Nilles redningskvinne om innovasjon

| minutter å lese

– Vi bryr oss ikke om hva andre gjør – vi velger vår egen strategi og retning. 

Etter å ha reddet flere butikkjeder er Kjersti Hobøl overbevist om at innovasjon er nøkkelen til å overleve, nå og i fremtiden. – Det handler om å forstå hvilken funksjon butikkene dine har i folks liv, og så bygge en inspirerende kundeopplevelse derfra. 

– Du må aldri slutte å innovere, uansett hvilken situasjon selskapet står i.

Dette er det klare budskapet fra Kjersti Hobøl. Gjennom de siste årene har hun i tur og orden overtatt tre butikkjeder på konkursens rand, for deretter å lede dem trygt tilbake til lønnsom drift, én etter én. 

– Uten innovasjon slutter selskapet å utvikle seg, men det som er enda verre, er at de ansatte også slutter å utvikle seg. Det skaper en uheldig kultur. Selskaper som slutter å innovere kan egentlig bare begynne nedtellingen til når det går galt, sier hun. 

Sett hjertet i sentrum

Hobøl snakket om dette da hun nylig var en av paneldeltakerne som delte sitt syn på innovasjon i et webinar i regi av Sopra Steria. Hun er tydelig på at det er viktig å ha et klart bilde av hva hensikten med innovasjon skal være, hvilken retning den skal gi bedriften og hva det skal bety for kunden.

 – Da jeg overtok Nille i 2018, satte vi oss tidlig ned for å se på hvilken funksjon butikkene våre hadde for kundene, hva det egentlig var vi tilførte deg. Vi innså at vår fremste oppgave er å hjelpe deg til å skape små og store øyeblikk sammen med venner og familie – med alt det du trenger for å lykkes i det, sier hun.

 Utfordringen var at Nille-butikkene på det tidspunktet ikke inspirerte noen til å skape noe som helst: I standardiserte reoler sto det Hobøl kaller «plast og dill» side om side med varer som kunne ha satt en spiss på en bursdagsfest eller familiemiddag, og begge deler støvet ned mens stadig færre kunder passerte dem. Løsningen ble en helt ny kundeopplevelse – med utgangspunkt i forståelsen av butikkenes funksjon.

 – Mange slike små og store øyeblikk skjer i kjøkkenet, så vi bestemte oss for å gjøre det til hjertet i våre nye butikker. Så designet vi en helt ny innredning som presenterte varene på en mer attraktiv og inspirerende måte, med nymalte vegger, nye reoler og mer moderne belysning.

 – Vi brukte en butikk i Bogstadveien som pilot. Der byttet vi ikke ut én eneste vare, men likevel doblet omsetningen i butikken seg over natten. Så da videreførte vi det konseptet i våre andre butikker. Men det kanskje morsomste var likevel hvordan dette skapte ny entusiasme og stolthet hos de dyktige folkene som jobber i butikkene våre, sier Hobøl. 

Designdrevet innovasjon_debatt i DN studio_1560x515

Fra venstre: administrerende direktør IKEA Norge Carl Aaby, administrerende i Nille Kjersti Hobøl , CEO Gjensidige Mobility Group Daniel Frøyland, og som moderator i samtalen Sopra Steria Anette Urhamar. 

Design bidrar til innovasjon

Ulla Sommerfelt er administrerende direktør og medgründer i EGGS Design, som nå er et selskap i Sopra Steria-gruppen. Hun er opptatt av å skape kultur for innovasjon, både i eget selskap og hos kundene. Gjennom de siste ti årene har EGGS stått for over tusen innovasjoner sammen med kundene.

 Sommerfelt har gang på gang erfart hvilken verdi god design kan tilføre til teknologi, prosesser og arbeidsmiljøer generelt – og det gjelder ikke bare i butikkhyllene:

 – Jeg har veldig ofte sittet i møter hvor folk har diskutert avanserte konsepter frem og tilbake. Så begynner noen å tegne en modell av det man snakker om, og da får samtalen plutselig en helt annen substans. Mange designere er uhyre gode på dette med å visualisere ideer på en måte som skaper engasjement og bygger en felles forståelse. Det har ofte enorm verdi i slike prosjekter, sier hun.

 Men selv når fundamentet er på plass, krever det innovasjon på mange plan for å etablere en fremtidsrettet virksomhet med en god innovasjonskultur.

