KLP: Å snakke kundens språk om SAP

| minutter å lese

Sopra Steria ble valgt som integrasjonspartner da SEMINE sin AI-plattform for fakturahåndtering skulle snakke med KLPs SAP-løsning. – Det var ikke bare systemene som snakket godt sammen, men Sopra Steria og vi snakket også samme språk, sier KLPs Elena Usova som var sentral i prosjektet.

Bakgrunn: Trengte integrasjonspartner

KLP er Norges største pensjonsselskap, og kan ikke velge hva som helst av IT-systemer – ikke minst når det kommer til skybaserte løsninger. Som finansinstitusjon er de underlagt strenge regler.
– Vi må ha kontroll og dokumentasjon på sikkerhet, personvern og underleverandører, forteller Olav Bye, avdelingsleder konserninnkjøp og faktura i KLP.

SEMINEs løsning dekket alt dette, i tillegg til å møte KLPs høye krav til brukervennlighet, som er viktig for de tre hundre av selskapets ansatte som årlig behandler 15 000 fakturaer.

– Ettersom teamet i økonomiavdelingen ikke kan bruke mye tid til brukerstøtte, må systemet ha all nødvendig funksjonalitet og være lett i bruk, sier Bye. 

Verdi: Sømløst med SAP

KLP fikk en effektiv og sikker løsning for fakturahåndtering som var brukervennlig og fungerte sømløst med SAP. De fikk samtidig kunstig intelligens, automatisert kontering, og en mer strømlinjeformet og sikrere fakturaprosess. Bruken av automatisering i kombinasjon med kunstig intelligens gir KLP økt arbeidskapasitet, fjerner gjentagende oppgaver og gjør det mulig å redusere kostnader og øke verdi.

Sopra Steria leverte integrasjonen som en tjeneste mellom SAP og SEMINE, slik at KLP kunne konsentrere seg om å ta i bruk en ny og moderne løsning. KLP forholdt seg til samme personer fra Sopra Steria gjennom hele prosjektet, og de samme fortsetter nå å levere standard forvaltningstjenester etter at løsningen er tatt i bruk.

– Vi fikk veldig dyktige IT-konsulenter med på laget, som ikke bare er eksperter på IT, men som også forstår regnskap og SAP, sier Bye. 

Han trekker også frem verdien av at Sopra Steria implementerte ny, fremtidsrettet teknologi i form av en solid skyløsning som takler oppgraderinger på SAP-siden.

– Vi ville bare ha noe som virket, men dere ga oss mer enn det vi så for oss, nettopp fordi dere så fremover, sier han. 

Prosessene og det nye systemet totalt sett sparer KLP for tid og penger, og gir bedre flyt ved at formidling og kommunikasjon mellom brukere kan skje innad i SEMINE. I dag skjer 70 prosent av konteringen automatisk, ifølge Bye.

– Sopra Steria overvåker systemet og ser om det er stopp et sted, før vi selv oppdager at det er noe feil. Dette er veldig verdifullt for oss, sier Elena Usova. 

Hva bidro Sopra Steria med?

Som SAP-partner til SEMINE implementerte Sopra Steria integrasjonsløsningen for kunden. Vi leverte også rådgivning, løsningsdesign, utvikling, testing og forvaltning av integrasjonen mot kunden sin SAP-løsning.

Sopra Steria leverte dermed en moderne skyløsning med bruk av SAP Cloud-integrasjon og SAP Cloud Connector for kommunikasjon mellom SAP og SEMINE. Det ga sømløs dataflyt og umiddelbare oppdateringer.

– Når vi endrer en leverandør i økonomisystemet eller legger til et nytt kostnadssted, så blir det synlig i SEMINE umiddelbart, sier Elena Usova.

Sopra Steria tilbyr en standard forvaltningstjeneste på alle SAP-integrasjoner mot SEMINE og integrasjonsløsningene er sertifisert. Det betyr at det ligger tilgjengelig på markedsplassen til SAP som offisielt godkjent standardintegrasjoner. Dette gir trygghet og forutsigbarhet for kundene.

– Det er en fordel å ha en norsk programvareleverandør (SEMINE) med norsk partner (Sopra Steria) som begge sitter i Norge: Det blir lett å kommunisere, og kort vei til utvikling og problemløsning, sier Elena Usova.

 

KLP hovedkontor_1200x630

Bildetekster
Toppbilde: Noen av KLP sine medlemmer. 
Bilde ovenfor: KLPs sitt hovedkontor i Oslo.
Foto: KLP

Telmo Pereira

Telmo Pereira

Leder SAP

Se alle prosjektene til Sopra Steria

Se alle