Illustrasjon: lysende signaler i blått og grønt

Datadrevet virksomhet

Hva betyr det å være en datadrevet virksomhet? 

En datadrevet virksomhet baserer beslutningene sine på data. Vi bruker innsikt og kunstig intelligens (KI) (AI) til å forbedre prosesser og fornye forretningsmodeller. Virksomheten blir en smidig virksomhet som kan tilpasse seg endringer i teknologien og markedet, og dermed ta smartere og raskere beslutninger. 

Med dypere kundeinnsikt kan dere forbedre kundeopplevelsen gjennom brukersentrert innovasjon, kommunikasjon og forretningsutvikling. Vi ser at fremgangsrike bedrifter ofte har gode prosesser for å forvalte dataene sine, teknologi som gjør dette mulig og medarbeidere som vet hvordan dataene skal brukes.

Data for bedre beslutninger 

Vi starter med å sette mål for det vi skal løse sammen. Dermed øker sjansen for at data blir det beslutningsgrunnlaget du trenger, for å forbedre prosesser på tvers av virksomheten. Sopra Steria er en ende-til-ende leverandør, og vi kan bistå med alt fra tekniske løsninger til forretningsforståelsen. Data gjør det mulig å identifisere mønstre, avdekke flaskehalser og ineffektivitet, slik at dere kan forbedre eller automatisere prosesser ved hjelp av KI (AI) og data. 

Noe av det vi kan hjelpe deg med:  

  • Automatisering 
  • Datadrevet analyse og markedsføring
  • Brukerinnsikt 
  • Endringsledelse 
  • Gevinstrealisering 
  • Bruk av ny teknologi som blandet virkelighet (MR) og utvidet virkelighet (AR) 
  • Virksomhetsstyring

Prosjekter innen datadrevet

Brage finans: Datadrevet markedsføring gir verdi

Volte AS: Effektiv vekst og leadsgenerering i bedriftsmarkedet

VPS: Datadrevet maritim avkarbonisering

Offshore Norge: Olje- og gassindustrien går for deling av data

Kreftforeningen: Fra målstyring til Debatten på NRK

Coop: Obs Analytics – forretningsverdi gjennom avansert dataanalyse

Legemiddelverket: Raskere prosesser med RPA sparer ca 13 årsverk

Mesta: På god vei til å bli en datadrevet virksomhet

Mimiro: Løsninger for morgendagens matproduksjon

REMA 1000: Gode beslutninger som datadrevet virksomhet

Avinor: 10 prosent flere følger flyvningen

Wallenius Wilhelmsen: Merkevare- og omdømmebygging i en internasjonal bransje

Meninger innen tema datadrevet

| Marte Bakken

Hva er Scope 1, 2 og 3, og hvordan gjøre det datadrevet?

| Elisabeth Heidenstrøm

Syv tips for å styrke samarbeidet mellom marked og salg i 2023

| Eivind Kristoffersen

Datadrevet oppfyllelse av åpenhetsloven

| Daniyal Javid, Trine Neumann-Larsen

OKR: Smidig målstyring for ekstraordinære resultater

| Ingvild Araldsen Blom

Datadeling i transportsektoren

| Kenneth Westby

Cookiedøden – er den egentlig så farlig da?

Nyheter innen tema datadrevet

ChatGPT for bedrifter: – Tror mange norske kommer til å bruke andre alternativer
2023

Mesta, REMA1000 og Autostore: Datainnsikt i verdensklasse
2022
Nyhet

Ny undersøkelse: Norske virksomheter velger magefølelse fremfor data
2021
Nyhet

Robotene tar av hos Avinor
2021
Transport
Nyhet

Tester om blandet virkelighet kan gi bedre fiskehelse
2020
Helse
Nyhet

Nytt digitalt barometer: Offentlig sektor girer opp digitale tjenester
2019
Offentlig
Nyhet

Vil du vite mer?

Johan Wiqvist
Johan Wiqvist
Avdelingsleder Business Analytics