Utvikling av IT-systemer

 

Helhetlig utvikling og styring av virksomhetskritiske IT-systemer må til! Reduser teknisk gjeld i takt med moderne krav til ytelse, bærekraft, skalerbarhet og sikkerhet.


Forretningsverdi

  • Redusere driftskostnader, øke ytelsen og automatisere manuelle prosesser
  • Ivareta regulatoriske krav, øke robusthet og beskytte mot cybertrusler
  • Skape en fleksibel IT-plattform som gir raskere innovasjon og vekst
  • Spare 40–60 % av tid og kostnader ved å bruke kunstig intelligens til kodeanalyse, dokumentasjon og forbedring av kildekode
  • Sikre en smidig overgang fra legacy-systemer til moderne, skalerbare og skybaserte løsninger (app-modernisering)

 

 

IT-systemer må også følge med i tiden

Mange virksomheter sliter med komplekse og utdaterte IT-systemer som fører til høyere kostnader, ineffektiv drift og manglende fleksibilitet. Uten optimalisering eller modernisering begrenses innovasjon, sikkerheten og responstiden på forretningsbehov.

KI-teknologi automatiserer kodeanalyse, dokumentasjon og migrering, og dette reduserer kostnader og risiko drastisk samtidig som systemene blir mer fleksible og fremtidsrettede.

Vårt legacy-system en tikkende bombe. Det fungerer fortsatt, men vi er bekymret for stabiliteten og evnen til å støtte fremtidig vekst. 

Kunde i offentlig sektor

Vår tilnærming

Discover

Kartlegge dagens systemer og prosesser. Identifisere teknisk gjeld og foreslå arkitektur, forbedringer og integrasjoner.

Accelerate

En minsteversjon (MVP) bygges raskt, for å vise verdien av moderniseringen.

Develop

Kontinuerlig utvikling og optimalisering av den nye løsningen med KI-drevet kodegenerering og testing.

Bruk av KI for å forbedre systemer og prosesser

  • Automatisert kodeanalyse med KI-verktøy gir dyp innsikt i legacy-kode.
  • Sikkerhet og kvalitetssikring – KI overvåker, tester og sikrer stabilitet i den moderniserte applikasjonen.
  • Planlegging og gjennomføring av teknisk implementering.​
  • Overgang til en fleksibel arkitektur tilpasset moderne skyløsninger og mikrotjenester.
  • Opplæring, endringsledelse, support og videreutvikling.
  • Evaluering og utvelgelse av nytt ERP-system.​

 

Prosjekter innen utvikling av IT-systemer

Kongsberg Defence & Aerospace: Moderne utvikleropplevelse som drivkraft i endring

Aker BP: Nitro – en moderne plattform for smidig utvikling

Altibox: Sikker og pålitelig drift av hjemmesentraler

Podkast: KI-praten

– Jeg er er ikke nødvendigvis redd for at KI tar over yrket og ingeniørfaget. Men vil teknologien gjøre oss latere?, sier Thomas Malt, avdelingsleder for kode og systemutvikling i Sopra Steria.

Kommer KI til å gjøre oss late?

Meninger om IT-utvikling

| Johannes Brodwall

Utviklere må ikke være så dømmende

| Magnar Wium, Øyvind Aronsen

Hvordan velge riktig integrasjonsarkitektur?

| Vilde Wøien

Etterlyser enklere navn på funksjoner: «Beskriv hva den gjør!»

Nyheter

NRK velger Sopra Steria som digital partner

jun 16, 2020, 15:48 p.m.
Title* : NRK velger Sopra Steria som digital partner

 

Sopra Steria får totalansvar for IT-brukerstøtte og klienthåndtering i NRK de nærmeste fem årene.

Kjell Rusti, administrerende direktør i Sopra Steria, er storfornøyd med NRK-kontrakten. 

– Selv i utfordrende tider er vi ute i markedet og sikrer oss prestisjetunge oppdrag. Vi er veldig stolte over at NRK valgte oss. Nå ser vi fram til å gjøre vårt aller beste for å hjelpe NRK med å løse sin viktige samfunnsoppgave som rikskringkaster, sier han. 

Skal være aktiv partner

Han forteller at Sopra Steria skal ta en ledende og proaktiv rolle ovenfor både NRK, underleverandører og tredjeparter knyttet til IT-brukerstøtte samt PC- og mobiltelefonhåndtering. Sopra Steria skal ta i bruk RightExperience, som er selskapets standardiserte konsept for sluttbrukertjenester.

– Vi har investert vesentlig i utviklingen av disse og andre driftstjenester, som skydrift (RightCloud) og sikkerhet (RightSecurity) siste årene, og ser fram til å kunne tilby tjenestekatalogen vår til NRK, fortsetter Rusti.

Avtalen gjelder i første omgang for tre år med mulighet for løpende årlige forlengelser og dekker alt fra å være kontaktpunkt og førstelinjesupport på IT, til å håndtere drift, sikkerhet, hendelseshåndtering og avhending av 9100 PC- og Mac-klienter og 4100 mobiltelefoner.

– Overbevisende tilbud

– Sopra Steria viste god forståelse for NRKs beredskapsoppdrag som allmennkringkaster, og overbeviste blant annet innen klientsikkerhet og driftsrutiner, sier Heidrun Reisæter, som er teknologidirektør i NRK. 

Avtalen understøtter NRKs strategiske beslutning om å forenkle egen virksomhet gjennom kjøp av standardiserte tjenester.
Alle medarbeiderne som jobber med brukerstøtte i NRK får muligheten til å bli med over til Sopra Steria.

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen og administrerende direktør i Sopra Steria Kjell Rusti
Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen og administrerende direktør i Sopra Steria Kjell Rusti (Foto: Sopra Steria)

Tags :

Vil du vite mer?