode utviklere og forvaltere av denne teknologien - og det er her du som utvikler kommer inn. Hos oss får du muligheten til å bryne deg på – og lære av et stort og dyktig fagmiljø. 

Bedre sammen

Vi er en del av et variert næringsliv med spennende muligheter for dyktige teknologer. Vi runder snart 60 medarbeidere som benytter seg av takterrassen like flittig som gaming-rommet vårt. I Sopra Steria er vi opptatt av å bruke kunnskap og teknologi for å levere gode løsninger sammen med kundene våre, som forbedrer samfunnet vårt. Også er vi minst like opptatt av å være en skikkelig god arbeidsplass for alle som jobber her. 


Vil du vite mer om mulighetene for å jobbe hos oss?

Ta en prat med Bård. Du kan ringe eller sende en SMS.  

Bård Tollefsen
Bård Tollefsen
Prosjektleder og forretningsutvikler

Du kan også sjekke ut våre ledige stillinger

Møt folka våre

Våre eksperter deler kunnskap

Du finner også masse godt faginnhold på bloggen vår på Medium.

| Jan Møyland

Å skape et godt miljø på arbeidsplassen er ikke bare et lederansvar

Fra maskiningeniør til koder: Oda trykker på de rette knappene

| Marius Røed

Tre råd til deg som «bare» skal utvikle en ny nettside

Noen av våre kundeprosjekter

Vy: Skreddersydd dashboard gir mer effektiv driftsledelse

mai 24, 2020, 18:18 p.m.
Title : Vy: Skreddersydd dashboard gir mer effektiv driftsledelse
Button label :

Bakgrunn

Driftsoperativt senter i Vy (DROPS) holder oversikt over alle Vys tog i Norge. Senteret er i drift 24/7, og håndterer alle hendelser i togtrafikken som berører Vys tog - enten det er planlegge trafikk på nytt, når det oppstår feil på infrastrukturen, tekniske problemer med tog eller andre hendelser. DROPS har om lag 70 ansatte i turnus som fyller mange ulike funksjoner og har ulikt informasjonsbehov. 

Vy har mange kildesystemer som produserer driftskritisk informasjon om tog, personell og togfremføring. Dashboard-prosjektets utgangspunkt er å samle viktig informasjon og gjøre den lett tilgjengelig for operatørene, slik at de kan ta raskere og bedre beslutninger. 

Hva bidro vi med?

For å effektivisere arbeidet som utføres i Vys driftsoperative senter, har Sopra Steria utviklet en ny web-basert dashboard-løsning. Utvikling av løsningen startet med tjenestedesign, slik at arbeidsprosesser og roller ble grundig kartlagt. Dette resulterte i skisser av seks ulike dashboard, skreddersydd til de ulike rollenes arbeidsoppgaver og ansvarsområder. Dashboard-løsningen ble deretter utviklet og integrert med en rekke bakenforliggende kildesystemer. 

 

Hvilken verdi skapte dette?

Den nye, rollebaserte løsningen gjør at medarbeiderne på operasjonssentralen kan se relevant informasjon for sine oppgaver, i ett og samme skjermbilde. Dette gir brukerne bedre beslutningsstøtte, en mer effektiv drift, sikrere operasjoner og et helhetlig, intuitivt grensesnitt, som passer til den jobben de skal gjøre. 

Operatørene får raskt oversikt over hendelser, og kan enkelt finne relevant informasjon fra bakenforliggende systemer. De får varsel dersom det oppstår avvik som må håndteres. 

Løsningen sikrer også at neste skift får oversikt over utestående arbeidsoppgaver som de kan fullføre. Tidligere var dette post-its og lister i Word eller Excel. Dashboardet inneholder også relevant kommunikasjon mellom operativ ledelse i Vy og togleder i Bane NOR.  

 

Fakta: 

  • Vygruppen er et av Nordens største transportkonsern og tilbyr tog, buss og godstransport. Selskapet har også en viktig reiselivssatsing, og jobber med nye mobilitetsløsninger med blant annet 500 bybiler i Oslo.
  • Vy tog i Norge og Vy tåg AB i Sverige transporterer årlig ca. 75 millioner passasjerer.
  • Målet er å fortsatt være nordisk markedsleder i 2025.
  • Selskapet er eid av den norske stat ved Samferdselsdepartementet.                        

Dashboardet VY skjermbilde
Skjermbilde fra dashboard-løsningen (Vy)

 

 

Tags :