Fremtiden er skyhøy

Sopra Steria er én av Norges største kompetansebedrifter på skytjenester og digitale plattformer. Du kan bli en av flere hundre skykonsulenter hos oss bare i Norge, og hjelpe kundene våre å ta i bruk de riktige skytjenestene på en effektiv måte.

Samfunnet vårt er helt avhengig av gode forvaltere av teknologi. Som skyekspert hos oss får du bryne deg på, og være en del av et stort og dyktig fagmiljø.

Eksempler på hva du kan jobbe med hos oss

Du kan bidra til utvikling og implementering av skytjenester som hjelper kundene våre å ta i bruk de riktige skytjenestene på en effektiv måte. Du kan designe og bygge løsninger som bidrar til å skape verdi for kunden.

Modernisering fra on-prem til skyen er viktige prosesser hos mange av kundene våre og her kommer du inn som en god rådgiver på teknologi og prosess.  

Vi ser etter deg som har en interesse innen alt fra skytjenester, data og integrasjon til Open Source (åpen kildekode), low-code/no-code og programmering. 

Hos oss kan du være med på å  

  • designe og utvikle løsninger basert på teknologi fra ledende skyleverandører som Microsoft, Amazon Web Services og Google 
  • designe og konfigurere skybaserte løsninger for samhandling basert på Microsoft 365
  • migrere og modernisere applikasjoner fra on-premise (på kundens løsninger) til offentlig sky 

Du kan jobbe som rådgiver innen teknologi og alle arbeidsprosessene rundt. Det betyr å sikre at skytjenestene fungerer optimalt og at kundene får mest mulig verdi av investeringen. Modernisering fra on-prem til skyen er viktige prosesser hos mange av kundene våre og her kommer du inn som en god rådgiver på teknologi og prosess. 

 
Hos oss kan du være med på å 

  • levere smidig etter DevOps-prinsipper som en del av et produktteam
  • konfigurere, prosessere og analysere data (data analytics) 

Sopra Steria drifter skytjenester for kundene våre og sørger for at systemene fungerer optimalt. Vi sørger for sikkerhet. vedlikehold og oppgradering. 

 
Hos oss kan du være med på å 

  • etablere og forvalte data- og integrasjonsplattformer
  • sørge for sikkerhet i driftsmiljøet 

Våre eksperter deler 

| Magnar Wium, Øyvind Aronsen

Hvordan velge riktig integrasjonsarkitektur?

| Dennis Hæhre

Slik lykkes du med veien til ERP i skyen

| Roger Samdal

«Go to Cloud» eller hold deg på bakken?

Noen av våre kundeprosjekter

Yara: Utvikling av fremtidens digitale arbeidsplass

aug 3, 2022, 10:32 a.m.
Title : Yara: Utvikling av fremtidens digitale arbeidsplass
Button label :

Kortversjonen: 

  • Yara ønsket å forbedre den digitale arbeidshverdagen for sine ansatte gjennom satsningen Digital Workplace Experience (DWE). 
  • Sopra Steria leder teamet med fokus på opplæring, brukeradopsjon, og forbedring av digitale verktøy. 
  • Resultatet er mer effektive og fornøyde medarbeidere, samt bedre sikkerhet. 


Yara har med dette prosjektet sikret at medarbeiderne behersker den digitale arbeidshverdagen. IT-tjenestene forenkles, og Yara som selskap blir smidigere og mer fleksibel.

Bakgrunn: Fremtidens digitale arbeidsplass 

Yara jobber aktivt med å bygge og tilrettelegge for fremtidens digitale arbeidsplass for sine ansatte, gjennom blant annet satsning på teamet "Digital Workplace Experience» (DWE). DWE-teamet vil løfte det digitale kompetansenivået og sikre en god digital brukeropplevelse blant alle Yaras ansatte globalt. Målet er å ha en dyktig, effektiv og engasjert global arbeidsstyrke gjennom en digital arbeidsplass som hjelper medarbeiderne.  

Yara hadde behov for team-ressurser med erfaring med Microsoft 365 (M365), bakgrunn innen endringsledelse, opplæringsaktiviteter og brukeradopsjon, sluttbrukerkommunikasjon, innsikt- og kartleggingsarbeid, UX-design/tjenestedesign og workshop-fasilitering. Teamet tilhører «Digital Technology»- avdelingen og jobber tett med HR- og kommunikasjonsavdelingen i Yara, og ser nytten av å jobbe i skjæringspunktet mellom IT, kommunikasjon, samhandling og opplæring.  

