Sopra Steria-gruppen bruker informasjonskapsler («cookies») og andre sporingsverktøy for å forbedre brukeropplevelsen din. Det innebærer å samle besøksstatistikk, tilpasse tjenestene til interesseområdene dine, sikre nettstedet og kontakten med deg. I tillegg til at du skal kunne dele informasjon i sosiale nettverk og med våre partnere. Du kan endre innstillingene når som helst ved å klikke på Innstillinger for informasjonskapsler.
Les personvernerklæringen
Skiftende, usikre og komplekse omgivelser krever at organisasjoner klarer å tilpasse seg. Den teknologiske utviklingen gir også helt nye muligheter for innovasjon og utvikling.
Det finnes ikke en enkelt fasit på hva som er den riktige måten å organisere seg på for å møte fremtidens utfordringer. Det er imidlertid veldig sannsynlig at mange norske virksomheter må bli mer smidige enn de er i dag.
Sopra Steria jobber kontinuerlig med å kartlegge status, tanker, meninger og opplevelser som norske virksomheter har rundt digitalisering. Rapporten Toppleders digitale agenda gis ut annethvert år og tar pulsen på norske topplederes opplevelser av muligheter og utfordringer. I 2020 ble det identifisert et betydelig gap mellom visjon og realitet når det gjelder digital modenhet.
I denne rapporten ser vi nærmere på hvilke egenskaper norske virksomheter har utviklet for å være endringsdyktige. Vi har intervjuet 20 norske toppledere for å lære mer om deres erfaringer med å skape smidige og stabile virksomheter. Hvilke verktøy benyttes? Hvilke utfordringer møter de på veien?
To formater: Nedenfor videoen av panelsamtalen kan du lese en kort oppsummering av alle anbefalingene, eller du kan lese rapporten i sin helhet i PDF.
Kortversjonen av rapporten fortsetter under opptaket av panelsamtalen
Tradisjonelle virksomheter er utformet for å være stabile og effektive. De legger vekt på lineær planlegging, funksjonell organisering og styring ovenfra og ned. I stabile omgivelser er dette gjerne den mest hensiktsmessige organiseringen.
Smidige virksomheter er utformet for å være dynamiske. De utnytter kraften fra et nettverk av selvgående team, som styrer etter felles mål og verdier. Beslutningsprosessene er korte, og legger til rette for rask læring. En slik organisering hjelper virksomheten til å raskt å agere på endringer i omgivelsene, og til å navigere i usikkerhet.
Det er ekstremt viktig å trene på å se seg selv utenfra.
Hans Christian Holte
NAV
Vi har identifisert fire fundamentale egenskaper som må være på plass for å lykkes med å gjøre hele organisasjonen smidig. Disse fire egenskapene kommer ikke av seg selv.
1.
Alle virksomheter må forstå sine omgivelser tilstrekkelig, og datadrevet innsikt er i stadig større grad blitt et konkurransefortrinn.
2.
Beslutningsprosessene må være effektive og tilpasset formålet. Det kan bety ulike grader av involvering og gjennomsiktighet, og ulik håndtering av usikkerhet.
3.
Strategi, strukturer, prosesser, mennesker og teknologi må være satt sammen på en slik måte at virksomheten evner å gjennomføre sine beslutninger.
4.
Strukturer og prosesser må settes opp på en slik måte at læring faktisk tas opp i organisasjonen.
Se nøye på strategien og organisasjonen. Poenget er å skreddersy en fornuftig organisering til det du skal levere.
Lene Eltvik Vindfeld
Sbanken
Ettersom de fire nevnte egenskapene ikke kommer av seg selv, anbefaler vi å gjøre fem organisatoriske grep:
Strategi og en klar retning, med forståelige og oppnåelige delmål som inspirerer til nytenking og egne initiativ rundt om i organisasjonen.
