Ilustrasjon: person holder rød paraply og mange hvite rundinger på bakken

Design og designdrevet innovasjon

Det som skiller de mest lønnsomme virksomhetene fra andre, er at de setter brukerbehov og kundeopplevelse først. 

Det stilles hele tiden nye krav til virksomheter, enten det gjelder å ta i bruk ny teknologi, sikre bærekraftig produksjon og drift, eller respondere på nye forbrukermønstre. Kjennetegnet ved de virksomhetene som lykkes i konkurransen om kundene, er de som forstår hvordan de lager attraktive produkter og tjenester som kundene både ønsker seg og har behov for, og som er produsert og levert på en bærekraftig måte. Dette gjelder både for de store og etablerte virksomhetene som søker nye veier for å fortsatt være relevant for kundene sine. Men også for utfordrerne som har skapt virksomheten rundt et hull i markedet eller har konkurransefortrinn i den digitale arenaen uten stor teknisk gjeld eller andre interne hindre for innovasjon.   

Designdrevet innovasjon, eller design thinking, er en systematisk og holistisk prosess der man jobber med kartlegging, analyser, konseptutvikling og idégenerering rundt brukerbehov, kontinuerlig forbedring og nyskaping. Målet med strukturerte innovasjonsprosesser er å oppnå ønsket gevinst, både for virksomheten, brukerne, samfunnet og planeten vår. 

 

I  Sopra Steria har vi lenge jobbet sammen med kundene våre for å lage innovative, digitale løsninger som skaper verdi og et bedre samfunn for alle. Vår styrke er vårt store kompetansemiljø innenfor alle de områdene som skal til for å lykkes med innovasjon. Våre forretningsutviklere og forretningsdesignere hjelper til med å skape lønnsomme forretningsmodeller. Mens våre endringsagenter bidrar til å sikre at virksomheten din får utnyttet potensialet og skalert nye produkter og tjenester best mulig. Våre designere, produktutviklere og teknologer sikrer at de tvi lager sammen med våre kunder er utformet og designet for alle, at de er enkle å bruke og visuelt gode. Vi har et stort miljø på drift og infrastruktur som sikrer at virksomheten din får teknisk støtte fra produktet skal lanseres til skalering og kontinuerlig utvikling.  

Vi lever for de øyeblikkene kundene våre sier «dette er akkurat det vi trengte», det gir oss energi til å strekke oss enda lenger. 

I Sopra Steria er vi en hel gjeng med designere som jobber i tverrfaglige team, og har det gøy på jobben.

Stikkord for hva vi jobber med

Designdrevet innovasjon, business design og forretningsutvikling, kundeinnsikt og -analyse, kommunikasjon og merkevareutvikling, kundeopplevelse (customer experience), strategi, tjenestedesign og systemisk design, visuell kommunikasjon og animasjon, interaksjonsdesign og produktutvikling, blandet virkelighet (mixed reality) og design for nye teknologier og mye, mye mer.

 

Power of sharing-konferansen: Fremtidens virksomhet

Carl Aaby, administrerende direktør for IKEA Norge, er også leder for bærekraft i selskapet. Han brenner for innovasjon der mennesker plasseres i sentrum for all utvikling. Her kan du se alle foredragene på YouTube.

IKEA: Innovasjon med mennesker i sentrum for all utvikling

Prosjekter

Dyrekassen: Økt salg uten økt kostnad

Statens vegvesen: BOLC - en digital tvilling i 3D av flytebroen over Bjørnafjorden

Landbruksdirektoratet: Smidig nettsideprosjekt som endringsagent

Fremtind: Jøkul – et moderne og effektivt designsystem

Foreningen for Er du sikker?: Visuell profil med maskot på plass

STOR-prosjektet: Smartere transport i Oslo-regionen

Digilær.no: Lik mulighet til opplæring

VITA: Moderne nettbutikk rigget for fremtidig vekst

Udir/Datatilsynet: Nettvett med dubestemmer.no i ny drakt

Kompetanse Norge: Enklere å søke på høyere studier

Avinor: 10 prosent flere følger flyvningen

Statens vegvesen: Spillteknologi bygger bru over Bjørnafjorden

Blogger

Reklame på nett som bryter loven

| Astrid Mogstad

SXSW 2022: Seks hovedtrender

| Ingunn Bratteberg

Lytter du?

Tre råd til deg som «bare» skal utvikle en ny nettside

| Marius Røed

Datadrevet design, konverteringsoptimalisering – hva er det og hvorfor er det nyttig?

Ulempene med en dedikert UU-ekspert

| Glenn Husom

Slik gir tverrfaglighet bedre kundeopplevelser

| Stine Karlsen

Kan nye ikoner hjelpe mot cookies-kvalme?

| Eli Toftøy-Andersen

- Stammespråk må vike for klart språk og kreativ, god kommunikasjon

| Ingrid Holm Finseth

Topp fem Miro-tips for digitale workshops

| Margrethe Skorpen Johnsen

Mener Norge trenger flere UX-utviklere

| Sarah Svedenborg

Nytt webdirektiv – hva betyr det for oss som lager IT-løsninger?

| Maud Veronica Lundh, Glenn Husom

Nyheter

EGGS jubler som «Årets teknologi- og designbyrå»

2022
Nyhet

Nilles redningskvinne om innovasjon

2022
Handel og service
Nyhet

Digitaliserer soldathverdagen – kan vinne viktig pris

2022
Forsvar og nasjonal sikkerhet
Nyhet

Vil du vite mer?

Anette Urhamar

Anette Urhamar

Leder for Xperience - designdrevet innovasjon

Kontakt oss

Feltene merket (*) må fylles ut

Kryss av i boksen for å bekrefte*