|
minutter å lese
Kortversjonen- Bane NORs nye ansattportal gjør det enklere å få hjelp og støtte i arbeidshverdagen.
- Designet og utviklet med innsikt om brukernes faktiske behov.
- Kåret som en av de beste ServiceNow-portalene i verden.
|
Bane NOR har ansvar for drift, vedlikehold og utbygging av jernbanen i hele Norge. For å gi ansatte tilgang til støttetjenester brukte de en standardløsning i ServiceNow, men grensesnittet hadde ikke blitt oppdatert i takt med økt bruk. Det gjorde det vanskelig for ansatte å finne hjelpen de trengte.
Designere og utviklere fra Sopra Steria har bidratt til å utvikle en mer brukervennlig, intuitiv og merkevaretilpasset ansattportal – fortsatt basert på ServiceNow-plattformen.
Utfordringen: Effektive støttetjenester for alle ansatte
Bane NOR har 5500 ansatte som jobber innen mange ulike fagområder. Noen jobber med administrative oppgaver som HR, kommunikasjon og økonomi. Andre jobber med ingeniørarbeid, trafikkplanlegging eller praktiske oppgaver ute i felt, som vedlikehold og utbygging.
Alle trenger effektive støttetjenester, som for eksempel IT-hjelp, men behovene varierer avhengig av rolle og arbeidsoppgaver. Mange av brukerne slet med å finne informasjonen og hjelpen de trengte.

Skjermbilde fra Bane NORs nye tjenesteportal. Brukergrensesnittet viser valg og informasjon trinnvis, slik at brukeren ikke blir overveldet. Det hjelper dem å finne frem dit de skal, steg for steg.
Resultatet: En brukervennlig tjenesteportal som følger Bane NORs profil
For å være sikre på at vi løste de riktige problemene – og ikke bare ga portalen et nytt utseende – samlet vi innsikt fra ulike brukergrupper. Basert på deres behov og utfordringer, satte vi opp noen viktige prioriteringer for den nye løsningen:
- En logisk og oversiktlig struktur
- Et språk som er lett å forstå
- Informasjon og grensesnitt tilpasset sluttbrukeren – ikke bare IT-avdelingen
- God brukervennlighet for ansatte som ikke jobber foran en PC, for eksempel de som jobber ute i felt
- Et enkelt og intuitivt brukergrensesnitt med færre valg
Vi har gjort brukeropplevelsen enklere ved å tilpasse valg, informasjon og søkefunksjon etter hvilken rolle den ansatte har. Det gjør det raskere og lettere å finne det de trenger.
Den nye tjenesteportalen er også utformet i tråd med Bane NORs oppdaterte profil, slik at den gir en helhetlig opplevelse av merkevaren.
Hva har vi oppnådd?
En enklere brukeropplevelse som løser de faktiske problemene
Takket være grundig innsikt for å finne brukernes viktigste utfordringer, blir det nå enklere og mer effektivt for ansatte å få hjelp og støtte.
Ved å løse de faktiske problemene til brukerne – og ikke bare anta hva de trenger – unngår vi å bruke tid og penger på å utvikle feil løsninger. Og ikke minst: Portalen vant 2. plassen i den prestisjetunge, globale ServiceNow-konkurransen i kategorien "ServiceNow's 2025 Best Employee Portal Contest."
Les mer om prisen
Les saken på engelsk på Sopra Steria EGGS sine nettsider.