Daglig søker folk etter et problem eller et spørsmål som de ønsker å få svar på. Dersom du som bedrift svarer på disse spørsmålene, vil personen som søker muligens besøke nettsiden din. For hver gang du skriver et nytt blogginnlegg, lager du en ny unik landingsside på nettsiden din. Dette betyr at du også øker sjansen for å rangere i søkemotorene.
Så hvordan skriver du en god bloggpost? Vi har samlet noen tips som kan hjelpe deg på veien.
Velg tema
Når du skal blogge er det viktig at du fokuserer på å produsere lærerikt og verdifullt innhold for målgruppen din. Husk at du skal belyse et nyttig og relevant tema for mottaker, og ikke skryte av deg selv.
Ta gjerne utgangspunkt i interessene til målgruppen din når du velger tema. Hva vil de vite mer om? Her kan du med fordel samle flere i bedriften - «brainstorme» og lage en liste med ulike temaer. Still dere selv disse spørsmålene:
- Hva er det mest stilte spørsmålet fra eksisterende kunder?
- Hva trenger målgruppen vår hjelp til?
- Hva ønsker vi at folk vet om bransjen eller produktet/tjenesten vi leverer?
- Hva snakker bransjefolk, sosiale medier og konkurrentene om?
I denne fasen anbefaler vi at dere utfører en søkeordsanalyse for å finne ut hvilke søkeord målgruppen bruker. Er det for eksempel ordet «løpesko» eller «joggesko» folk flest bruker? En søkeordsanalyse kan også gi deg verdifull input på hva annet folk søker på rundt dine produkter eller tjenester.
Skriv gjerne en arbeidstittel til å begynne med. Om du ønsker å optimalisere innlegget ditt mot et relevant søkeord, pass på å bruke søkeordet i begynnelsen av tittelen.
Format og oppsett
Videre bør du skrive en god ingress for å holde på oppmerksomheten til leseren. Tenk slik; Når leseren har lest ingressen, får de lyst til å lese videre? Bruk gjerne humor, vær empatisk eller inkluder en interessant fakta eller statistikk.
Pass på at ingressen samsvarer med tittelen og resten av teksten – både når det gjelder innhold, men også stil og tone. Søkeordet du ønsker å optimalisere bloggposten mot, bør også brukes jevnlig og kontinuerlig gjennom hele artikkelen.
«Whitespace» er din venn! Det er viktig med luft, slik at leseren kan fokusere på innholdet og ikke bli forstyrret av at artikkelen oppleves «rotete». Ikke skriv lange setninger, da dette vil gjøre bloggposten vanskelig å lese. Bruk gjerne mellomtitler og punktlister for å dele opp teksten.
Bilder er fint å inkludere, da dette visuelt vil bryte opp artikkelen ditt. Å skrive i fet skrift er også noe som med fordel kan brukes – dette hjelper leseren å lese «keypoints» (viktige punkter).
Oppfordre til handling
Du kan med fordel inkludere flere knapper/skjema som oppfordrer til handling gjennom artikkelen din. Dette omtaler vi som en Call-to-Action (CTA). Målet med dette er å være hjelpsom, så pass på at det ikke oppleves pågående («pushy»). Legg gjerne inn en passiv CTA etter det første avsnittet, gjennom hyperlenket tekst – for eksempel «Last ned vår guide». Vi anbefaler også at du inkluderer en CTA på slutten av blogginnlegget, så lenge det er relevant for innholdet som leseren nettopp har lest. Hva med å tilby mer informasjon rundt emnet?
Optimaliser innholdet mot søkeord
Det er viktig at du optimaliserer bloggpostene dine mot søkeord. Som vi har nevnt; bruk det søkeordet som du ønsker å rangere på i tittelen og kontinuerlig gjennom brødteksten. Andre plasser søkeordet bør brukes:
- Ingress
- Mellomtitler (markert som H2)
- Title-tag
- Meta description
- URL
- Alt-text på bildene dine
Inkluder også relevante interne og eksterne lenker i bloggposten din. Lenker er nemlig en viktig rangeringsfaktor.
Andre tips:
- Gjør det enkelt å dele innholdet ditt med sosiale knapper
- Pass på at bloggposten er mobiltilpasset
- Produser og publiser innhold kontinuerlig og ofte, men alltid tenk kvalitet fremfor kvantitet!
Trenger du hjelp til innholdsproduksjon? Vi skriver artikler, leser korrektur og optimaliserer innhold for våre kunder. Kontakt oss for en uforpliktende prat!