Lyse har valgt Sopra Steria som strategisk samarbeidspartner for konsernets felles IT-tjenester. Det nye samarbeidet skal styrke konsernets digitale fundament og gjøre det lettere å skalere og utvikle nye tjenester.
Energi- og telekomkonsernet Lyse har i mer enn hundre år levert tjenester som samfunnet er avhengig av, samfunn- og hverdagskritisk infrastruktur som folk ikke klarer seg uten. Fra strømkabler og mobilmaster, til fiber, gass og fjernvarme i bakken. De får det rett og slett til å lyse i de mange hjem! Lyse jobber for at alt som kan elektrifiseres og digitaliseres, blir nettopp det. Og for å lykkes med det arbeidet inn i fremtiden, har de valgt Sopra Steria som strategisk samarbeidspartner for IT og digitalisering.
– Samfunnsoppdraget vårt krever at vi har robuste, trygge og stabile IT-tjenester i bunn. Vi er et konsern i vekst, og det betyr at vi er avhengige av å kunne standardisere våre basistjenester så langt det lar seg gjøre, for å kunne skalere raskt når behovene oppstår. Sopra Steria har vist at de forstår våre behov og har kompetansen som skal til, sier Øyvind Feed, IT-direktør i Lyse.
KI, standardisering og sikkerhet
Samarbeidet omfatter konsernovergripende tjenester innen drift, sikkerhet og plattformforvaltning – både i private og offentlige skyer. Sikkerhet og etterlevelse av regelverk er en sentral del av avtalen.
– Vi skal levere stabile tjenester til alle døgnets tider. Det stiller høye krav til oss som konsern, og til våre partnere. Her vil Sopra Steria bidra både med skalerbarhet, sikkerhet og ny teknologi som for eksempel bruk av kunstig intelligens, sier Feed.
Avtalen omfatter også videreutvikling av Lyses digitale plattformer og skal bidra til automatisering og effektivisering over tid. Teknologi for drift og forvaltning skal forbedres med hjelp av kunstig intelligens.
Fremtidsrettet digital plattform
Yrjan Reime, sektordirektør for energi i Sopra Steria. Han mener avtalen vil være avgjørende for å møte bransjeutfordringene fremover.
– Lyse får en fremtidsrettet digital plattform og bedre kontroll på tvers av applikasjoner og plattformer. Dette er avgjørende for innovasjon og vekst i samfunnskritiske sektorer som energi og telekom, sier Reime og fortsetter:
– Vi gleder oss til å videreutvikle samarbeidet med Lyse, og til å levere tjenester som gir konsernet de beste forutsetningene for å lykkes fremover.
Sopra Steria har fra før ansvar for sluttbrukertjenester i Lyse, en kontrakt som ble inngått i 2024. Den nye avtalen trådte i kraft i september 2025 og gjelder konsernfelles IT-tjenester på tvers av selskapene i Lyse-konsernet.
Dette skal Sopra Steria bidra med:
- Drift og forvaltning av Lyse sine felles plattform- og skytjenester
- Nettverkstjenester i form av kontornett
- 24/7 sikkerhets- og driftstjenester
- Drift og vedlikehold av applikasjoner
- Identitets- og tilgangsstyring