Sopra Steria i Oslo

Vi brenner for å skape de beste løsningene sammen med våre kunder 

Med innovasjon, bærekraft og digitalisering hjelper vi kundene våre å gjøre verden til et bedre sted. Vi tar  rollen som strategisk rådgiver når kundene nå står ovenfor utfordringer som krever en helt annen tilnærming enn for bare noen år siden. 

Kulturen vår er bygget på deling, åpenhet og tverrfaglighet, det vi kaller "Power of Sharing" - sammen med kunden, med samfunnet og med kollegaene våre.

Noen av våre prosjekter

Bane NOR: Digitaliserer 4400 jernbaneansatte

jan 13, 2020, 16:41 p.m.
Title : Bane NOR: Digitaliserer 4400 jernbaneansatte
Button label :

Bane NOR gikk over til skybaserte Office 365 i samarbeid med Sopra Steria og Microsoft. Gevinsten er millioninnsparinger og en organisasjon som samhandler bedre.  

Om prosjektet

I løpet av en tiårsperiode skal Bane NOR investere mer enn 20 milliarder i digitalisering og automatisering av jernbanen. Derfor er det viktig at selskapet tar sin egen medisin. 

– Et ledd i digitaliseringen av jernbanen er at vi digitaliserer oss selv. På den måten styrker vi samhandlingen og blir i bedre stand til å håndtere et stadig mer komplekst transportbilde med flere togoperatører, sier IKT-driftssjef i Bane NOR Bjarne Østby.  

Hva bidro vi med? 

Bane NOR har gjennomført en helhetlig Office 365-anskaffelse der de selv eier lisensene. Det gir blant annet mulighet til å innføre dynamisk sikring med flere innloggingsnivåer. 

– Bane NOR har vært proaktive og har tenkt nøye gjennom hvilke samhandlingsbehov de vil ha i fremtiden. Med Office 365 får organisasjonen et moderne og fleksibelt verktøy som allerede har en solid posisjon i offentlig sektor, sier Kjetil Taraldlien i Sopra Steria. 

Østby regner med at Bane NOR vil spare inn 3-4 millioner kroner årlig i driftskostnader i kjølvannet av overgangen til Office 365. Han er fornøyd med måten Sopra Steria har gjennomført prosjektet på, og sier at de gjennom Sopra Steria har fått tilgang på kompetente og verdifulle ressurser inkludert dyktig prosjektledelse og god prosjektmetodikk som ble tilpasset prosjektmalen til Bane NOR.  

Hvilken verdi skapte dette? 

For Bane NOR handler dette først og fremst om effektivisering i arbeidshverdagen. Nå får de tilgang til e-post, filer og applikasjoner uansett hvor de befinner seg eller hvilken enhet de bruker. I tillegg åpnes døren for samhandling på tvers av organisasjonen.  

Sammen med Microsoft har Sopra Steria sørget for utrulling av Office 365 i hele Bane NORs organisasjon, som består av 4400 ansatte. Samtidig har det statlige foretaket migrert til Windows 10. 

– Svært mange av våre medarbeidere tar tog, både til og fra arbeid og i forbindelse med jobbreiser. Nå får de en helt annen mulighet til å koble seg på mens de er på farten. Stadig flere forventer at arbeidsgiver tilrettelegger for denne måten å jobbe på, sier Østby.  

Fakta: 

  • Bane NOR er et statlig foretak underlagt Samferdselsdepartementet med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen
  • Formålet er å sørge for tilgjengelig jernbaneinfrastruktur og effektive og brukervennlige tjenester, inkludert knutepunkts- og godsterminalutvikling
  • 4 400 ansatte
  • Hovedkontor i Oslo

 

Hva er en moderne arbeidsplass?

Som Marianne Bjerk Larsen i Sopra Steria sier i videoen, vi har også hjulpet SR-Bank, ConocoPhillips og Norsk Hydro med samhandlingsløsninger med Office365, i tillegg til prosjektet sammen med Bane NOR. 

Tags :

Mer om oss

Statkraft skal øke innovasjonstakten med ambisiøs skysatsning
2023
Energi
Nyhet

Sopra Steria signerer storkontrakt med politiet
2023
Offentlig
Nyhet

Ta kontakt

Ida Sveen
Ida Sveen
Senior HR-rådgiver

Adresser i Oslo

Hovedresepsjon: Biskop Gunnerus' gate 14A

0185 OSLO
Vis på kart

Vi har også lokaler i Biskop Gunnerus gate 7, Oslo City.
Spør den du skal besøke hvor de sitter. 

Postadresse

Postboks 1172 Sentrum
0107 OSLO

Telefon: 22 57 56 00
E-post: firmapost.no@soprasteria.com
Organisasjonsnummer: 910 909 088

EGGS, en del av Sopra Steria

EGGS Design
Møllergata 4
0179 Oslo