Hvorfor skal folk bry seg om bærekraft når så å si alt av bærekraftskommunikasjon som dunkes ut er dørgende kjedelig?
Bærekraft er viktig. Skikkelig viktig. Kanskje det som er aller viktigst. Men «viktig» er en felle. Når noe blir for viktig blir det altfor ofte samtidig enormt kjedelig. Som om noen setter et likhetstegn mellom de to.
Viktig = kjedelig
Kjedelig kommer av et ønske om seriøsitet. Om å gjøre noe skikkelig og bli tatt på alvor. Og det er vel og bra, ingen vil tilbake til gårsdagens jallabærekraft (vi er ferdig med grønnvasking nå, er vi ikke?) Store deler av bærekraftsarbeidet er helt avhengig av møysommelig, seriøst detaljarbeid. Utslippsfaktorer i Scope 3 er ingen spøk.
Problemet kommer når bærekraftens suksess ikke står på rapporteringens reliabilitet, men til syvende og sist avhenger av allmenn adopsjon. At vanlige folk forstår hva vi sier og at de bryr seg. At de endrer vaner, forbruk, og bidrar med ressurser for å komme i mål.
For vi ber tross alt til syvende og sist om folks tid og penger for å løse problemer på internasjonalt makro-nivå. Problemer de ikke engang er skyld i, men har arvet.
Da kan ikke kommunikasjonen være kjedelig.
Men det kjedelige er jo samtidig så behagelig! Kjedelig er sikkert, trygt, har masse fakta, tar masse forbehold, støter ingen, gjør aldri vondt, og går aldri utover sitt mandat. Man blir aldri tatt for noe når man kommuniserer kjedelig. Selv om ingen får det med seg.
Fordi ingen bryr seg.
Det er livsfarlig.
Skal vi løse klimautfordringene har vi verken tid eller råd til å kaste bort enda mer innsats og ressurser på tiltak som ikke evner å vinne kampen om oppmerksomheten. Altfor mange virksomheter pøser ut til sammen millioner av kroner på skuddsikker flinkiskommunikasjon tilsynelatende ene og alene for kommunikasjonens skyld. For å kunne sette kryss i margen. Check! Der har vi kommunisert at vi jobber med bærekraft, ferdig!
Men vi kommuniserer ikke for kommunikasjonens skyld. Bare spør Hans Geelmuyden. Vi skal skape endring. Og innen bærekraft; raskere omstilling!
Bærekraft er for viktig til at det riktige, pliktige og kortsiktige skal få bli normen. Ta sjanser! Vær kreativ! Våg å utfordre målgruppene, kunden og ikke minst sjefen. Skap latter, sjokk eller ståpels, hva enn som skal til for å vinne fram.
Vi skal snu skuta, ikke kjede den i senk.
Innlegget sto først på trykk i Kom24 11. september 2023.