Er du klar for å bruke KI, eller har du for dårlig innhold?

av Julie Odner - Innholdsdesigner
| minutter å lese

Vi som jobber med innhold får stadig spørsmålet; "… men trenger vi å jobbe med innholdet vårt? Kan vi ikke bare bruke en KI-agent eller en KI-chat som svarer for oss?"

Et av barna mine tror at drager finnes fordi en assistent i barnehagen sa at han har dragekjøtt i fryseren. 

Det er ikke alltid så lett å bevise at noe ikke eksisterer, særlig når vi får feil informasjon fra noen vi stoler på. Både mennesker og kunstig intelligens baserer seg på tilgjengelig informasjon – og uten bredde eller kritisk tenkning kan det føre til feiloppfatninger. For å få gode svar fra KI, må du ha gode data. Men har du det?

Teknologi trenger godt innhold

For at ny teknologi skal gi verdi, må den brukes riktig og støttes med godt innhold.

Hvis kundene dine ofte spør om hjelp til noe du vil at de skal gjøre selv, har du to valg: Lag tilgjengelig innhold de kan bruke for å få løst oppgaven sin, eller bruk en tjeneste som for eksempel en KI-chat for å gi inntrykk av personlig hjelp. 

Uansett valg – du trenger godt innhold. KI kan ikke svare på alt rett ut av boksen. Jeg spurte nylig ChatGPT om symptomer på vannkopper, og ba tjenesten sammenligne svaret med andre barnesykdommer. Veiledningen var imponerende. 

Men fakta om barnesykdommer er allmenn kunnskap. Hvis jeg hadde spurt en KI-løsning om prosedyren for å søke om foreldrepermisjon fra jobb, kan den ikke svare med mindre arbeidsgiveren min har foret den med reglene sine.

Hvis KI ikke vet svaret, finner den på noe

Da sier vi at KI hallusinerer. Svaret er ment å virke legitimt, men det er rent oppspinn. Og spørsmålet er hva vi mennesker stoler mest på? Informasjon vi finner i en tekst selv, eller informasjon vi får gjennom å stille tilpassede spørsmål? Et personlig svar fra en KI-chat kan gi en falsk trygghet. Dette må vi være spesielt obs på hvis vi planlegger at KI skal hjelpe brukerne våre med å forstå hva de har krav på og ikke. 

Hvem er ansvarlig for feilen dersom KI-chatten finner opp en tjeneste eller kilde som ikke eksisterer?

Kontroll på datakvaliteten avgjørende

Eva Bjerkvik Haaland, direktør for personvern i Sopra Steria, er tydelig i Sopra Steria sin podkast «KI-praten» om at du må ha orden i eget hus. 

Det er helt essensielt å vite hva slags informasjon du har, hva slags verdi den har for selskapet, og hva du har lov til å bruke den til. Mange direktorater sitter på viktig domenekunnskap – og med det følger ansvaret for at dataene er riktige og oppdaterte. Selv med dyktige innholdsdesignere blir innholdet fort utdatert hvis fagpersoner ikke melder fra om endringer.

Det hjelper lite å oppdatere nyhetsartikler hvis hovedteksten forblir uendret. Derfor kan du ikke basere KI-løsninger på enkle regler som «sist endret». Uten strukturert og oppdatert kunnskap er det risikabelt å bygge KI-tjenester. Det største problemet er ikke manglende svar – men feil svar.

Er det greit å ta i bruk tjenesten?

Selv om det finnes KI-agenter som kan vurdere søknader, eller gi ansatte ferie, permisjon eller høyere lønn, betyr ikke det at du kan bruke KI slik. 

KI-produktet du kjøper kan være utviklet i et land med andre lover eller etiske verdisett enn det vi har her i Norge. Ifølge nasjonal strategi for kunstig intelligens skal mennesker være «inne i beslutningsprosessene for å kvalitetssikre og gi tilbakemelding i alle ledd i prosessen» (regjeringen.no).

Har du tenkt over hva mennesker bør gjøre, og hva tjenesten selv kan gjøre? Før du setter i gang en større satsing på KI, bør du tenke gjennom hva du faktisk ønsker å oppnå, hva du har lov til å gjøre – og hva det vil kreve av deg. 

En god KI-tjeneste starter med godt innhold

Jo mer informasjon KI må håndtere, desto mer energi krever det. Derfor er ryddig og oppdatert innhold både mer effektivt og mer miljøvennlig. Selv en avansert språkmodell vil slite med å gi gode svar hvis dataene er rotete, utdaterte eller har dårlig språk.

Her er fire gode råd for å lykkes med godt innhold:

  1. Skriv enkelt og strukturert
  2. Ha innhold om det brukerne etterspør (og som du vil at tjenesten skal svare på)
  3. Oppdater innhold du allerede har
  4. Slett gammelt, utdatert innhold og duplikater

Hvis du bruker KI på dårlig data, kan brukerne få rare svar, som at drager finnes fordi noen sa de hadde dragekjøtt i fryseren. Et banalt eksempel, ja. Men det er fordi vi vet at drager ikke finnes. 

Ikke forvent at brukerne dine vet svaret på det KI-agenten eller KI-chatten skal hjelpe dem med. Gjør alt du kan for å sikre at KI-løsningen din gir best mulig svar. 

Godt innhold er første steg på veien dit. 

Innlegget ble først publisert på KOM24 1. juni 2025 

Search

Se alle blogginnleggene våre