 – For det første må vi trekke ut i verden og snakke med virkelige mennesker, ikke minst med den yngre generasjonen for å få deres perspektiver. For det andre må vi eksperimentere, teste og prototype. Det er ikke alltid resultatene er så tydelige som de var for Nille-butikken i Bogstadveien, og da må vi tørre å stå i usikkerhet lenge nok til at vi kan slå fast om det vi prøver på, virkelig er det rette, sier hun.

 – For det tredje er innovasjon en lagsport, som fungerer bedre når man har en stor gruppe av ulike mennesker. Nettopp derfor er det Kjersti sier om at de ansatte må holdes engasjerte og få lov til å utvikle seg så viktig, sier Sommerfelt.

Mer innovasjoner underveis

Med det fundamentet Nille har på plass, har de nå kunnet konsentrere seg om nyskaping på andre områder – både de små stegene som tas hver dag i kjedens over 300 butikker, og de store løftene som skjer på konsernnivå for organisasjonen.

 – Vi holder hele tiden øye med vareporteføljen. Her bruker vi «big data» til å se grundig på alle varene i butikkhyllene – selger vi nok av disse, tjener vi penger på dette, og så videre. Vi er ikke redde for å kaste ut produkter som kjeden har hatt i 40 år, for da kan vi få inn andre kategorier som understøtter Nilles egenart og gir bedre lønnsomhet, sier Hobøl.

 Hun kan også fortelle at Nille de nå jobber med å forbedre og videreutvikle det som faktisk er Norges største kundeklubb, og samtidig jobber de med nettbutikken sin. Den ble hastelansert og krasj-åpnet da pandemien traff oss i 2020, og selv om den har gjort nytten sin i denne perioden, mener Hobøl at den absolutt ikke er bra nok i sin nåværende form.

 – Vi i Nille har en felles tilnærming til apper, digitale verktøy og annen innovasjon: Vi bryr oss ikke om hva andre gjør – vi velger vår egen strategi og retning. Folk følger vinnerne, derfor må vi ha selvtillit og stolthet til å gjøre de valgene vi ønsker å stå for, og finne vår egenart der. Vi er i massemarkedet og må ha vår egen identitet. Nille skal ikke kopiere noen andre, slår Hobøl fast.

– Jeg synes Kjersti og Nille har gjort noe veldig riktig i å definere hvilken posisjon de har og vil ha i publikums liv. Hvis man tenker litt stort på dette med «små og store øyeblikk», er det lett å se for seg at det kan være et springbrett for å ta en enda større posisjon, for å fylle andre behov i folks liv som faller i den samme kategorien. Da snakker vi om innovasjon som kan forandre og befeste et etablert merke som en virksomhet for fremtiden, sier Sommerfelt.

 

Kjersti Hobøls fem tips:

  • Finn ut hva din bedrift skal bety i kundens liv
  • Bygg vareporteføljen deretter, og sørg for å gi kundene dette på best mulig måte
  • Dyrk frem en kultur for å lytte til de ansatte som møter kunden daglig
  • Følg nøye med på alle varedata – lønnsomhet og omsetningsfart må være høy nok
  • Bruk mer tid på å finne ut hva som fungerer for dere enn å se på hva andre gjør

Ulla Sommerfelts tre tips til innovasjon:

  • Trekk ut i verden og snakk med virkelige mennesker, ikke minst de yngre
  • Eksperimentér, test og lag prototyper. Tør å stå i det lenge nok til å vite om det virker
  • Innovasjon er en lagsport. Bruk et team av ulike mennesker som lytter til hverandre

 

Search

design

Lignende innhold

Kort om Sopra Steria

Sopra Steria er Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering, og har de siste seks årene blitt rangert som Norges beste arbeidsplass. Som et av Europas største konsulentselskaper, bistår Sopra Steria store private selskaper og offentlige virksomheter med å ta digitalt lederskap. Selskapet er opptatt av å skape verdi for sine kunder og samfunnet, og har som mål å skape en bedre og mer bærekraftig fremtid.

Sopra Steria har 47 000 medarbeidere i 30 land, og hadde en omsetning på € 4,7 milliarder i 2021. I Norge sørger 2400 medarbeidere for en årlig omsetning på over 3 milliarder kroner i 2021. Vi har kontorer i Oslo, Stavanger, Trondheim, Drammen, Bergen, Kristiansand, Tromsø, Fredrikstad og Hamar.

 

Vil du vite mer?

Kristin Blix-Elton

Kristin Blix-Elton

Markeds- og kommunikasjonsdirektør, Skandinavia