Fra det smidige til det bærekraftige manifestet?

av Eli Toftøy-Andersen - Seniorrådgiver innen bærekraft, digitalisering og design
| minutter å lese

Vi har fulgt det smidige manifestet i 20 år – men nå er det et nytt manifest vi også bør trykke til brystet. Manifestet for bærekraftighet for internett.

I de 20 årene som har gått, har både vi som har fulgt prinsippene for smidig utforming, og de som ikke har gjort det, produsert enorme mengder med kodelinjer, dokumentasjon, prosjektbeskrivelser og designskisser. Vi har tatt bilder av arbeidet mens vi har gjort det og delt videoer på YouTube og Vimeo.


Det digitale finnes ikke bare i skyen. Skyen består av fysiske servere som står trygt plantet på landjorden mens de krever elektrisitet. Selv om hypereffektive datasentre tar unna for noe av økningen i behovet, er det fortsatt mange av datasentrene som bruker ikke-fornybar elektrisitet og lar overskuddsvarme gå til spille.

Hvis internett hadde vært et land, hadde det vært det syvende mest energikrevende landet i verden. Vi som har digitalisert verden har bidratt til at datalagring øker eksponentielt. Der vi digitaliserer og dokumenterer, lagrer vi for mye – og for lenge. Det gjør at vi sløser med elektrisiteten som brukes for å lagre, produsere og vise frem alle disse dataene.

Et bærekraftige manifest

Et forslag til et bærekraftig manifest for internett er publisert av selskapet Wholegrain digital. Dette manifestet går ganske bredt ut. Innholdsguruen Gerry McGovern ber om innspill fra bransjen til digitale bærekrafige prinsipper vi kan jobbe etter.

Ved å bidra til disse eller lignende initiativer kan it-bransjen hjelpe til med å redusere CO2-utslipp og etablere bærekraftige praksiser for behandling, overføring og lagring av data.

Ved å bidra til disse eller lignende initiativer kan it-bransjen hjelpe til med å redusere CO2-utslipp og etablere bærekraftige praksiser for behandling, overføring og lagring av data.

Så hva kan hver enkelt av oss gjøre?

Etter 20 år på digitaliseringskjøret har vi en gigantisk ryddejobb foran oss. Det holder ikke å slette en epost i ny og ne. Skal det virkelig monne, må vi bruke noen av de teknologiske mulighetene som finnes til å automatisere sletting av unødvendig data og autoskalere serverkapasitet. Vi må feie for egen dør, både som bevisste forbrukere og som it-intensive kunnskapsmedarbeidere. Samtidig må vi etablere nye praksiser for god koding og design som tar hensyn til kloden.

Hva tror du? Er det på tide med et nytt manifest?

Innlegget ble første gang publisert i Computerworld 23.12.2021.

Search

Se alle blogginnleggene våre