Norsk kylling: Datadrevet innsikt gir bedre dyrevelferd og mer bærekraft

| minutter å lese

Bakgrunn

Norsk Kylling ble stiftet i 1991 som en utfordrer i næringsmiddelindustrien. Selskapet inngikk et strategisk samarbeid med REMA 1000, og etablerte merkevaren Solvinge. Selskapet er i dag heleid av denne dagligvarekjeden og består av 135 kyllingbønder, 13 millioner kyllinger og bidrar til 65 millioner middager hvert år. Norsk Kylling har satt seg et ambisiøst mål om å bli verdens beste næringsmiddelkjede som sikrer bærekraftig produksjon av hvitt kjøtt. 

Etter hvert som REMA 1000 gikk inn som eier i Norsk Kylling, og kjøpte opp et rugeri i Soknedal fikk selskapet kontroll over hele verdikjeden – fra egg til fugl. Dermed kunne Norsk Kylling jobbe strategisk med alle deler av produksjonen.  

I 2018 ble Sopra Steria engasjert og vi ble over tid Norsk Kyllings digitale transformasjonspartner. Selskapets eksisterende systemarkitektur matchet ikke ambisjonene om store og nyskapende grep. Så en digital grunnmur måtte på plass. 

Hassel i Sopra Steria og Denstad i Norsk Kylling
Eirik Hassel fra Sopra Steria og Are Denstad fra Norsk Kylling er enige om at en innsiktsdrevet organisasjon lettere når sine mål.

Hva bisto Sopra Steria med

For å bygge en grønn verdikjede og være ledende på miljø trengte Norsk Kylling innsikt i og kontroll på store mengder data og å forenkle og effektivisere manuelle prosesser. 

Sopra Steria bisto her med et overordnet program for innføring av nye forretningssystemer, herunder innføring av nytt ERP-system, en løsning for informasjonshåndtering og effektivisering av vareflyt og lagerbeholdning – og et prosjekt for å etablere datafangst i hele verdikjeden, fra klekking av rugeegg til foredling av kyllingkjøtt.  

Datafangstsystemet ble integrert til ERP-systemet og brukerne har blitt involvert på veien. Sopra Steria har levert prosjektledelse, rådgivning, virksomhetsarkitektur og prosjektstøtte til dette prosjektet. Vår kompetanse på endringsledelse, virksomhetsarkitektur og informasjonssikkerhet har også vært viktige bidrag for å sikre oppnåelse av mål. 

Hvordan skapte dette verdi for kunden

Gjennom samarbeidet har Norsk Kylling blitt en innsiktsdrevet organisasjon, med kontroll over alt fra kyllingenes oppførsel til vareflyt og lagerbeholdning. Slik kan de sikre dyrevelferd og miljø samtidig som de øker lønnsomhet, til det beste for både bonde og forbruker.

Norsk Kylling har satt en helt ny standard for innovasjon, energismarte løsninger og sirkulærøkonomi og de er på god vei mot målet om å bli verdens beste næringsmiddelkjede. 

 

Prosjektet er knyttet til flere av FNs bærekraftsmål:  

  • Mål 2: Utrydde sult, oppnå matsikkerhet og bedre næring og sikre bærekraftig landbruk 
  • Mål 9: Industri, innovasjon og infrastruktur: Bygge solid infrastruktur og fremme inkluderende og bærekraftig industrialisering og innovasjon 
  • Mål 12: Ansvarlig forbruk og produksjon: Sikre bærekraftige forbruks- og produksjonsmønstre 
2 Utrydde sult9 Industri, innovasjon og infrastruktur12 Ansvarlig forbruk og produksjon Search
Eirik Hassel

Eirik Hassel

Director

bærekraftstjenester

ledelse-og-strategi

Lignende innhold

Se alle prosjektene til Sopra Steria

Se alle

 

 

Kontakt oss


Vil du høre mer om lignende prosjekter?

Feltene merket (*) må fylles ut

Kryss av i boksen for å bekrefte*