Ny rapport: Bærekraft må lønne seg

| minutter å lese

Denne uken lanserte Sopra Steria rapporten «Digitalisering for bærekraft», hvor de har tatt temperaturen på hvordan 54 norske virksomheter ligger an i sitt bærekraftsarbeid. 

– Det som har overrasket oss, er at det ikke nødvendigvis er de mest engasjerte og motiverte virksomhetene som har kommet lengst i bærekraftsarbeidet, men de virksomhetene som har gjort bærekraft til en del av virksomheten og forretningen sin, sier Lillian Røstad, direktør for forretningsutvikling i Sopra Steria. 

Lillian Røstad
Lillian Røstad i Sopra Steria

Bærekraft som del av forretningen 

Rapporten er basert på spørreundersøkelser og intervjuer av ledere og bærekraftsansvarlige i 54 norske virksomheter, fra både privat og offentlig sektor. 

– Vi ser stor forskjell på de virksomhetene som har gjort bærekraft til en del av forretningen, og de som ikke har det. I tillegg til å bli mer bærekraftige, har også disse virksomhetene blitt mer lønnsomme, innovative og digitale, samtidig som vi ser de ofte har lykkes med å skape en kultur for bærekraft, sier Røstad. 

Ingvill Tollman Fosse, som leder Sopra Sterias satsning på bærekraftstjenester, presenterte resultatene fra undersøkelsen under Sopra Sterias Power of Sharing-konferanse denne uken. I rapporten kommer også selskapet med fire konkrete råd til hvordan man skal lykkes med arbeidet.  

Ingvill Fosse
Ingvill Tollman Fosse i Sopra Steria

Strategi, kultur og digitale verktøy 

– Vi er ikke overrasket over at rapporten har fått stor oppmerksomhet. I kjølvannet av COP26, er det mange virksomheter som lurer på hvordan de kan lykkes med sine bærekraftsmål, spesielt innen klima, sier hun og fortsetter: 

– Nøkkelen for å lykkes her, er å få bærekraft inn som en integrert del av virksomhetsstrategien, skape en kultur for bærekraft i virksomheten og ta i bruk digitale verktøy som kan effektivisere, innovere og skape god dataflyt, sier Tollman Fosse.  

 Lillian Røstad er enig: 

– Vi jobber tett med ledergrupper og virksomheter hver eneste dag, og vi ser at flere tror det holder å overlate bærekraftsarbeidet til en bærekraftsansvarlig. Det er ikke tilstrekkelig, alle i virksomheten må eie arbeidet, og det må forankres i virksomhetsstrategien og toppen, avslutter Røstad. 
 

Rapporten finner du på våre nettsider.

 

Les lignende nyheter
Les om lignende prosjekter
Les lignende blogger
Kort om Sopra Steria

Sopra Steria er Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering, og har de siste fem årene blitt rangert som Norges beste arbeidsplass. Som et av Europas største konsulentselskaper, bistår Sopra Steria store private selskaper og offentlige virksomheter med å ta digitalt lederskap. Selskapet er opptatt av å skape verdi for sine kunder og samfunnet, og har som mål å skape en bedre og mer bærekraftig fremtid. Sopra Steria har 46 000 medarbeidere i 25 land, og hadde en omsetning på € 4,3 milliarder i 2020. I Norge sørger 2000 medarbeidere for en årlig omsetning på over 3 milliarder kroner i 2020.

Vil du vite mer?
Kristin Blix-Elton
Kristin Blix-Elton Markeds- og kommunikasjonsdirektør, Skandinavia