|
minutter å lese
Kortversjonen: - Archer moderniserte IT-driften og fikk en mer profesjonell, fleksibel og robust IT-plattform.
- Sopra Steria leverte en fremtidsrettet IT-løsning for effektiv forvaltning og utvikling som støtter Archers vekst, digitalisering og innovasjon.
|
En mer robust IT-plattform
Som et ledende, globalt oljeserviceselskap med over 40 års erfaring, har Archer modernisert og effektivisert IT-driften for å møte fremtidens krav til vekst, digitalisering og innovasjon.
I samarbeid med Sopra Steria har Archer fått en fremtidsrettet, profesjonell og robust IT-plattform, med forenklet infrastruktur, styrket sikkerhet og standardiserte driftsprosesser som støtter selskapets strategiske utvikling. I det helhetlige samarbeidet med Sopra Steria, er nesten hele IT-organisasjonen outsourcet – inkludert drift, sikkerhet, nettverk og applikasjonsforvaltning – og partnerskapet er preget av felles ansvar og tett dialog.
Verdi for kunden
Leveransen fra Sopra Steria har gitt Archer en IT-plattform som støtter effektiv drift og videre digital utvikling. Fragmenterte systemer og ressurskrevende administrasjon er historie, og Archer opplever nå bedre kostnadskontroll, høyere ytelse og større fleksibilitet.
– Outsourcing av IT-drift og applikasjonsforvaltning har gitt oss større profesjonalitet og høyere effektivitet. Serviceinnstillingen Sopra Steria møter oss med forenkler hverdagen for oss, og gir oss mer tid til å fokusere på innovasjon og videreutvikling av tjenester i tråd med Archers behov, sier Head of IT Operations, Bjarte Heigre hos Archer.
Andre gevinster:
- Hele spekteret av hvordan Archer drifter og forvalter IT-avdelingen er dekket. Flere har kompetansen til å levere profesjonell, agil og serviceinnstilt støtte.
- Kvartalsvise møter fungerer som fast kanal for å ta beslutninger på en strukturert måte.
- Sopra Steria kjører store prosjekter og leverer tjenester på forvaltning av applikasjonsportefølje. Vi justerer oss raskt og agilt etter hvordan bransjen utvikler seg.
- Archer har nå fleksibilitet til å omprioritere ressurser og relevant kompetanse. Vi har 1500-2000 konsulenter tilgjengelig ved behov fra vår pool i Sopra Steria, med spisset kompetanse etter behov.
- Sopra Steria forvalter porteføljen og sparer lisenskostnader for kunden ved å ha kontroll på samtlige leverandører og med konstant vurdering av Archers behov.
- Vi har etablert en kontrollert og effektiv prosess for å integrere oppkjøpte selskap.
– Med solid og effektiv IT-drift understøtter vi forretningens behov og skaper tillit, slik at vi blir en relevant intern rådgiver. Dette bidrar igjen til å styrke Archers konkurransekraft i markedet, sier Bjarte Heigre.

Helhetlig leveranse fra Sopra Steria
Archer ønsket en IT-partner som kunne tilby en helhetlig tjenesteleveranse med en modernisert IT-plattform, styrket sikkerhet, effektiv applikasjonsforvaltning og en optimalisert servicedesk.
Sopra Steria etablerte derfor en outsourcet IT-drift der alle sentrale IT-funksjoner ble håndtert av et dedikert team fra oss. Vi leverer drift, sikkerhet, nettverksadministrasjon og applikasjonsforvaltning, og er organisert for å sikre en ende-til-ende tjenestemodell med klare ansvarsområder og sømløs integrasjon mellom de ulike tjenestene. Migreringsfasen til oss som ny leverandør innebar en gradvis overgang til en hybrid skymodell, mens optimaliseringsfasen tok hånd om ytelsesforbedringer, automatisering og kostnadsstyring.
For å sikre minimal risiko og høy tjenestekvalitet ble migreringen gjennomført i faser, med tett samarbeid mellom Sopra Steria og Archer. Løsningen ble skreddersydd for å dekke Archers forretningsbehov, samtidig som standardiserte og automatiserte prosesser sikret en kostnadseffektiv og skalerbar IT-plattform.
I tett samarbeid med Archer fikk vi felles styringsmekanismer på plass, inkludert faste statusmøter, rapportering av tjenestenivåer (SLA) og en kontinuerlig prosess for optimalisering og kostnadskontroll.
Samarbeidet mellom Archer og Sopra Steria har utviklet seg på en god måte over tid, hvor vi både utvikler tekniske løsninger sammen, og samarbeider gjennom governance, struktur og nødvendige endringer.
– Vi har et godt globalt samarbeid og partnerskap, sier kundeansvarlig Øyvind Skjold i Sopra Steria. - Noe av arbeidet er levert fra India, og vi har fått til en veldig god rigg. Vi har en god shoringstrategi som støtter kunden globalt 24/7. Vi er en partner som kan levere dette, noe ikke alle kan. Vi tilbyr også flerspråklig støtte, inkludert portugisisk for Brasil.

Om kunden
Archer er et globalt oljeserviceselskap med over 40 års erfaring og opererer i en bransje der sikkerhet, kvalitet og effektivitet er avgjørende for konkurranseevnen. Selskapet har virksomhet på 40 lokasjoner og leverer plattformboring, brønnintegritet, intervensjon, plugging og dekommisjoneringstjenester til oppstrøms olje- og gasskunder.
Opphavsrett på alle bilder: Archer