– Det som har overrasket oss, er at det ikke nødvendigvis er de mest engasjerte og motiverte virksomhetene som har kommet lengst i bærekraftsarbeidet, men de virksomhetene som har gjort bærekraft til en del av virksomheten og forretningen sin, sier Lillian Røstad, direktør for forretningsutvikling i Sopra Steria.
Lillian Røstad i Sopra SteriaBærekraft som del av forretningen
Rapporten er basert på spørreundersøkelser og intervjuer av ledere og bærekraftsansvarlige i 54 norske virksomheter, fra både privat og offentlig sektor.
– Vi ser stor forskjell på de virksomhetene som har gjort bærekraft til en del av forretningen, og de som ikke har det. I tillegg til å bli mer bærekraftige, har også disse virksomhetene blitt mer lønnsomme, innovative og digitale, samtidig som vi ser de ofte har lykkes med å skape en kultur for bærekraft, sier Røstad.
Ingvill Tollman Fosse, som leder Sopra Sterias satsning på bærekraftstjenester, presenterte resultatene fra undersøkelsen under Sopra Sterias Power of Sharing-konferanse denne uken. I rapporten kommer også selskapet med fire konkrete råd til hvordan man skal lykkes med arbeidet.
Ingvill Tollman Fosse i Sopra Steria
Strategi, kultur og digitale verktøy
– Vi er ikke overrasket over at rapporten har fått stor oppmerksomhet. I kjølvannet av COP26, er det mange virksomheter som lurer på hvordan de kan lykkes med sine bærekraftsmål, spesielt innen klima, sier hun og fortsetter:
– Nøkkelen for å lykkes her, er å få bærekraft inn som en integrert del av virksomhetsstrategien, skape en kultur for bærekraft i virksomheten og ta i bruk digitale verktøy som kan effektivisere, innovere og skape god dataflyt, sier Tollman Fosse.
– Vi jobber tett med ledergrupper og virksomheter hver eneste dag, og vi ser at flere tror det holder å overlate bærekraftsarbeidet til en bærekraftsansvarlig. Det er ikke tilstrekkelig, alle i virksomheten må eie arbeidet, og det må forankres i virksomhetsstrategien og toppen, avslutter Røstad.
Rapporten finner du på våre nettsider.