Rollen som utvikler innen ServiceNow er like bred som den er spennende. Her deler Montaha Al-Sultan og Håkon Faanes sine erfaringer.
Den moderne bedriften må navigere i et stadig mer krevende terreng med strenge krav til rapportering og overholdelse av lover og regler. Automatisering er ikke lenger et konkurransefortrinn, men en nødvendighet for å overleve i et konkurrerende arbiedslandskap. Sopra Sterias fagfelt, Digital Workflow, hjelper bedrifter med å koble sammen deres digitale systemer gjennom plattformen ServiceNow. Dette er en ledende plattform for automatisering og digitalisering av tjenester. Ved å automatisere repetitive oppgaver frigjørers tid og ressurser, slik at ansatte kan fokusere på mer givende arbeid.
Det jeg liker best med å jobbe som konsulent i Digital Workflow, er balansen mellom teknisk utvikling og klassisk rådgivning. Hver dag byr på nye utfordringer, og vi jobber i et fagmiljø der kunnskapsdeling er nøkkelen til suksess. Det er vanlig å se kolleger hoppe inn i diskusjoner i åpent kontorlandskap, alltid klare for å hjelpe og lære av hverandre, sier Montaha.
Variasjon i kunder og prosjekter
Automatisering og effektivisering er noe som treffer de aller fleste bedrifter og det betyr at konsulentene får muligheten til å jobbe med et bredt spekter av bransjer. Et eksempel på det er Håkon som jobber innenfor bank og finans, mens Montaha jobber i energisektoren hvor hun bidrar med å digitalisere deres arbeidsprosesser.
Prosjektene varierer fra store team som bistår bredt innen mange områder, til mindre team med mer spesialiserte arbeidsoppgaver og mål.
Mange som begynner hos oss er ikke alltid sikre på hvilke fagområder de ønsker å jobbe med. Da er det fint at vi har et så stort spekter av kunder, slik at man kan prøve seg fram å se hva som funker godt for seg, sier Håkon.
Hvem passer til å jobbe med ServiceNow?
Rollen som utvikler i ServiceNow passer for deg som liker krysningen mellom teknisk utvikling og rådgivning. Det stilles i utgangspunktet like høye krav til tekniske ferdigheter som kommunikasjonsferdigheter som det kreves av en god rådgiver. Siden behovene hos kunde er ulike, vil det variere hvilke kvaliteter som trengs.
Trenger man å være god til å kode for å jobbe med ServiceNow?
Det er aldri en ulempe å være en dyktig programmerer. Erfaring med ulike kodespråk og utvikling gir en god forståelse som igjen gir deg et fortrinn ved tekniske oppgaver i arbeidshverdagen, men det er ikke et absolutt krav. Vi har mange flinke kolleger som kommer fra andre fagfelt eller studieretninger. Så lenge man er villig til å lære og glad i å sette seg inn i nye ting, så vil man lykkes!
Hvordan kan man dra nytte av kunstig intelligens med ServiceNow?
ServiceNow er en ledende aktør innen digitalisering når det kommer til KI. ServiceNow har jobbet med KI lenge, for å gjøre arbeid enda mer effektiv. Både for utvikler og sluttbruker.
Det er en svært spennende plattform hvor det skjer mye innen KI og automatisering. Det påvirker ikke bare måten vi jobber på, men og rollen vi har som konsulent. En veldig spennende reise å være med på, avslutter Håkon.