Å lage gode brukeropplevelse for de som besøker og bruker en nettside er det viktigste vi gjør som innholdsdesignere. Men, hva med de på baksiden?
Innholdsdesign har de siste årene virkelig fått sitt fotfeste i Norge. Vi skriver ikke bare tekster, men designer innhold som skal løse brukerbehov for de besøkende. Men om vi, innholdsdesignere, hovedsakelig fokuserer på gode brukeropplevelser i frontend, hvordan vil ringvirkningene se ut for de som jobber på «baksiden»?
På «baksiden» handler det blant annet om hvordan organisasjonen eller bedriften skal håndtere alt innholdet, hvordan de skal jobbe både godt, systematisert og effektivt med cms-et og verktøyene de har. Det handler om strategien, organiseringen og opplæringen for redaktører og bidragsytere internt. Og det handler om hvordan de bruker dataene fra nettsiden videre i arbeidet.
Backend-brukerne er en minst like viktig brukergruppe som frontend-brukerne. Dette er, etter min mening, en undervurdert målgruppe i innholdsdesign. Det er de som skal jobbe med løsningen i sin arbeidshverdag – hver dag!
Velg ansatte med engasjement for innhold
Nylig fikk jeg en uventet reaksjon da jeg presenterte nye maler og arbeidsmåter til et intranett:
En fagansvarlig, som var knakende god på sitt fagfelt, ønsket på ingen måte å lage innhold til intranettet. For han var det likegyldig med nye maler. Med mindre det var påtvungne felt han måtte fylle ut, ville han ikke dele om fagområdet sitt i digitale flater.
Jeg, som hadde håpet på litt mer entusiasme for de nye malene og arbeidsmetodene vi hadde introdusert, ble litt paff. Skulle vi endre malene slik at de ble til tvungne felt? Eller var malene vi hadde laget for komplisert? Tilbakemeldingen gjorde at vi tok noen runder med oss selv internt.
Vi fant raskt ut at dette ikke handlet om malene eller arbeidet vi hadde gjort. Tvert imot hadde utspillet synliggjort et internt problem: Majoriteten av de fagansvarlige hverken ønsket eller hadde tid til det redaksjonelle ansvaret i sin arbeidshverdag. Samme hvor enkelt vi hadde laget malene, ville de føle det som tvang å måtte jobbe med innhold på de digitale områdene. Samtidig satt de på uvurderlig kunnskap som vi ville dele digitalt.
Konklusjonen ble derfor at strukturen på innholdsteamet måtte endres. Vi ville ha med engasjerte folk, som likte å gjøre seg flid med innholdet.
Ved å anbefale kunden å endre stillingsinstruksen til de som ikke selv ønsket å jobbe med formidling, vil det også (forhåpentligvis) føre til at de får flere fornøyde ansatte, som blir lengere i sine stillinger – og lager bedre innhold!
Ringvirkninger og effekt
Eksempelet over skapte én kommentar om innholdsdesign mange ringvirkninger. Disse snudde vi fra negative til positive for organisasjonen. Å se kundens behov, og hvordan innholdsdesign kan gi verdi i deres arbeidshverdag, er derfor en like viktig del av innholdesignjobben i et prosjekt. De på «baksiden» må med!
For meg er det nettopp det som gjør innholdsdesign så spennende – det er da vi virkelig kan gjøre en forskjell.
Innlegget ble først publisert hos kom24, 5.11.2024.