En styringsstruktur som støtter opp under det potensialet som medarbeiderne representerer. Dette innebærer blant annet tydelige roller og ansvar, slik at vi kan prioritere verdiskapende aktiviteter, i stedet for å være på konstant søken etter avklaringer. Strukturen må også understøtte faglig og personlig utvikling, og legge til rette for ønsket samhandling både internt og ekstern.
Tydelige og transparente prosesser med korte og effektive læringssløyfer. Jo kortere avstand mellom innsats og resultat, jo lettere er det å lære og justere arbeidsmetoder og -prosesser. Tydelighet og transparens gjør det lettere å orientere seg i egen organisasjon, og er en forutsetning for en lærende organisasjon.
Stimulere medarbeidere til å ta eierskap til egen arbeidshverdag og felles mål og ambisjoner. Ledere må støtte og legge til rette utvikling og utnytte spillerommet som en smidig organisasjon gir. Et viktig grep for å utvikle smidighet på virksomhetsnivå, er rullering av roller med tanke på at medarbeidere skal være kompetente til å fungere mange steder i organisasjonen.
5.
Teknologi som er fleksibel og skalerbar nok til å tilpasses prosesser og organisering i stadig endring. Dette gjelder arkitektur, systemer og verktøy, samt prosessene for lansering av teknologioppdateringer i organisasjonen.
I dette arbeidet vil ledelsen støte på to dilemmaer:
Smidige organisasjoner baserer seg på desentrale beslutninger og raske læringssløyfer. Samtidig må alle virksomheter drive i samsvar med lover og regler, og gjøre etiske vurderinger. Samsvarskravene må bakes inn i virksomhetens styringsstruktur, og det bør gis sentral støtte til vurdering og håndtering av disse kravene ute i organisasjonen.
Formålet med å gjøre en organisasjon mer smidig er å gjøre den bedre i stand til å virke i hurtig omskiftelige, usikre, komplekse og tvetydige omgivelser. En smidig virksomhet skal tåle ytre sjokk uten at det skaper indre sjokk. Gjort riktig, skal en smidig styringsstruktur gjøre virksomheten mer stabil enn den ellers ville vært.
Til sist gir vi seks råd for veien videre. Rådene kommer fra de 20 topplederne vi har intervjuet i forbindelse med rapporten.
Virksomheten må ha et bilde av nåsituasjonen og endringsbehovet innen områdene strategi, struktur, prosesser, mennesker og teknologi.
Alle deler av organisasjonen må endres for at virksomheten skal bli smidig. Det er derfor avgjørende at toppledelsen har et felles eierskap til formålet og måten endringen gjøres på.
Veien til smidighet innebærer prøving og feiling. Veien til en helhetlig smidig organisering krever tilstrekkelig med ressurser over tid.
Det er mye å lære av konkurrenter og samarbeidspartnere, og det kan alltid åpne seg nye muligheter for samarbeid i nettverk.
Ha et bevisst forhold til innovasjon i egen og andres virksomhet, og vurder nøye over hvordan dette kan bidra til å nå målsetningene.
Covid var for de fleste et sterkt ytre sjokk og endret måten man jobbet på. Håndteringen av disse endringene har for mange vært en god kilde til læring og kan ha stor overføringsverdi til andre situasjoner.
Skiftende, usikre og komplekse omgivelser krever at organisasjoner klarer å tilpasse seg. Vi har intervjuet 20 norske toppledere for å lære mer om deres erfaringer med å skape smidige og stabile virksomheter.
Les hele rapporten (PDF)
Direktør forretningsrådgivning, Skandinavia, Sopra Steria
95 74 43 39
Direktør forretningsrådgivning
+47 90 60 99 81
Det smidige skiftet starter på toppen
Vinn kunden gjennom datadrevet kundeinnsikt
Se video: Vinn kunden gjennom datadrevet kundeinnsikt. Forretningsrådgiver Sunniva Flotiin og konsulent Tuva E. Ringheim forteller mer om hvordan virksomheten din kan lykkes med dette gjennom data.
Organiser virksomheten for endring
29. august 2022
27. juni 2022
24. mai 2022
| Elin Gjersand
| Espen Guldbrandsen