Er en innholdsdesigner verdt 3,3 millioner kroner?

av Julia D. Edin - Kreativ leder for innholdsdesign, Sopra Steria EGGS
| minutter å lese

Nylig dukket det opp en stillingsutlysning i feeden min på LinkedIn som fikk meg til å sperre opp øynene. $310 000 i året for en senior innholdsdesigner?  

Jeg var sikker på at det måtte være en skrivefeil. Men nei – det var en helt reel stilling hos OpenAI. Og ja, tanken på å pakke kofferten og ta med familien til Silicon Valley i et par år var mildt sagt fristende (inntil jeg begynte å tenke på Trump-politikken). 

Kort tid etter begynte debatten å rulle på LinkedIn. Innholdsdesignere fra hele verden stilte det samme spørsmålet: Hva er det som gjør at OpenAI er villige til å betale så mye for en innholdsdesigner? Noen mener at selskapet endelig har forstått verdien av faget – og at det ikke lar seg automatisere. Andre spekulerer i om  dette er den ultimate «skyt deg selv i foten»-stillingen: Der du lærer KI å gjøre deg overflødig? 

OpenAI lanserte nylig ChatGPT 5 med store ord: «ChatGPT 5 kan ofte skape vakre og responsive nettsteder, apper og spill med en sans for estetikk med bare én melding, og intuitivt og smakfullt forvandle idéer til virkelighet.» 

Det høres imponerende ut. Men som innholdsdesigner ser jeg raskt hva som mangler: systematisk tenkning rundt innhold, struktur, brukervennlighet, stil, tone og klarspråk. Maskiner kan bygge rammeverket, men å skape mening og sammenheng i innholdet og brukeropplevelsen krever fortsatt menneskelig innsikt. 

Det er ikke lenge siden ChatGPT5 ble lansert, men skal man tro YouTuberne som har testet de nye funksjonene, vil vi som designere ha en skummel fremtid i møte. Da tenker jeg ikke på at vi mister jobbene våre, men at kunder vil komme til oss og tro at man ved bare noen enkle tastetrykk kan gjøre store innovative løsninger. 

Min forståelse av hva ChatGPT5 kan (så langt) er kun å designe og kode løsninger som har referanser til tidligere eksisterende prosjekter. Den er ikke særlig kapabel til å være kreativ og nyskapende.  En frykt jeg oppriktig har er at internett nå vil overlesses av nettsider som er lite gjennomtenkte, alt ser likt ut og at vi stagnerer innovasjon på bekostning av at vi skal gjøre det så billig som mulig.  

Vi vet ennå ikke ringvirkningene av de nye designfunksjonene KI bringer med seg. Men når koding og UX i økende grad automatiseres – er det da utenkelig at innholdsdesign også står for tur? Uansett om OpenAI ønsker å automatisere faget vårt, eller bare forbedre innholdsdesignet i sine egne løsninger (for ja, som innholdsdesigner ser jeg absolutt forbedringspotensial også i ChatGPT), så er det ganske kult at de er villige til å betale så godt.

Kanskje blir vi automatisert en dag. Men for bare noen år siden var innholdsdesign et fag få forsto. Nå viser en stillingsutlysning fra et av verdens ledende teknologiselskap at innholdsdesign ikke bare handler om å skrive tekst. Det handler om å forstå behov, logikk, nyanser – og å bygge en relasjon mellom innhold og bruker. 

Det er ikke så lett å automatisere og er dermed gull verdt – eller $310 K i året. 

Innlegget sto først på trykk på Kom24 den 24.8.2025.

Search

Se alle blogginnleggene våre