|
minutter å lese
Kortversjonen: - Gjennom nært samarbeid med DNB ledet Sopra Steria en systematisk migrering til Atlassian sky.
- DnB fikk oppdatert og fremtidsrettet teknologi som skalerer automatisk.
- Sluttbrukerne i DnB får ny funksjonalitet i skyversjonen som stadig videreutvikles.
|
Modernisering av Atlassian-plattformen
DNB er Norges største bank og et ledende teknologiselskap med over 10 000 ansatte. De hadde behov for å modernisere Atlassian-infrastrukturen gjennom en omfattende migrering av hele løsningen til skyen.
Gjennom nært samarbeid med DNBs mange avdelinger ledet Sopra Steria en systematisk migrering til Atlassian sky. Vi tok ledelsen i et komplekst prosjekt og balanserte kravene til sikkerhet og personvern opp mot det tekniske og funksjonelle. Teamet identifiserte flere kritiske suksessfaktorer:
- Oppgradering av Atlassian-plattformen med Jira, Jira Service Management og Confluence
- Opprydding av eksisterende installasjoner
- Håndtering av Marketplace-apper – tredjepartsapper/addons – som gir brukerne mer funksjonalitet
- Sikkerhets- og personvernvurderinger
- Tekniske utfordringer knyttet til konfigurasjon, utvikling og integrasjoner mot andre systemer
Komplekse integrasjoner
Prosjektet involverte en rekke integrasjoner med Jira og Confluence med ulike vanskelighetsgrad. Spesielt integrasjonene med ServiceNow og testverktøyet ALM Octane krevde inngående kunnskap om Atlassian Cloud-API-er (application programming interface). Teamets tverrfaglige kompetanse sikret at dette ble løst på en god og fremtidsrettet måte.
Sikkerhet og personvern
Felles for alle migreringsprosjekter til skyen er hensynet til retningslinjer innen personvern, sikkerhet og spesifikke bransjekrav. Sammen med kunden gjennomførte vi et tidkrevende og møysommelig arbeid for å sikre at hele systemet etterlever disse kravene. Dette var helt avgjørende for å opprettholde tilliten til virksomheten, oppfylle lovkrav og sikre et godt omdømme.
– Teamet fra Sopra Steria leverte en systematisk innsats med grundig dokumentasjon og metodisk tilnærming til compliance-arbeidet, sier Lise Onarheim, Quality spesialist i DnB.
Risikoanalyse av tredjepartsapper
Prosjektet vurderte alle tredjepartsappene grundig for å sikre at de etterlevde krav til sikkerhet og personvern. Teamet sørget også for at funksjonaliteten fra den tidligere løsningen enten ble opprettholdt eller erstattet i den nye skyversjonen. Teamet samarbeidet direkte med app-leverandører for å utvikle funksjonalitet som manglet i skyversjonene. Etter revisjonen ble antallet apper redusert med en tredjedel.
Prosjektet hadde jevnlig dialog med Atlassians representanter for Norden. Dette sikret rask løsning av utfordringer og presise svar på spørsmål som oppsto underveis i prosjektet.
Sikker skyløsning og fornøyde brukere
Prosjektet er et kroneksempel på hvordan virksomheter går fra datasenter til skyløsninger på en effektiv måte. Erfarne eksperter med dyp forståelse for både sikkerhet, personvern, teknologi og forretning, sørget for å ivareta brukernes interesser gjennom hele prosessen.
– Vi er svært fornøyde med leveransen fra Sopra Steria. Vi fikk en grundig vurdering og vellykket migrering av Jira og Confluence til sky inkludert Marketplace-applikasjonene, og en god videreføring av funksjonalitet og integrasjoner mot eksterne systemer, sier Kathrine Wansvik, Atlassian Systemeier i DnB.
Kunden opplevde betydelige forbedringer:
- Oppdatert teknologi med fremtidsrettet og skalerbart oppsett
- Økt sluttbrukertilfredshet med nye funksjoner i skyversjonen som stadig videreutvikles, for eksempel med AI
- Compliance-revidert systemet som etterlever beste praksis for sikkerhet og GDPR
- Økt bærekraft gjennom mer energieffektive
- Sentralisert brukeradministrasjon med Atlassian Guard
- Redusert behov for lokal infrastruktur som gir umiddelbare fordeler for IT-avdelingen
God oppfølging
Kommunikasjonen og oppfølgingen gled godt underveis i prosjektet:
– Vi opplevde at Sopra Steria ga god støtte til brukerne når de opplevde endret eller manglende funksjonalitet i den nye skyløsningen. Teamet kommuniserte tydelig hva brukerne kunne forvente ved overgangen. Etter migreringen fikk alle tilbud om tett oppfølging, noe som sikret en smidig overgang, sier Mats Frelsø, Atlassian Systemadministrator i DnB.