Kunstig intelligens er så altomfattende og integrert i alle forretningsprosesser at det ikke kan håndteres i en egen strategi.
Først er det viktig å slå fast at KI ikke er nytt. I boka «Maskiner som tenker» trekker Inga Strümke linjene tilbake til Alan Turings arbeid på 1940 tallet. Finansinstitusjoner har brukt algoritmer for å avsløre svindel i flere tiår. Det som er nytt, er at motorer som ChatGPT og Dall-e tok verden med storm og brakte KI, og spesifikt Generativ KI, opp på toppen av styrets agenda.
Som konsulenter merker vi fort når et teknologisk tema er en del av tidsånden. «Er vi sikret mot Y2K?» var det store spørsmålet på 90-tallet. «Vi må ha en nettbutikk» på 2000-tallet. Fra 2010-tallet handlet det gjerne om «vi må ha en App». I dag er henvendelsen «Hjelp oss å lage en KI-strategi». Vi konsulenter liker slike spørsmål, men vi kan fort havne i pilotfella sammen med deg.
Her har jeg listet noen typiske råd vi gir når kunder kommer til oss og spør om hjelp til å lage en KI-strategi:
1. Du trenger ikke en KI-strategi
Som Stanford-professor Andrew Ng skrev i 2017; «AI is the new electricity”. KI er så altomfattende og integrert i alle forretningsprosesser at det ikke kan håndteres i en egen strategi. KI må heller integreres i teknologistrategien og forretningsstrategien til selskapet.
2. Bygg en KI-operasjonsmodell
En operasjonsmodell vil styre utviklingen av KI i organisasjonen din. Den bør typisk beskrive hvem som kan gjøre hva, hvordan sikkerhet, etikk og bærekraft skal ivaretas, samt hvordan man går fra idé og utforskning til skalering og operasjon.
3. Gjør en KI-modenhetsanalyse
Har dere data som KI kan bruke? Har dere den riktige kunnskapen?
4. Etabler et KI-laboratorium
Dette er et kryssfunksjonelt team med representanter fra de viktigste forretningsområder i selskapet. Dette teamet skal få i gang piloter og eksperimentere. De skal også bidra til at KI operasjonsmodellen blir gjennomført. Det tar oss over til neste råd.
5. Gi ledere opplæring i KI
Ledere kan være den største hindringen for å lykkes med å implementere en KI-operasjonsmodell. Noen ledere er så risikoaverse at de stopper all eksperimentering, mens andre kan være så ivrige etter å komme i gang at de ignorerer viktige aspekter som sikkerhet og kvalitet. Sørg derfor for riktig kunnskap og kompetanse.
Når oppstår KI-pilotfella?
KI-pilotfella oppstår når forretningsområder konkurrerer om å vise handlekraft på KI-området. Å sette opp en pilot kan være en god strategi på kort sikt, men dårlig på lang. I prinsippet er det ikke noe galt med piloter for å teste hypoteser. Det er faktisk en veldig god måte for å komme i gang. Pilotfella oppstår hvis du ikke har en god operasjonsmodell som styrer hvilke kriterier du vil bruke for å velge piloter, hvordan du skal måle piloter og hva som avgjør om en pilot skal operasjonaliseres eller avlives. Uten disse elementene på plass ender du fort i en situasjon der piloter velges ut fra hva som er lett, heller enn hva som gir forretningsverdi.
For å unngå KI-pilotfella kan virksomheten bruke KI-laboratoriet til å prioritere piloter, holde oversikt og beslutte om de skal flyttes til operasjon eller de evige jaktmarker. På den måten kan virksomheten få forretningsverdi av KI på lang sikt, framfor intern politisk posisjonering.
Innlegget ble først publisert hos digi.no 10. juli 2024.