|
minutter å lese
Kortversjon - Sporveien inngikk en strategisk digitaliseringsavtale med Sopra Steria i 2023.
- Kompetansen vår innen AWS-skyløsninger, smidige prosesser, cybersikkerhet, OT, forretning og teknologi er verdifull i Sporveiens digitaliseringstransformasjon.
|
Bakgrunn: Møte teknologiske utfordringer
Kollektivtransporten i Oslo spiller en nøkkelrolle i å nå fremtidige klimamål og gjennomføre en god og bærekraftig byutvikling. Digitaliseringen av kollektivtransporten øker betydningen av solide og kostnadseffektive IT-leveranser.
Sporveien, Norges største leverandør av kollektivtransport, inngikk en strategisk digitaliseringsavtale med Sopra Steria i juli 2023.
– Avtalen er et betydningsfullt skritt for å styrke Sporveiens evne til å møte nåværende og fremtidige teknologiske utfordringer, sier tidligere IT-direktør Bjørn Sandvik i Sporveien.
Verdi for kunden: Omfavner digitaliseringen
Sandvik legger til at samarbeidet med Sopra Steria gir en unik mulighet til å dra nytte av deres omfattende ekspertise og erfaring innen transportsektoren.
– Vi er begeistret for å ha Sopra Steria som vår strategiske partner innen digitalisering. Deres ekspertise og omfattende erfaring innen digitalisering og innovasjon styrker Sporveiens drift og effektivitet, sier Sandvik.
Erfaring: Tilbakeblikk etter ett år
Sporveien er midt i en omfattende digital transformasjon, og nye utfordringer dukker opp daglig. Sopra Steria har vist seg å være en pålitelig og løsningsorientert partner innen både IT og OT. Vi kan sammenligne denne prosessen med en fjelltur, der vi stadig møter utfordrende værforhold og må ta nøye overveide beslutninger og justeringer for å fortsette fremover, sier Sandvik.
Samarbeidet mellom Sporveien og Sopra Steria forventes å resultere i kostnadseffektivitet, forbedret IT-sikkerhet og en mer effektiv IT-infrastruktur.
– For trikk og bane er digitalisering en avgjørende faktor. Ved å omfavne digitaliseringen, legger vi grunnlaget for en moderne, bærekraftig og fremtidsrettet kollektivtransport som kan møte dagens utfordringer og tilpasse seg morgendagens behov, sier Sandvik.
Strømskinnebytte mellom Helsfyr og Ensjø. Foto: Sporveien
Hva har Sopra Steria bidratt med så langt?
Sopra Steria bistår Sporveien på flere områder, inkludert trafikk-, forvaltnings- og utviklingstjenester innen prosjektledelse, operative oppgaver og nisjeekspertise. Sporveien ønsket å inngå samarbeid med en strategisk digitaliseringspartner for å implementere IT-strategien i hele konsernet.
– Vi har gitt råd på veien mot digitalisering, gitt Sporveien økt kapasitet og tilført kompetanse på flere områder, sier Elisabeth Hrubos-Strøm, kundeansvarlig i Sopra Steria.
Våre bidrag inkluderer:
- Kompetanse for å implementere «Forvaltningsmodellen» i virksomheten. Denne modellen sikrer transparente prosesser, forutsigbare resultater og effektiv håndtering av applikasjoner gjennom hele livssyklusen.
- Bidrag med Sporveiens applikasjonsportefølje, foreslått hvilke applikasjoner som kan avvikles, og delt dem inn i kategorier for hvordan de kan forvaltes.
- Skape felles forståelse for behov og krav knyttet til drift av IT- og OT-miljøer. Cybersikkerhet er satt på dagsorden, og vi har foreslått hvordan et cybersikkerhetsprogram kan se ut hos Sporveien. Dette er et strategisk arbeid som vil pågå over mange år.
- Bidrag til å optimalisere nettverket i Sporveiens skyløsning, noe som gir kostnadsbesparelser for både Sporveien og samfunnet. Med vår kompetanse på infrastruktur som kode har vi bidratt til å standardisere infrastruktur-kodebasen, noe som gjør at Sporveien kan lansere nye tjenester raskere.
- Forbedring av alarmhåndteringen og overvåkningen av AWS-plattformen. Dette gir raskere reaksjonstid, økt effektivitet i hendelseshåndtering, redusert nedetid og økt driftssikkerhet, noe som sikrer at reisende mottar korrekt reiseinformasjon til enhver tid.
- Kompetanse på strategi, rådgivning om nøkkelinitiativer, samt innsikt i kompleksiteten i omgivelsene, trender og nye teknologier.
Alle bildene er brukt med tillatelse fra Sporveien.