Strategisk samarbeid for morgendagens sjåfører

| minutter å lese

Statens vegvesen jobber for å gjøre fremtidens reise på vei så forutsigbar som mulig for sjåførene. Da er strategisk retning og god styring avgjørende. Sopra Steria er valgt som samarbeidspartner.

Hvordan kan ny teknologi gjøre hverdagen til sjåførene enklere? Og hvordan skal egentlig morgendagens veinett, tuneller og ferger driftes? Digitaliseringen av samfunnet skaper både muligheter og utfordringer for fremtidens transportsektor. For å lykkes, er strategisk rådgivning, styring og IT-ledelse avgjørende faktorer.

Statens vegvesen består av 4800 ansatte, og inkluderer både Vegdirektoratet og seks divisjoner. De har en dedikert IT-divisjon som leverer sikre, effektive og tilgjengelige IT-tjenester- og leveranser ut mot alle enheter i Statens vegvesen. Nå har de inngått rammeavtale med blant andre Sopra Steria, som skal bistå med kompetanse innen strategisk rådgivning, styring og IT-ledelse.

 – Vi ønsker en styrt og effektiv bruk av leverandørmarkedet for å sikre kvalitet og høyt tempo i digitaliseringen av Statens vegvesen, her kommer Sopra Steria inn, sier Lars Kalfoss, direktør Statens vegvesen IT.

 

Lars Kalfoss, direktør Statens vegvesen IT (Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen)

Avgjørende for digital transformasjon

Sopra Steria har jobbet med Statens vegvesen siden 2014, blant annet med å gjøre virksomheten smidigere og mer effektiv for å kunne levere bedre tjenester til bilister og næringslivet. Gjennom flere år har Sopra Steria blant annet bidratt med å utvikle selvbetjeningsløsninger ut mot publikum, noe som igjen har bidratt til økt effektivitet i etaten.

- En velfundert strategi og et rammeverk som legger til rette for god gjennomføring, er avgjørende for at selskaper som Statens vegvesen og andre kan levere på viktige samfunnsoppdrag. At Statens vegvesen ser at vi vil være en verdifull partner inn i det arbeidet, er vi veldig glade for, sier Hege D. Olsnes, direktør for forretningsrådgivning i Sopra Steria. 

 

Hege D. Olsnes, leder for forretningsrådgiver i Sopra Steria (Foto: Sopra Steria)

Strategisk partner

Sopra Steria er ett av selskapene som har inngått rammeavtalen for rådgivning, strategi, styring og IT-ledelse. Totalt var det 17 leverandører som deltok i konkurransen.

 - Vi merker økt etterspørsel fra både offentlige og private virksomheter som ønsker en strategisk partner innen ulike segmenter av forretningsrådgivning og digital transformasjon. I Sopra Steria har vi et stort spenn av kompetanse og erfaring innen blant annet virksomhetsstyring og strategi. Vi bistår våre kunder med å utforme, justere, implementere og realisere strategier for å få effekt av digitalisering og omstilling, sier Olsnes.

Denne kompetansen var også avgjørende for at Statens vegvesen valgte Sopra Steria som strategisk partner.

- Sopra Steria kunne vise til tidligere omfattende prosjekter fra offentlig sektor og samferdsel som innbefatter blant annet strategiutvikling, innovasjon, veikart, multisky, kunstig intelligens og personvern. Dette er kompetanse vi ser frem til å få glede av fremover, sier Lars Kalfoss i Statens vegvesen.


FAKTA

Sopra Steria er strategisk partner til Statens vegvesen innen følgende fagområder:  

  • Strategi og governance
  • Produktorientering, prosjekt og programstyring
  • Virksomhetsarkitektur
  • IT-anskaffelser og forhandlinger
  • Kvalitetssikring og revisjon

Saken ble publisert i Samferdsel & Infrastruktur 28. februar. 

Foto toppbilde: Bård Asle Nordbø /Statens vegvesen 

Search

Kort om Sopra Steria

Sopra Steria er Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering, innovasjon og bærekraft. Selskapet har gjennom en årrekke vært rangert som en av Norges beste arbeidsplasser. Som et av Europas største konsulentselskaper, bistår Sopra Steria store private selskaper og offentlige virksomheter med deres omstilling.  

Selskapet er opptatt av å skape verdi for sine kunder og samfunnet, og har som mål å skape en bedre og mer bærekraftig fremtid. 

Sopra Steria har 56 000 medarbeidere i 30 land, og hadde en omsetning på € 5,8 milliarder i 2023. I Norge sørger 3300 medarbeidere for en årlig omsetning på over 5,2 milliarder kroner i 2023. Selskapet har kontorer i Oslo, Stavanger, Trondheim, Bergen, Drammen, Hamar, Fredrikstad, Kristiansand og Tromsø. 

Vil du vite mer?

Kristin Blix-Elton
Kristin Blix-Elton
Markeds- og kommunikasjonsdirektør, Skandinavia