Ho ho ho – nå er det svindeltid igjen

av Elisabeth Fossmark - Manager, digital sikkerhet og personvern
| minutter å lese

En nylig undersøkelse  gjennomført av NorSIS og SpareBank 1 avslører at mer enn én av fire av oss har opplevd økonomiske tap som en konsekvens av nettsvindel. 

I juletiden, en høytid for glede, er det dessverre også en høytid for svindel. Den alarmerende økningen i nettsvindel understreker viktigheten av økt bevissthet og sikkerhetstiltak blant oss. Derfor har jeg satt sammen en liste over potensielle trusler du bør være oppmerksom på i juletiden og hvordan du kan håndtere dem. 

1. Falske utleveringstjenester: Du har mottatt en pakke! ... eller kanskje ikke? 

Hold et kritisk øye åpent for meldinger som later som de kommer fra kjente utleveringstjenester som PostNord eller Bring. Dersom du mottar en SMS om en ventende pakke, anbefaler jeg å bekrefte om du faktisk har gjort en bestilling ved å logge inn på leverandørens offisielle nettside. Dessuten har de fleste utleveringstjenester egne dedikerte apper, som gir deg et ekstra lag av sikkerhet og gjør at du slipper å håndtere usikre SMS-forespørsler. 

2. For gode tilbud: Prisras på iPhone 15 – kun aktuelt neste timen! 

Hvis et nettsted tilbyr deg en avtale som virker for god til å være sann, er det mest sannsynligvis det. Vær skeptisk til fristende tilbud og gjør grundig research før du handler på ukjente nettsider. Et enkelt Google-søk for anmeldelser kan gi deg verdifull informasjon om nettstedets pålitelighet. 

3. Ikke gi fra deg personlig informasjon: Du har vunnet! Oppgi bankID så overføres pengene 

Unngå å dele Bank-ID eller passord med noen. Disse personlige opplysningene skal ikke deles med andre, uansett hvem som ber om dem. Grundig sjekk av avsenderens telefonnummer eller e-postadresse er viktig. Still deg selv spørsmålet om du forventer å motta meldingen, og vær nøye med å vurdere hvilke handlinger den ber deg om å utføre. Vær kritisk og ta ingen sjanser når det gjelder deling av sensitive opplysninger. 

4. E-postsvindel: Du har skattepenger til gode! Fra skatteettaten@skatt.no 

Hold et ekstra øye åpent for e-poster som berører temaer som julebonus eller økonomiske transaksjoner og som det gjerne haster å få svar på. Svindlere tar ofte på seg rollen som ledere i selskapet ditt og ber deg raskt oppgi personlig informasjon. Gjennomgå e-postadressene nøye, for eksempel er det noe muffens med e-postadressen: skatteettaten@skatt.no. For å bekrefte meldingen kan du også ta kontakt med kollegaer eller selskapet direkte. 

5. Telefonsvindel: Vi i Politiet skulle gjerne hatt din Bank ID – bare for å sjekke noe… 

Svindlere har forbedret sine metoder og går nå så langt som å ringe deg mens de later som de er noen andre. Det har blitt rapportert flere tilfeller der svindlere ringer og gir seg ut for å representere politiet eller banken din. Hvis du blir kontaktet på denne måten, anbefaler jeg å umiddelbart be om navnet på personen som kontakter deg og avslutte samtalen. For å bekrefte eller avkrefte om henvendelsen er ekte bør du deretter ta kontakt gjennom virksomhetens offisielle kanaler, som å ringe til banken eller kontakte politiet gjennom kontaktskjema på politet.no.  

Oppretthold bevissthet og julekos 

Selv i julens hygge er det essensielt å være bevisst på mulige trusler. Mens du nyter juleforberedelsene, vær oppmerksom på potensielle sikkerhetsrisikoer. Ved å være årvåken kan du unngå uønskede hendelser og fokusere på den ekte gleden av julen, samtidig som du opprettholder nødvendig nettsikkerhet. 

Search

Se alle blogginnleggene våre