Hva kan treningsklokka lære oss om sosiale nettverk på jobb?

av Cecilia Majdall Nilsen - Endringsleder
| minutter å lese

I august legger Meta ned Workplace. Leter du etter alternativer, bør du stille deg spørsmålet: Gir sosiale nettverk verdi for virksomheten, eller er du i ferd med å gå i «ny dings»-fella?

Du vil komme i bedre form, så du kjøper deg en ny treningsklokke. Gjør det deg automatisk til en sprek friskus? Selvsagt ikke. 

Alle som har prøvd, vet at det å komme i bedre form har lite å gjøre med treningsklokkas knapper og funksjoner. Det handler om å gjøre aktivitetene, og å overvinne dørstokkmila mange nok ganger til å etablere nye, gode vaner. Selve klokka skaper verken endring eller forbedring.  

Som rådgiver for virksomheter som skal innføre nye digitale verktøy, ser jeg ofte den samme feilen: Beslutningstakere tror verktøyet er løsningen – men uten retning og eierskap, blir den rask et ubrukt app-ikon på skrivebordet eller mobilen. 

Sosiale nettverk krever mål og mening

Hvorfor vil dere ha et sosialt nettverk på arbeidsplassen? Hvis svaret er «fordi andre har det», bør dere stoppe opp. Det moderne arbeidslivet drukner allerede i digitale verktøy, som spiser av ansattes tid og oppmerksomhet. Ikke innfør enda ett, uten god grunn.

Bedre begrunnelser for å ha et sosialt nettverk på jobb kan være:

  • At de ansatte etterspør et sted for å dele informasjon og erfaringer med hverandre 
  • At ledelsen ønsker å bryte opp siloer og stimulere til deling på tvers 

Sosiale nettverk krever tid, engasjement og delingskultur  

Som med treningsklokka, trengs det en mer detaljert plan enn at «den skal hjelpe meg å komme i form.» Det er lett å si at et sosialt nettverk skal forbedre kommunikasjonen eller skape en bedre kultur. Men hvordan, helt konkret? Og hvem skal drive det fram? 

For å lykkes, må virksomheten ha – eller bygge – en delingskultur. Det betyr at ansatte og ledere aktivt deler informasjon, erfaringer og fagstoff med hverandre, uten frykt for å stikke seg fram i mengden. Gode rollemodeller er avgjørende for å lykkes. Men struktur er også nødvendig, for å sikre relevant innhold på riktig sted. Derfor: 

Lag en tydelig kanalstrategi 

Sørg for å definere hvilken rolle det sosiale nettverket skal ha. Hva skal legges ut der? Og hva hører hjemme på plattformer dere allerede har, som for eksempel Teams eller Outlook? Uten en kanalstrategi, risikerer dere at ansatte sprer likt innhold i ulike kanaler, noe som fører til rot, leting og frustrasjon. 

Ha en god innholdsstrategi 

Hvordan få engasjerende innhold ut i nettverket? Et godt virkemiddel kan være at visse typer informasjon kun legges ut der. Velg innhold som lokker de ansatte til å følge med. Invitasjon til sommerfest, kursplasser eller ledige datoer på firmahytta. Ledere som deler aktivt, vil fungere som rollemodeller. Og på sikt vil ansatte begynne å dele selv. 

Endring må eies 

Begge tiltakene over er eksempler på endringsledelse. Dette var to av grepene vi tok da Sopra Steria nylig skulle erstatte Workplace, etter over ett år med forberedelser. 4000 medarbeidere skulle over på Viva Engage, og det ble en vellykket overgang. 

Å innføre et nytt system, er et klassisk endringsledelsesprosjekt. Ansatte som skal få verktøyet til å fungere i hverdagen, trenger støtte og tydelig retning. Står du i en tilsvarende implementering akkurat nå, tillater jeg meg å dele et par konkrete råd.  

Kartlegg virksomhetens behov grundig, og gjennomfør en pilot for å teste funksjonalitet. Det vil avdekke eventuelle smertepunkter, og skape et godt grunnlag for videre opplæring i organisasjonen.  

Kommunikasjon er, som alltid, en nøkkel. Lag en plan for hvordan du skal få med deg folka, og hvordan håndtere motstand, så vil du ligge ett steg foran. Skaff også gode ambassadører for endringen, som vil bidra med positiv drivkraft.  

Ja, det vil kreve innsats og ressurser. Men det vil lønne seg.

Sosiale nettverk må ikke være en ny dings 

Sosiale nettverk som Viva Engage, Workvivo og Yammer er designet for å skape digitale møteplasser for store og komplekse virksomheter. For mindre virksomheter kan det være en like god – og kanskje bedre – løsning å utvikle en strategi for verktøy dere allerede har, som Teams, Google eller Slack. 

Et sosialt nettverk må spille en definert rolle i din virksomhet – og du må være innstilt på jobben som kreves for å skape et nyttig verktøy for de ansatte. 

Hvis ikke? Da er det kanskje bedre å la være. På privaten kan du helt fint kjøpe en fancy treningsklokke som aldri brukes. Innfører du et sosialt nettverk på jobb uten en plan, kan det fort bli en dyr og unødvendig investering som skaper mer frustrasjon enn verdi.  

Og til slutt har ikke de ansatte tid eller motivasjon, til verken å trene eller å yte på jobb.  

Innlegget sto først på trykk i Kom24 den 4. juni 2025

Search

Se alle blogginnleggene våre