Redd Barna: Det magiske klasserommet og Rettighetsslottet - digitale læremidler

| minutter å lese

Kortversjon

  • Som en del av informasjonsarbeidet om barns rettigheter og FNs bærekraftsmål, utvikler Redd Barna materiell og ressurser til skole og barnehage.  
  • Læringsressursene skal ha høy faglig og produksjonsteknisk kvalitet, og skal være inkluderende for alle barn.  
  • Sopra Steria bidro med en ny universelt utformet løsning i Sanity. 

Bakgrunn for prosjektet 

Det magiske klasserommet (5.-10. trinn) og Rettighetsslottet (1.-4. trinn) er to populære, interaktive digitale læremidler hvor barn lærer om utfordringer i verden, og er mye brukt i klasserommet. Gjennom filmer, bildeserier, quizer og spill lærer elevene om barns rettigheter og FNs bærekraftsmål, inkludert temaer som krig og fred, klima og miljø, fattigdom og rikdom, og diskriminering.  

Redd Barna er opptatt av barns medvirkning og tilbakemelding fra brukerne, og de hadde samlet en rekke forbedringspunkter for læringsmidlene. Løsningene var hardkodet, og måtte utvides med nye tema. Det var ikke bærekraftig å kjøpe ny løsning for hvert nye tema, eller innhente teknisk kompetanse for å justere på innhold.   

Redd Barna ønsket derfor en ny teknisk løsning som lar redaktørene selv gjøre endringer og opprette nye tema.  

Verdi for kunden: Inkluderende læremidler 

Både Det magiske klasserommet og Rettighetsslottet har innhold tilpasset forskjellige skriftspråk og brukervennlighet selv ved trege internettforbindelser og er universelt utformet.   

Nyutviklingen av disse løsningene gitt verdi på mange måter for Redd Barna: 

For sluttbruker  

# 1 Forbedret brukeropplevelse 

Tilbakemeldingene fra brukere og endringene som ble identifisert i innsiktsfasen kunne tas inn i løsningen. Dette ga bedre navigasjon og flyt i løsningen.   

# 2 Økt inkludering 

Bedre universell utforming og støtte for flere skriftspråk gjorde at løsningen ble mer inkluderende. 

# 3 Raske nettsider 

De statiske nettsidene som blir generert av Next.js minimerer lastetiden på sidene betraktelig og forbedrer dermed brukeropplevelsen selv om nettet er tregt. Hastighet er også bedre for synlighet på søkemotorer. 

For Redd Barna-redaktører 

# 4 Redaktørstyrt innhold og utvidelse med tema 

Den største gevinsten med løsningene er at redaktørene nå selv kan endre innholdet og opprette nye tema uten å være avhengig av utviklere. De kan endre bilder, videoer, tekster, spill osv. De kan lettere følge opp tilbakemeldingene fra barna som er sluttbrukere og gjøre forbedringer raskt.   

# 5 En løsning å forholde seg til for redaktører 

De to applikasjonene er uavhengige applikasjoner, men innholdet bor i en felles innholdsplattform. Redaktørene trenger kun å forholde seg til én løsning. Den er bygget for å støtte flere apper i fremtiden, og Redd Barna kan utvide porteføljen av utdanningsapplikasjoner på samme plattform.   

# 6 Oversettelser i eget tempo   

Løsningen støtter flere skriftspråk, og utviklerne kan enkelt legge til flere. Mens det er redaktørene som selv legger inn oversettelser uten utviklerbistand.  

For fremtidig videreutvikling  

# 7 Potensiale for å koble på flere fremtidige applikasjoner/nettsider 

Publiseringsplattformen Sanity har ingen begrensning på hvor mange applikasjoner eller nettsider innholdet knyttes til.  

# 8 Mulighet for skalering til andre land 

Redd Barna ønsker å tilby likeverdige opplevelser på nordsamisk, sørsamisk og lulesamisk i tillegg til nynorsk og bokmål. De ønsker på sikt å bruke løsningen i andre land på andre språk. Den norske løsningen kan utvides med flere oversettelser, eller klones til andre land som administrerer den selv. Eventuelt kan alle domener og ønskede skriftspråk ligger i samme løsning, men kun være tilgjengelig basert på rollestyring i innholdsplattformen. Løsningen er klar for å tilby alle disse mulighetene når det blir behov for dem.

