Byrådssjefens ledertips: – Vær modig, vis svakhet

| minutter å lese

Fremtidens leder står bredbeint i stormen, men er ikke redd for å svelge stoltheten sin. Det mener Raymond Johansen. 

– Skal du være en god leder i fremtiden, må du være modig. Du må nemlig ta beslutninger under stor usikkerhet, og det krever mot. Du må tørre å stille vanskelige spørsmål, og ikke bare flyte med strømmen, sier lederen av Oslos byråd. 

Byrådsleder. Partisekretær. Statssekretær. Toppleder i frivillig sektor. Denne sommeren feiret Raymond Johansen 30 år som sjef. I sin karriere har han stått i flere kriser og ekstreme omstillinger, blant annet som partisekretær 22. juli, og som byrådsleder gjennom pandemien. På Power of Sharing-konferansen til Sopra Steria delte han av sine mange ledererfaringer. 

– Pek ut en retning, slik at alle vet hvilken vei de skal gå. Vær tydelig på mål og visjon, om det er å tjene penger eller vinne et valg. Ledelse er egentlig bare et verktøy for å nå disse målene, fastslo han foran en fullsatt forsamling i Operaen. 

Raymond Johansen på Power of sharing-konferansen

PÅ SCENEN. Engasjert Johansen på Sopra Steria-arrangementet Power of Sharing i Operaen. Foto: Kjetil Grude Flekkøy / Sopra Steria


Visualisering er en metode byrådslederen ofte bruker for å samle troppene om et felles mål.
 

– Et bilde i hodet er mer effektivt enn et notat. Under pandemien snakket jeg mye om den ensomme 60-åringen som hver dag legger turen med bikkja si rundt den travle fotballbanen. Når treningene avlyses og alle sitter hjemme, mister han den lille kontakten han har med samfunnet. Klarer du å se ham, skjønner du hvor vanskelig nedstengingen var for mange, sier han. 

Må kunne tape ansikt

En god leder kan ikke være redd for å tape ansikt, fastslår Johansen. Han har selv måttet svelge stoltheten noen ganger. For eksempel da han som leder for Flyktningerådet stod midt oppi en komplisert og ressurskrevende navneprosess. 

– Vi leide inn konsulenter og involverte store deler av organisasjonen. I et halvt år holdt vi på. Til slutt måtte jeg erkjenne at det ikke førte noe sted. Jeg snudde og satte i gang hele prosessen på nytt. Da gikk det bra, og vi kom fram til Flyktninghjelpen. Jeg lærte mye av det der, sier Johansen. 

Han innså tidlig i karrieren at en leder ikke er bedre enn summen av sine medarbeidere. Derfor gjør han sitt ytterste for å involvere dem. 

– Jeg kaller det etterspørselskompetanse. Siden jeg vet at jeg er helt avhengig av medarbeidere mine og alt de vet, stiller jeg hele tiden spørsmål. Slik viser jeg at jeg verdsetter kompetansen deres. Gjør du ikke dette som leder – hvis du hele tiden vet best selv – sender du et signal til medarbeiderne dine om at du ikke trenger dem, sier Johansen. 

– Vit hvor lojaliteten din ligger

Ledelse handler også om å gjøre upopulære ting. Nylig gikk Ap-politikeren ut i mediene og kjeftet på sin egen regjering. Bakgrunnen var oppjusteringen av skatt på vannkraftproduksjon. Dette kan ramme Oslo, som eier landets nest største kraftprodusent, hardt. 

Synes lederen og politikeren Raymond Johansen at det er vanskelig å måtte rykke ut mot sine venner? 

– Det er det absolutt. Det krever mer å gå mot vennene dine enn mot dine motstandere, men hvis det er riktig kan du ikke nøle. Som leder må du ha en klar oppfatning av hvem du er der for, og hvor lojaliteten din ligger. Jeg er valgt for Arbeiderpartiet, men først og fremst er jeg her for Oslos innbyggere. Det er dem jeg kjemper for, sier han. 

– Du blir kanskje litt modigere med alderen også. Du gir litt mer faen, legger Johansen til med et skjelmsk smil.

Raymond Johansen

TRETTI ÅR OG LIKE BLID. I sommer kunne Raymond Johansen feire 30-årsjubileum som sjef. På Sopra Steria-arrangementet Power of Sharing delte han sine ledererfaringer. Foto: Kjetil Grude Flekkøy / Sopra Steria

Search

ledelse-og-strategi

Lignende innhold

Kort om Sopra Steria

Sopra Steria er Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering, og har de siste seks årene blitt rangert som Norges beste arbeidsplass. Som et av Europas største konsulentselskaper, bistår Sopra Steria store private selskaper og offentlige virksomheter med å ta digitalt lederskap. Selskapet er opptatt av å skape verdi for sine kunder og samfunnet, og har som mål å skape en bedre og mer bærekraftig fremtid.

Sopra Steria har 47 000 medarbeidere i 30 land, og hadde en omsetning på € 4,7 milliarder i 2021. I Norge sørger 2400 medarbeidere for en årlig omsetning på over 3 milliarder kroner i 2021. Vi har kontorer i Oslo, Stavanger, Trondheim, Drammen, Bergen, Kristiansand, Tromsø, Fredrikstad og Hamar.

 

Vil du vite mer?

Kristin Blix-Elton

Kristin Blix-Elton

Markeds- og kommunikasjonsdirektør, Skandinavia