– Få samfunnsvitere inn i teknologibransjen!

| minutter å lese

Jobbe med digitale samhandlingsprosesser og informasjonsstyring i komplekse skyløsninger kan være som skapt for våre faggrupper. Bare spør historiker og communityleder i Sopra Steria, Kjetil Vengstad

Vengstad jobbet tidligere i en mer tradisjonell historikerjobb med strukturering av papirarkiver, men tok spranget over til IT-kjempen Sopra Steria da de søkte etter rådgivere innen dokumentasjonsforvaltning. I dag har han ansvaret for deres Microsoft 365 & Collaboration-community, i det han betegner som en nettverksbasert koordinerings- og lederrolle.

–  Våre prosjekter handler som regel om innføring av Microsoft 365 i offentlige eller private virksomheter, og vi dekker alt fra utredninger og forprosjekter, prosjektledelse og endringsledelse til tilpasset opplæring og informasjonsstyring på Microsoft 365-plattformen, forteller Vengstad.

Handler mye om kommunikasjon

Et community kan minne om en avdeling eller seksjon, men er et nettverk av konsulenter med ulike kompetanseområder innenfor skyløsninger og samhandling.

Som communityleder er Vengstad ansvarlig for salg, kompetanse, rekruttering og bemanning av prosjekter. Han tilbringer samtidig mye av arbeidstiden i ulike prosjekter sammen med ansatte hos kundene, for å sikre at løsningene skal være godt tilpasset de som faktisk skal bruke dem.

– Mange tror at Microsoft 365 er «one-size-fits-all», men det er det ikke. Det er viktig for oss å forstå virksomhetene vi bistår for å kunne gi dem gode råd. Og så er det viktig å kunne oversette kundens behov til teknikere, og teknologi til kunden på forståelig norsk, poengterer han.

Vengstad trekker frem samfunnsinnsikt, språk, kommunikasjon og det å gjøre komplekse ting forståelig som viktig ballast fra utdanningsbakgrunnen.

– Det er viktig å ha et bevisst forhold til språket, og fokus på hvor viktige nyansene i hvordan vi kommuniserer med hverandre er. Innsikt i hvordan samfunnet er organisert og hvordan det påvirker oss kommer også godt med. Som historiker er man bevisst at omgivelsene våre er i konstant forandring og at det er helt normalt, sier Vengstad.

– Du må være glad i å lære

Når det gjelder faglige og personlige egenskaper, mener Vengstad at evnen til ny læring og omstilling er vel så viktig som det du kan fra før, dersom du skal lykkes og trives i en teknologibedrift.

– Du må være klar for å lære deg noe nytt hele tida, for teknologien er i stadig utvikling, og det samme er innføringsmetodikken som brukes. Du må være god til å omstille deg. Når et prosjekt er ferdig er det videre i et nytt med helt andre forutsetninger, andre mennesker og andre målsetninger. Vi har veldig sterke fagmiljøer, og det skyldes en kontinuerlig innsats for å bygge ny og vedlikeholde kompetanse over tid, utdyper han.

Nettopp fordi teknologi- og samfunnsutvikling skjer så raskt, mener Vengstad at bransjen mer enn noen gang før har behov for flere samfunnsvitere:

– Få samfunnsvitere inn i digitaliseringen! Vi trenger oss i min bransje for å forstå samfunnsstrukturene våre, relasjonen mellom mennesker og institusjoner, utviklingslinjene i samfunnet, hvordan teknologien påvirker oss og hvordan teknologien kan benyttes til å forbedre levekårene for alle.

han legger til:

– Jeg møter folk med en helt annen fagbakgrunn enn meg hele tiden. Det er veldig lærerikt, og jeg har enda til gode å møte noen som rynker på nesen av at jeg er historiker!

Intervjuet ble først publisert i Tendens 20.10.22.

Search

Se alle blogginnleggene våre