Hvilken verdi skapte dette for Yara 

Yaras sluttbrukere har stor nytte av kontinuerlig opplæring, sluttbrukerinformasjon og forbedring av den digitale arbeidshverdagen i Yara. De har fått gode digitale ferdigheter og kompetanse, og har tatt i bruk verktøyene i tråd med Yaras retningslinjer og samhandlingskultur. De har fått en bedre opplevelse av den digitale arbeidsplassen, og fått tilgang på ressurser og treningsmateriale i form av læringsressurser om den digitale arbeidsplassen.  

Et levende M365 Champion-nettverk i Yara gir langsiktig verdi og sikrer at den digitale plattformen videreføres på en bærekraftig måte.

Læring blir løftet til et nytt nivå, og Yara sitter igjen med en god base som sikrer en digital arbeidsstyrke fremover. IT-tjenestene vil også forenkles og sammenstilles, mens Yara som selskap blir smidigere og mer fleksibel. I tillegg blir arbeidsstyrken mer effektiv, mobil og generelt mer fornøyde. Yara reduserer også risiko, øker sikkerhet og sikrer at de er i tråd med regelverk og samfunnskrav. 

Hva bidro Sopra Steria med

Sopra Steria har ledet teamet siden april 2020, og har hatt hovedansvaret for flere initiativer som bidrar til at alle ansatte hos Yara får bedre digitale ferdigheter. Her er noen eksempler: 

  • Digital Workplace Learning Hub. Etablere og videreutvikle Yaras globale opplæringsportal for å lære om digitale verktøy i Yara. Portalen er SharePoint-basert, og alt læringsmaterialet blir samlet der. Vi skal også støtte opp under Yaras LXP-plattform (læringsplattform). 
  • Engage. Vi hjelper brukerne med å ta i bruk Yammer. Målet er å etablere en kanal for bedre nettverksbygging, kommunikasjon og kunnskapsdeling globalt.  
  • Digital Work-Life – From hire to retire. Vi gjennomfører en innsiktsfase for å kartlegge Yara-ansattes digitale arbeidsliv. Vi utarbeider konsepter for forbedring, på kort og lang sikt. Yaras digitale kompetansenivå blir kartlagt gjennom en årlig spørreundersøkelse, og konseptet “The Yara way of working with digital tools” er på plass. Det gir alle ansatte en felles forståelse for hvordan vi samhandler og kommuniserer i Yara.  
  • M365 Champions Network. Nettverket ble etablert høsten 2020 og består i dag av 165 nysgjerrige, engasjerte og kunnskapsrike Champions fra 30+ land. Dette er avgjørende for å øke bevissthet, det å ta i bruk og ha gode ferdigheter på digitale verktøy hos Yara. Teamet jobber med å videreutvikle, vedlikeholde, få nettverket til å ta i bruk verktøyene og støtte medlemmene gjennom blant annet opplæring, rådgivning og fasilitering.
  • Sluttbrukeradopsjon- og kommunikasjon (holder over 60 webinarer om digitale verktøy hvert år og produserer læringsartikler og instrukser på flere språk). Målet er at alle Yaras sluttbrukere utnytter M365-verktøyene mer effektivt. Vi driver kontinuerlig opplæring via webinarer, utarbeidelse av nyhetsartikler, tips & triks, og har hovedansvaret for sluttbrukerinformasjonen når nye og eksisterende IT-løsninger rulles ut. 

 

Fakta 

  • Målgruppen er Yaras 16 000 ansatte i 60 land, alt fra IT-folk i Norge, via feltagronomer i India, til revisorer og fabrikkarbeidere i Brasil. 
  • Arbeidet foregår i tverrfaglige team med et daglig arbeidsspråk på engelsk. 
  • Yara har forlenget samarbeidet med Sopra Steria for å jobbe videre med samhandling, endringsledelse og brukeradopsjon i Yara ut 2022. 

Tags :

Nysgjerrig på dette fagområdet?

Ta en prat med Atle.