|
minutter å lese
Kortversjonen: - Ruter testet et godt alternativ til privatbilen – en bestillingstjeneste for selvkjørende transportmidler.
- Prosjektleder og tjenestedesignere fra Sopra Steria har gitt prosjektet styring og nyttige metoder innen testing av ny teknologi og mobilitetsløsninger.
|
Trykk på en knapp i appen, så kommer bilen kjørende hjem til deg av seg selv. Bor du i Groruddalen, skjer det allerede i løpet av høsten. Mye tyder på at selvkjørende kollektivtransport er atskillig nærmere enn du tror.
Se for deg en by med få biler og lite støy. Hvor det fortsatt er mulig å komme seg fra akkurat der du er til akkurat dit du skal. Dette fremtidsbildet ønsker Ruter og Oslo kommune å realisere i nær fremtid. Skal det
oppfylles, kreves selvkjørende biler og busser.
– Tenk deg den dagen du ikke trenger din egen bil, sier Vibeke Harlem.
Vibeke er sjef for Radikale innovasjoner i Ruter, og gløder av entusiasme. Ruter har grønne ambisjoner om hvordan kollektivtransporten i Stor-Oslo kan se ut, allerede om få år.
– Skal vi få flere til å klare seg uten egen bil må vi utvide transporttilbudet med helt nye reiseformer. Vi må gi folk fleksibilitet og så langt som mulig skape den samme frihetsfølelsen som privatbilen gjør,
sier Vibeke.
I Groruddalen tester Ruter nå et godt alternativ til privatbilen – nemlig en bestillingstjeneste for selvkjørende transportmidler.
Lese hele historien i Års- og bærekraftsrapporten vår med flere bilder og video.
En flåte med selvkjørende biler
Ruter-sjef, Bernt Reitan Jensen, har uttalt at kollektivtrafikken tar folk fra steder de ikke bor, til steder de ikke skal. Så lenge det er slik, vil privatbilen overleve, også i de større byene.
Det er nettopp denne utfordringen selvkjøringsprosjektet
søker å løse. Den stillegående, røde bilen skal hente deg der du bor og kjøre deg dit du skal. Enn så lenge er det en menneskelig operatør i bilen, men det er kun midlertidig.
Med testkjøringen i Groruddalen ønsker Ruter å finne svar på blant annet:
- Hvordan kan vi gjøre samkjøring mulig, attraktivt og behagelig for kunden?
- Hvordan kan en slik tjeneste spille på lag med eksisterende kollektivtransport?
- Hva slags prismodeller er aktuelle?
- Hvordan kan selvkjørende transport gjøres tilgjengelig for folk med nedsatt funksjonsevne?
- Hvordan kan vi med en slik tjeneste konkurrere med private bilreiser?
Maja Karin Cimmerbeck, leder for Trafikk i Bymiljøetaten i Oslo kommune, Tine Marthinus i Sopra Steria som ledet prosjektet, og Vibeke Harlem, sjef for Radikale innovasjoner i Ruter.
Tilbake til fremtiden
– Tine og tjenestedesignere fra Sopra Steria har gitt prosjektet styring, styrke og supernyttige metoder innenfor testing av ny teknologi og mobilitetsløsninger. De har bidratt til å etablere en god kultur i prosjektet og hjulpet oss
med å finne feil og rette dem fort, sier Maja.
I Oslo jobber Bymiljøetaten hele tiden med å tilpasse veinettet til innbyggernes behov. Som for eksempel mange små sikkerhetstiltak, som gjør det tryggere for myke trafikanter å ferdes.
– Trygghet er avgjørende, men vi må også utforske hvordan ny teknologi kan gjøre byen vår mer tilgjengelig, inkluderende og klimavennlig, sier Maja.
I dag er det relativt lett å få en bil til å kjøre av seg selv på motorveien – uten lyskryss, vikeplikt, syklister eller motgående trafikk. Å utvikle selvkjørende kollektivtransport i Oslos trafikkerte
gater er noe helt annet.
– Og nå skal vi finne ut hvordan selvkjørende bestillingstransport kan samspille med dagens kollektivtjenester og fremtidig byutvikling. Mer bærekraftig mobilitet krever også at vi som reiser endrer vanene våre. Min
erfaring er at store omstillinger krever både pisk og gulrot, og tett samarbeid mellom offentlige etater, sier Tine.
– Det vi holder på med her i Groruddalen er nybrottsarbeid. Du finner ikke tilsvarende i hele Europa, avslutter Vibeke.
Les hele historien i Års- og bærekraftsrapporten vår med flere bilder og video.