Særlig ett ord kommer til å komme på alles lepper. Hvordan vil innholdsdesign utvikle seg i 2025 og fremover? Og hvordan vil det påvirke deg som jobber med digitalt innhold? Her er fire trender du bør merke deg.
1. Kunstig intelligens (KI)
2025 blir året der du som jobber med innhold, må bruke KI. KI kan blant annet hjelpe med automatiske oppdateringer, forbedre innhold, rask oversettelse, skrive ALT-tekster, optimalisere for SEO og analysere brukeratferd. KI er ikke bare et verktøy, men en samarbeidspartner som kan hjelpe oss å effektivisere redaksjonelt arbeid. Legg merke til at jeg sier samarbeidspartner, for her trengs det en god dose kritisk og strategisk tekning fra oss mennesker ved siden av. Med det som bakteppe mener jeg at å jobbe med innhold uten å ta KI i bruk, vil kunne gi innhold av dårlig kvalitet, og du vil produsere mindre effektivt.
2. Strukturert innhold
Tidligere søkte vi bredt, som i et leksikon der vi slo opp «vannkopper» og kunne lese side opp og side ned for å forstå. Nå skriver vi spesifikke søkerfraser som «barn med røde prikker og feber» og forventer å finne akkurat det som er relevant for oss.
Dette krever at vi strukturerer innholdet godt og gir flere innganger til det samme kjerneinnhold. Gjenbruk av innholdssegmenter på tvers av sider gir troverdighet og gjør det lettere å holde innholdet oppdatert.
For eksempel kan «symptomer på vannkopper» være et innholdssegment som brukes både i en artikkel om vannkopper, i en oversikt over barnesykdommer og på en side om hudsykdommer. Innholdssegmentet blir «en sannhet» – retter du opp i teksten ett sted, vil det rette seg alle steder. Dette gir troverdighet til kilden, og det blir lettere å holde innholdet oppdatert.
Jeg spår at 2025 blir året der vi virkelig får sving på strukturert innhold og “headless” CMS-systemer som for eksempel Sanity.
3. Samtaledesign
Jeg tror samtaledesign vil bli ordet på alles lepper i 2025, og en disiplin som vil vokse frem lynraskt. Samtaledesign ligger svært tett opp til innholdesdesign, og faget springer ut fra Silicon Vally der tjenester som Siri og Alexa har utviklet retningen.
Samtaledesign skaper naturlige dialoger mellom mennesker og digitale systemer som chatboter og taleassistenter. Det handler om å forstå brukerens behov, strukturere dialoger, tilpasse stil og tone, håndtere teknologiske begrensninger og tilpasse basert på tilbakemeldinger.
En samtaledesigner må kartlegge hva brukeren vil oppnå og designe samtaler som løser problemer raskt. Dette innebærer å lage flyter som guider brukeren uten forvirring, med klare valg og logiske spørsmål. Samtaledesign bygger bro mellom teknologi og mennesker og sørger for at KI-systemer føles intuitive og naturlige å bruke.
4. Inkluderende innhold
Klart språk og universell utforming er lovpålagt og viktigere enn noensinne. 2025 er året for å gjøre et krafttak for godt, klarspråklig og inkluderende innhold.
UU-tilsynet (tilsynet for universell utforming av IKT) skriver på sine sider: «Som redaktør har du et stort ansvar for universell utforming. Det hjelper ikke om publiseringsverktøyet har god støtte for universell utforming, dersom den som publiserer innhold ikke utnytter mulighetene.»
Har du vært i tvil om hvordan du skal komme i gang med klarspråk og universell utforming på dine digitale flater? Nå er tiden for nøling over.
Oppsummert:
En bedre digital opplevelse
Kunstig intelligens, kombinert med menneskelig forståelse av følelser, psykologi og strategi, vil spille en nøkkelrolle i innholdsdesign i 2025. Ved å automatisere tidkrevende oppgaver og analysere brukerdata, kan KI bidra til å møte brukernes behov på en mer presis og effektiv måte. Dette krever at vi har hodet godt påskrudd og bruker en solid dose kritisk sans. Da kan resultatet bli bedre digitale opplevelser for alle.
Vil du lese mer om dette?
Les langversjonen av denne artikkelen på Medium, der Julia har utdypet hvert punkt mer.
Referanser:
Klarspråkloven
Conversation Design
UU-tilsynet