VITA: Moderne nettbutikk rigget for fremtidig vekst

Bakgrunn 

VITA er en av Norges største aktører innen skjønnhet og velvære med sine 114 butikker i Norge, og ikke minst gjennom handel på nett. Sopra Steria samarbeidet med blant andre Avensia som implementeringspartner, for å bygge VITAs moderne e-handelsplattform på bare 11 uker. Kampen om kundene innenfor skjønnhet og velvære er som ellers i retailbransjen hard, og da spesielt på nett. I tillegg ser man en stadig mer tilspisset konkurranse fra globale aktører som Amazon. Gode nettsider er avgjørende for å ta en større markedsandel på nett.  

Ettersom VITA sin tidligere nettbutikk ikke ville bli støttet etter midten av 2020, ble dette et naturlig tidspunkt for å sette i gang et prosjekt for implementering av en ny e-handelsløsning. Med den kraftige veksten i netthandel i 2020, så VITA også at det kunne være store gevinster knyttet til en oppgradering.  

VITA hadde mål om å øke omsetning og konverteringsrate i den nye nettbutikken allerede i 2020. En annen viktig målsetning var å automatisere manuelle og repetitive oppgaver, slik at VITA kan fokusere på verdiskapende oppgaver. Videre var det et uttalt mål å klare og levere en ny e-handelsløsning innen Black Week, årets viktigste uke for mange retailaktører. Dette innebar å gjennomføre implementering på kun 11 uker. Det var derfor viktig med et team som jobbet tett og effektivt fra VITA, Sopra Steria og leverandører.  


Hva bidro vi med? 

Sopra Steria sitt team har vært med fra A til Å i prosjektet. Vi hadde ansvar for anskaffelsesprosessen og sikret at valg av leverandør og løsning svarte til virksomhetens behov og forretningsstrategi. Anskaffelsesprosessen ble gjennomført før sommeren, og prosessen fra innsikts- og behovskartlegging, via styregodkjenning og til kontraktsignering med leverandøren Avensia, ble sluttført på én måned. Etter sommeren ble implementeringsprosjektet startet, og i løpet av 11 uker leverte vi VITA sin nye nettbutikk. Sopra Steria leverte på områdene knyttet til strategi, anskaffelse, kontraktsforhandling, prosjektledelse- og eierskap, produkteierskap, funksjonell arkitektur, løsningsarkitektur og testledelse.  

Med fortsatt høyt smittetrykk og koronarestriksjoner ble brorparten av prosjektet gjennomført via digitale kanaler. Vi tok derfor i bruk moderne samhandlingsverktøy og kjørte daglige samkjøringsmøter med alle parter i prosjektet for å sikre tett samarbeid på tross av at det meste skjedde digitalt. Prosjektet ble gjennomført i sprinter for å kontinuerlig kunne tilpasse oss endringer, lansere ny funksjonalitet til produksjon og gjennomføre tester av løsningen på en god måte.  

VITA sin e-handelsløsning er basert på rammeverket Avensia Storefront Nitro, og er bygget på Episerver Cloud (Episerver DXP med CMS og Commerce). Videre tok vi i bruk Apptus eSales for navigasjon, søk og personalisering. I tillegg til integrasjoner mot VITAs forretningskritiske systemer, ble det også tatt i bruk en rekke tredjepartsleverandører for å kunne gi en god kundeopplevelse i nettbutikken. Denne kombinasjonen gir VITA den nødvendige startpakken for nettbutikken, slik at prosjektet tidlig kunne prioritere design og brukeropplevelse både på desktop og mobil. 

Skjermbilde av handlekurv på VITA.no og bilde av kvinne som shopper på nett

Hvilken verdi skapte dette for kunden? 

Den 28. oktober 2020 gikk VITA live med sin toppmoderne e-handelsløsning, på VITA.no. Altså i god tid før Black Week. Den nye e-handelsløsningen gir VITA plattformen og fleksibiliteten de trenger for å nå sine ambisiøse mål om økt omsetning på nett. Dette gjør VITA i stand til å kunne svare på kundenes økte krav til gode kundeopplevelser på nett og økt endringstakt i netthandelsmarkedet.  

Gjennom den nye løsningen kan VITA ta i bruk avanserte metoder for personalisering og anbefalinger. Slik kan nettbutikken tilby produktene den enkelte kunden ønsker, basert på faktiske data. Samme motor, som tar i bruk kunstig intelligens og maskinlæring, sørger også for at søk og navigering i den nye nettbutikken tilpasses den enkelte kunde, og baseres på kundens handlemønster.  

Den nye løsningen sørger for intern effektivisering i VITA ved at flere prosesser som tidligere ble gjort manuelt, nå kan automatiseres.  

I den nye nettbutikken er det lagt til rette for en sømløs kundeopplevelse fra start til slutt. Både med tanke på navigasjon, produktvisning, handlekurv og ikke minst fleksibilitet for kunden knyttet til valg av ønsket betalingsløsning og fraktalternativ. Dette ser VITA allerede resultater av i form av økt konverteringsrate og omsetning i ny nettbutikk.  

Løsningen legger et godt grunnlag for neste etappe for VITA, nemlig videreutvikling og optimalisering for fremtidig vekst i en bransje med knallhard konkurranse!

 

Vil du vite mer?
Martin Fauske Tho
Martin Fauske Tho Funksjonell arkitekt
Telefon  : 90 95 05 28
Les om lignende prosjekter
Les lignende blogger
Les lignende nyheter

Kontakt oss

Vil du høre mer om lignende prosjekter?

Kryss av i boksen for å bekrefte*

Se alle prosjektene til Sopra Steria

Se alle