Fristende tilbud fra rimelige nettbutikker?

av Elisabeth Fossmark - Manager, digital sikkerhet og personvern
av Malin Eikeland - Seniorkonsulent innen digital sikkerhet
| minutter å lese

Slik unngår du å bli svindlet.

Vi er inne i årets travleste handleperiode, med Black Friday og Cyber Monday som frister med store rabatter. For mange er dette også tiden for å starte julegavehandelen. Men, husk å stoppe opp før du drar kortet! 

De siste årene har vi sett en eksplosjon av rimelige, digitale nettbutikker som tilbyr alt fra klær til elektronikk til svært lave priser. Selv om dette kan være fristende, er det også her risikoen for å møte falske nettbutikker eller svindelmetoder er størst. Ifølge Statistisk Sentralbyrå brukte nordmenn internasjonale betalingskort for totalt 170 milliarder kroner i 2023. Dette er en økning på 15 prosent sammenlignet med året før, og det forventes at tallene for 2024 vil fortsette å stige. Dette er godt nytt for de ekte nettbutikkene, men dessverre også for de som driver med nettkriminalitet.

Dette er de vanligste svindelmetodene

Nettkriminelle utnytter den hektiske perioden til å lure forbrukere med falske tilbud, såkalte phishing-e-poster for å fiske etter sensitiv informasjon, og nettbutikksvindel. Norsk senter for informasjonssikring rapporterer at rundt 1,2 millioner nordmenn ble svindlet på nett i 2023, noe som utgjør 26,6 % av befolkningen. Den vanligste svindelen er betaling for varer eller tjenester som aldri leveres, noe 11 % av de spurte hadde opplevd. I tillegg viser tall fra Klarna at 280 000 nordmenn har blitt lurt av falske nettbutikker det siste året, noe som illustrerer risikoen ved at netthandelen øker.

Som forbrukere må vi være mer bevisste enn noen gang når vi handler salgsvarer eller julegaver på nett. For å gjøre det enklere for deg, har vi derfor samlet tre vanlige svindelmetoder, samt noen praktiske tips til en sikrere handel:

1. Falske nettbutikker

Falske nettbutikker er overalt, og de blir stadig vanskeligere å avsløre. Svindlerne bruker hjelpemidler som kunstig intelligens til å lage troverdige sider med falske omtaler og kontaktinformasjon. Du kan ende opp med å betale for varer som aldri kommer, eller motta noe helt annet. Se opp for sterkt rabatterte priser, dårlig språk og annonser på sosiale medier. Unngå forskuddsbetaling, og bruk helst kredittkort for ekstra beskyttelse.

2. Falske profiler ved brukthandel

Svindel på plattformer som Tise og Finn.no blir stadig mer utspekulert. Svindlere skjuler seg bak falske profiler for å få deg til å betale for varer som aldri blir sendt. For å beskytte deg bør du alltid bruke plattformens egne betalingssystemer. Vær også forsiktig med å åpne lenker fra ukjente.

3. Falske betalingsløsninger

I perioder med mye netthandel utgir svindlere seg ofte for å være kjente betalingsløsninger som Vipps, PayPal eller Klarna. De kan be om betalingsinformasjon med forklaring om at det er nødvendig for å fullføre bestillingen din, og leder deg til falske nettsider. Når du først gir fra deg brukernavn, passord eller kortinformasjon, kan svindlerne raskt få tilgang til din mest sensitive informasjon – og det tar ikke lang tid før kontoen din kan bli tømt. For å unngå å bli lurt, dobbeltsjekk alltid nettsidene, bruk sikre betalingsløsninger via de offisielle appene, og del aldri sensitiv informasjon via lenker du mottar.

Ja, det er lett å bli lurt. Men med bare ett ekstra minutt til å sjekke avsender, betalingsmetode eller nettbutikk, kan du unngå svindlere som står klar til å utnytte deg. Så ta en liten pause før du klikker, og sørg for at handelen din er trygg!

Search

Se alle blogginnleggene våre