Et tips: Kom for alvor i gang med å bruke generativ KI.
Undersøkelser Sopra Steria har gjort viser at kun én av syv piloter innen generativ KI blir realisert til produksjon og verdiskaping. I kraftbransjen er utfordringen faktisk å komme i gang med å bruke generativ KI. Så, er dere klare for å gjøre noe med det?
Kraftbransjen står overfor omfattende utfordringer i tiden framover. Strømnettet må moderniseres, bærekraftig kraftproduksjon må utvides, og energisystemet må bli mer fleksibelt. I tillegg må bransjen balansere både energieffektivisering og å satse på nye energikilder, samtidig som samfunnssikkerheten må styrkes ytterligere.
«– I Norge i dag har vi ikke nok vannkraft. Det er maks 6–8 TWh med ny vannkraft igjen som det er mulig å få bygget ut», sa Kristin Lian, leder for Hafslund Kraft til Europower tidligere i høst. Til sammenligning, DNV har analysert at det globale energibehovet til KI-datasentre alene vil øke fra ca 500 TWh/yr til ca 1100 TWh/yr de neste 25 årene (DNV Energy Transition Outlook 2024).
Fellestrekk for disse utfordringene er at det vil kreve enorme investeringer, ikke bare i fysisk og digital infrastruktur, men også i endringsvilje og -evne. Dette er helt nødvendig for å lykkes. Det er avgjørende å involvere og investere i menneskene som skal bruke teknologien som utvikler seg i rasende tempo.
Flere må se hvordan KI kan løse utfordringene
Kunstig intelligens kan bidra til at disse utfordringene blir løst mer kostnadseffektivt, raskere og med større sannsynlighet for å lykkes. KI kan bistå med å forstå årsaker, identifisere ulike mønstre og scenarier, simulere hva som er best mulig løsning, og gi forslag til kreative og realistiske løsningsforslag.
For å komme dit er det viktig å demonstrere for ledelse, ansatte, eiere og partnere hvordan «intelligente» maskiner kan bistå med å løse utfordringene. KI er ikke det som mange omtaler som en app eller et verktøy. Vi må se på KI som en helt ny måte å samhandle mellom mennesker og maskiner, spesielt når maskiner nå nærmer seg evnen til å resonnere og tenke. Men ideer til å skape nye løsninger basert på denne samhandlingen oppstår ikke i vakuum.
Kraftbransjen kan ikke vente
Og her er poenget; kraftbransjen kan ikke vente på at eksterne skal komme med den geniale løsningen! Ikke forvent at nøkkelferdige eller radikale løsninger kommer av seg selv innen kort tid.
KI, og spesielt den generative delen av denne, er ny. Og vi ser utviklingen går i en rasende fart. Vi må samarbeide, spille på lag og bruke våre løsningsevner i fellesskap for å lykkes. Sammen kan vi løse de overnevnte utfordringene kraftbransjen står overfor.
Her er noen konkrete råd til hvordan vi kan lykkes sammen:
- Kraftbransjen må bidra med å identifisere, prioritere og beskrive problemer. Dette er en stor jobb, for her må utfordringene og problemene konkretiserer så mye som mulig. Jo mer konkret, desto lettere er det å finne geniale løsninger.
- Kunnskapen om bransjeutfordringer og hvordan teknologi kan løse disse må økes i hele verdikjeden og i samspill med alle aktører. Det må deles kunnskap og erfaringer.
- Det må etableres ulike former for åpen innovasjon, hvor ulike aktører kan skape grobunn for nye løsninger. Vi må øke forståelse for hvordan KI kan løse utfordringer, og ikke minst, hva vil fremtidens teknologi muliggjøre.
- Anskaffelsesprosessene må bli mer innovative og fleksible enn de er i dag.
- Det må etableres flere felles sandkasser og metoder for å kunne eksperimentere, både internt, men også på tvers av organisasjoner.
Vi er klare, men lykkes ikke alene! Derfor håper vi kraftbransjen er klare for å brette opp ermene for tidenes teknologiløft! Det vil gi skikkelig kraft til utviklingen.
Vi sees på kraftbransjens KI-konferanse i mai!
Innlegget ble først publisert på Europower 16. januar 2024.