Prestisjetung pris viser at Bane NOR er på rett spor!
Det ble bevist i selveste Las Vegas denne uken. Da mottok nemlig Bane NOR 2. plassen i den prestisjetunge, globale ServiceNow-konkurransen og vant foran blant andre Adidas, Chevron og Morningstar.
Bane NOR trekkes fram som nummer to i kategorien ServiceNow's 2025 Best Employee Portal Contest, kun slått av matvareselskapet Danone. Bane NOR har nemlig – i samarbeid med Sopra Steria – utviklet en egen ansattportal som gjør
arbeidshverdagen enda enklere for de ansatte.
– Det er klart dette er stort! Ansattportalen, som vi kaller Digitalt servicetorg, er et avgjørende verktøy for at vi skal kunne levere på ansvaret vi har for drift, vedlikehold og bygging av jernbane i Norge, sier Janne Rolfsnes,
leder for IKT Infrastruktur i Bane NOR.
Skaper bedre flyt i arbeidshverdagen
Bane NOR har 5500 ansatte. Disse dekker et bredt spekter av områder, fra administrative funksjoner som HR, kommunikasjon og økonomi, til ingeniørvirksomhet, trafikkplanlegging og operasjonelle feltfunksjoner, som vedlikehold og bygging.
Alle ansatte trenger tilgang til effektive tjenester (for eksempel IT-tjenester), men behovene kan variere avhengig av de ansattes rolle og funksjoner.
– Vi hadde behov for å utvikle en tjenesteplattform som kunne tilby smidige og brukervennlige tjenester, som lett kan hjelpe de ansatte med informasjonen og hjelpen de trenger. Det har vi fått med denne plattformen, sier Rolfsnes i Bane
NOR.

Fra venstre: Janne Rolfsnes i Bane NOR, Magnus Karlen i Sopra Steria, Linda Pedersen i Bane NOR, Jenny Marie Rolander i Sopra Steria, Sofie Sunde i Sopra Steria, Jan-Helge Christiansen i Bane NOR og Randi Enger i Sopra Steria.
Prisen er en viktig anerkjennelse
ServiceNow-plattformen er utviklet av utviklere og designere i Sopra Steria. Selskapet har sørget for å videreutvikle plattformen fra en eldre til en nyere versjon. Den nye versjonen av plattformen har blitt mer brukervennlig, intuitiv og
merkevaretilpasset.
– Den nye portalen har gitt en forenklet brukeropplevelse slik at valg, tilgang til informasjon og søkefunksjon er tilpasset den enkelte ansattes rolle. På den måten gir plattformen en smidigere opplevelse og sparer de ansatte
for mye tid, sier Magnus Karlén, kreativ leder for prosjektet i Sopra Steria og legger til:
– Det viktigste for oss er så klart at Bane NOR er fornøyd med løsningen. Men så er det jo utrolig hyggelig å motta en pris som anerkjenner den gode jobben som er gjort med å utvikle denne portalen, og verdien
den skaper for kunden, sier Karlén.
Om ServiceNow-prisen
Konkurransen ble arrangert av ServiceNow og kundeprosjektene som var nominert ble vurdert på tre områder: Strategi, opplevelse og styring. Utover dette la dommerpanelet vekt på brukeropplevelse, salg, kundesuksess og digitale teknologiorganisasjoner
for å kåre vinneren.
– Bane NORs portal har et veldig visuelt design og har oppnådd organisasjonens mål. Dette har de gjort innenfor rammen av ServiceNow som plattform, uten å gjøre spesielle tekniske tilpasninger. Vi gratulerer med andreplassen,
sa juryen fra scenen.
Tredjeplassen gikk til Adidas.