Sopra Sterias bidrag 

Inkludering var viktig gjennom hele prosjektet: Både manuelle og automatiske tester ble jevnlig utført for å kontinuerlig plukke opp og forbedre problemområder.   

Fase 1: Innsiktsfase 

Innsiktsfasen var todelt: (1) Skaffe innsikt fra brukere for å definere behov til ny løsning og (2) kartlegge teknisk løsning og mulige nye alternativer for å kunne gjøre riktig bestilling og finne riktige ressurser til implementering.   

Prosjektet startet med et tett sammensveiset team bestående av prosjektleder, UX-researcher med spesialisering på barn, og rådgivere fra Redd Barna. Sammen innhentet og organiserte de innsikt fra barn og lærere via intervjuer, fokusgrupper og brukertester. Dette dannet grunnlaget for krav til ny teknisk løsning, og etter en evaluering av flere innholdsplattformer landet valget på norske Sanity.  
  

Fase 2: Utvikling av Det magiske klasserommet  

Det magiske klasserommet var først ut av de to applikasjonene. Arbeidet besto av: 

  • Innholdsanalyse og innholdsmodellering
  • Tilpasning av visuell profil
  • Utvikling av innholdstyper i Sanity
  • Utvikling av UI-komponenter og navigasjon til nettsiden  

Arbeidet ble basert på innholdsmodellen fra eksisterende løsning og forbedringspunktene fra innsiktsfasen. Innholdet ble gruppert i tema, som kunne inneholde enten bildeserie, film, quiz, spill o.l.   

Rammeverket Next.js med Typescript som kombinerer raske statiske forhåndsgenererte sider med dynamiske sider, gjør at sluttbrukeren får en bedre opplevelse på trege internettkoblinger.  

Den visuelle profilen ble tatt med videre fra eksisterende løsning, med noen tilpasninger. Redd Barna sto for det meste av UX-arbeidet selv, men Sopra Steria var en sparringspartner på dette i starten. Alt ble utviklet som gjenbrukbare komponenter for å sikre enkel gjenbruk for løsninger på samme plattform, for eksempel Rettighetsslottet.   

Fase 3: Utvikling at Rettighetsslottet   

Rettighetsslottet ble bygd som en selvstendig applikasjon, men arbeidet ble basert på gjenbruk fra Det magiske klasserommet så løsningen kom raskt på plass. Den grafiske profilen er annerledes, men innholdstypene i Sanity er veldig like som for Det magiske klasserommet. En forskjell var behovet for lydavspilling for noe av innholdet. Redd Barna står selv for produksjon av lydfiler på de ulike språkene. I tillegg samarbeidet Redd Barna med partnere om tegnspråktolking og synstolking av filmene.   

Om kunden 

I Norge og i resten av verden gjør Redd Barna alt de kan for at barn skal få oppfylt sin rett til å overleve, lære og være trygge. Med hundre års erfaring og ekspertise, er Redd Barna verdens eldste og ledende uavhengige organisasjon for barn. 

Redd Barna arbeider sammen med barn og i partnerskap med lokalsamfunn, frivillige, støttespillere og ledere verden over for å innfri barns grunnleggende rettigheter. De sørger for at barnas stemmer blir hørt, og at saker som angår dem får topp prioritet. Redd Barna er en del av den internasjonale organisasjonen Save the Children, som har over 24 000 ansatte i 120 land. De har ca. 200 ansatte i Norge, fordelt på hovedkontoret i Oslo og fem regionskontorer.  
 

Sanity publiseringsløsning:

  • Er headless innholdsløsning som innebærer at innholdet er frikoblet fra presentasjonen (designet og front-end).
  • Fungerer som en innholds«sjø» (content lake) og legger til rette for å ha alt innhold samlet ett sted og dermed ha én «fasit» (single point of truth) for innholdet.
  • Er kjent for fleksibilitet og skalerbarhet som er viktig med tanke på fremtidsplanene til Redd Barna som ønsker å dele løsningen med andre land.
  • Har «headless»-arkitektur etter API-first prinsippet gir gode muligheter for gjenbruk av komponenter og innhold, slik at det er lett å utvide med nye nettsider/applikasjoner i fremtiden uten å måtte flytte innholdet.  

Marius Røed

Marius Røed

Leder Experience Tech

Se alle prosjektene til Sopra Steria

Se alle