|
minutter å lese
Kortversjonen - Hvordan skal supersmarte systemer bidra til å redusere utslippene, og hvilke andre tiltak gjør Wallenius Wilhelmsen for å nå målet om netto-null i 2040.
- Sopra Steria utvikler, i samarbeid med Wallenius Wilhelmsen, et nytt datadrevet planleggingsverktøy som skal bidra til å redusere utslipp.
|
Internasjonal shipping står for tre prosent av jordas klimagassutslipp. Disse utslippene skal ned.
Fristen er 2050.
Wallenius Wilhelmsen har for lengst satt kursen. De ønsker nemlig å komme i mål ti år tidligere.
I flere tiår har skipene til Wallenius Wilhelmsen seilt på verdenshavene. Rederiet er et av de største i verden. 128 skip sørger for at biler, lastebiler og alt annet rullende utstyr blir fraktet mellom seks kontinenter via 15
forskjellige handelsruter. Det er ikke uproblematisk. I hvert fall ikke for jorda.
Det vet Wallenius Wilhlemsen godt. Derfor har selskapet hatt bærekraft på agendaen i mange år. Men det har nødvendigvis ikke vært tilfellet for alle i bransjen. Det mener Adam Larsson, som leder teamet som har ansvar for energieffektivisering av flåten til rederiet.
Innen 2030 har selskapet som mål å redusere CO2-intensiteten med 44 prosent på en såkalt "well-to-wake"-basis. Det vil si hele prosessen fra drivstoffproduksjon, og levering til bruk ombord på skip og alle utslipp som produseres
der.
Mange bekker små, gjør en stor å
«Det er ikke én løsning. Det er mange. Og alle disse små grepene vi tar, er en del av det store bildet», sier Larsson.
De siste årene har Wallenius Wilhelmsen gjort betydelige investeringer i sin IT- og skyinfrastruktur.
Data gir innsikt som er nødvendig for å forstå hvordan skip teknisk presterer. Dette er igjen viktig for å
ta de riktige beslutningene om operasjonelle forbedringer eller hvilke teknologier selskapet bør bruke for å oppgradere eksisterende flåte. Og ikke minst, hvordan teknologien best bør tilpasses individuelle skip for at de
skal yte optimalt.
«Dette er en stor jobb som vi vil fortsette å investere store ressurser i de kommende årene», sier Larsson.
En av teknologiene er kunstig intelligens (KI), som selskapet bruker mer og mer. De har blant annet installert sensorer om bord på fartøyene som innhenter relevant data. Deretter brukes en KI-modell til å analysere dataene, som igjen
bidrar til å redusere drivstofforbruket. I tillegg jobber de aktivt med å få på plass et nytt planleggingssystem for å optimalisere et stort, komplekst globalt handelsmønster.

Anette Rønnov og Adam Larsson i Wallenius Wilhelmsen
Algoritmer og kunstig intelligens
Fra å jobbe i eldre IT-systemer, på tvers av land og kontinenter, har de i samarbeid med Sopra Steria utviklet et helt nytt datadrevet system. Systemet skal sørge for mer effektive ruter, datainnsikt som vil føre til mindre CO2-utslipp
og bedre og enklere samarbeid. Enten du sitter i Norge eller Seoul.
Ved hjelp av kunstig intelligens, vil en algoritme ta hensyn til den optimale kombinasjonen av skip, rute og de globalt 196 havnene skipene seiler til, for å finne en rutekombinasjon som gir minst CO2-avtrykk.
Wallenius Wilhelmsen bruker
også moderne værrutingsplattformer og maskinlæringsmodeller for å støtte mannskapet i å skreddersy både ruter og hastigheter, med mål om å redusere drivstofforbruk og utslipp – samtidig
som navigasjonssikkerheten ivaretas.
Viktige valg støttet av teknologien
Anette Rønnov er bærekraftsansvarlig i selskapet.
«Det er lett å bli imponert av de flotte skipene våre, men jeg er mest imponert over kollegaene mine. Valgene de tar hver dag, ved hjelp av teknologien, er helt avgjørende for at vi skal lykkes med bærekraftsmålene våre», sier Rønnov.
Og selv om det er de små tiltakene som til sammen utgjør det store resultatet, er det også større visjonære prosjekter som kan bli viktige i historiebøkene. Sammen med partnere, har selskapet fått støtte fra EU til å utforske «Orcelle Wind» - verdens første vinddrevne RoRo-fartøy. Et roro-fartøy er et skip der fartøyene skipet lastes med kan kjøre av og på med egne hjul.
«Målet er at skipet skal bruke vind som hoved-fremdriftsmiddel og kan redusere utslippene med så mye som 90 prosent», sier Rønnov.

«Orcelle Wind» - verdens første vinddrevne RoRo-fartøy (Foto: Wallenius Wilhelmsen)
Les reportasjen i års- og bærekraftsrapporten vår
Dette har Sopra Steria bidratt med- Sopra Steria utvikler, i samarbeid med Wallenius Wilhelmsen, et nytt datadrevet planleggingsverktøy som skal bidra til å redusere utslipp.
- Ved hjelp av kunstig intelligens er det laget en optimaliseringsalgoritme som er integrert med dataene i verktøyet.
- Algoritmen gjør det mulig å foreslå både hvilket skip og hvilken rute som er mest hensiktsmessig å bruke for å seile så bærekraftig som mulig.
- Neste fase i prosjektet er å skalere bruken av kunstig intelligens for å optimalisere ruter basert på økt grad av data, som f.eks marked og trender.
- Både utviklere, designere, løsningsarkitekter og prosjektleder fra Sopra Steria har vært involvert i prosjektet.
— Shippingbransjen er en bransje med lang historie, og samarbeidet på tvers av kontinenter gjør arbeidsflyten kompleks. Derfor har det vært utrolig spennende å få lov til å være med å utvikle en ny datadrevet plattform som både vil gjøre arbeidsdagen for medarbeiderne bedre, samtidig som det har som mål å bidra til en grønnere framtid i bransjen, sier Thea Vaage, utvikler i Sopra Steria.
 |